مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سام انزیما، عکاسی که یکی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین تصاویر دوران سلطه رژیم آپارتاید بر تاریخ آفریقای جنوبی را به تصویر کشیده بود در ۸۳ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، انزيما كه از عكاسان حاضر در ثبت رويدادهاي شورش سوتو در 1976 بود، خالق عكسي سياه و سفيد بود كه براي هميشه در حافظه تصويري مردم آفريقاي جنوبي و ديگر نقاط دنيا ماندگار شد. هكتور پيترسن 13 ساله هدف گلوگه پليس ضدشورش رژيم آپارتايد قرار گرفته و پيكر بي‌جان او روي دستان يك سياهپوست ديگر در حال انتقال به مكاني ديگر است.

اين تصوير روز 16 ژوئن 1976 ثبت شد و نقشي انكارناپذير در جلب توجه مردم و رسانه‌هاي دنيا به وحشي‌گري‌هاي رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي داشت. شورش منطقه سياهپوست‌نشين سوتو كه با مشاركت دانش‌آموزان دبيرستاني آغاز شده بود، در سه روز اول دست‌كم 170 قرباني داشت و برخي رسانه‌ها همان زمان تعداد قربانيان اين شورش مدني را در ماه‌هاي پس از آن صدها نفر تخمين زدند.

اين شورش به تدريج به ديگر شهرهاي آفريقاي جنوبي هم سرايت كرد و سرانجام به سقوط رژيم نژادپرست اين كشور و رسيدن نلسن ماندلا به قدرت در 1994 انجاميد. نكته جالب توجه اينكه انزيما پس از انتشار اين عكس 19 ماه در حبس خانگي بود و بعدها در جريان يك دعواي حقوقي، كپي‌رايت اين عكس جهاني را از آن خود كرد.

هفته‌نامه آمريكايي تايم عكس انزيما را يكي از صد تصوير تاثيرگذار تمام تاريخ دانسته بود. او روز يكشنبه در 83 سالگي در بيمارستان درگذشت.

کد خبر 405450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha