سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تابستان امسال ۱۵۰ شناگاه در هفت استان ساحلی کشور در شمال و جنوب از لحاظ آلودگی پایش می‌شود.

دریا

به گزارش ايرنا، ضیاء‌الدین الماسی روز شنبه گفت: این پایش و پرچم‌گذاری در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح پرچم‌گذاری شناگاه‌ها با هدف آشنایی مردم با وضعیت این مراکز تفریحی چهار سال گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ریزی و عملیات اجرای پرچم‌گذاری شناگاه‌ها نیز از سال قبل آغاز شد.

وی گفت: در این طرح دو رنگ برای شناگاه‌ها در نظر گرفته شد که بر این اساس پرچم آبی برای شناگاه فاقد آلودگی و سالم، زرد احتمال خطر آلودگی و شناگاه تعطیل به معنای آلودگی محرز و شدید تعیین شد.

وی گفت: این طرح با پایش شناگاه‌ها آغاز و با امضای تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کشور کار پرچم‌گذاری نیز عملیاتی شد و امسال نیز با قوت و وسعت بیشتری ادامه دارد.

الماسی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و حفظ سلامت شهروندان و گردشگران ضرورت دارد وزارتخانه‌های بهداشت و کشور اقدامات جدی‌تری را نسبت به اجرای طرح پرچم‌گذاری شناگاه‌ها انجام دهند تا از بروز هر گونه مشکل در راستای سلامت گردشگران پیشگیری شود.

وی گفت: سال گذشته 84 شناگاه در هفت استان ساحلی شمالی و جنوبی کشور تحت پوشش بود که امسال به 150 ایستگاه افزایش خواهد یافت، مقدمات اجرای آن فراهم شده و با یکی از دانشگاه‌های کشور و پژوهشکده محیط زیست سازمان محیط زیست این کار را مفصل‌تر دنبال خواهیم کرد.

الماسی گفت: شاخصه‌های بهداشتی زیادی در پایش مد نظر است اما شاخص مهمی که امسال مد نظر داریم و با هماهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای که قبلا امضا کردیم پایش کنیم، شاخص آنتروکوک روده‌ای است که به طور قوی دنبال خواهیم کرد، همچنین شاخص کلیفرم مدفوعی و کل را هم اندازه‌گیری خواهیم کرد.

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: منابع این شاخص‌ها مختلف است اما عمده آن به فاضلاب بر می‌گردد بنابر این امیدواریم امسال هم دقیق‌تر و هم گسترده‌تر عملیات پایش و پرچم‌گذاری را انجام دهیم و تمام اطلاعات نیز به طور مداوم روی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد.

وی گفت: سال گذشته در استان گیلان 19 شناگاه مورد پایش قرار گرفت که از این تعداد 13 شناگاه پرچم آبی، سه شناگاه زرد دریافت کرد و سه شناگاه نیز در شرایط نسبتا مناسب قرار داشت.

الماسی افزود: در استان مازندران نیز 52 شناگاه پایش شد که از این تعداد 35 شناگاه پرچم آبی، 11 شناگاه پرچم زرد دریافت کردند و سه شناگاه چاکسر، دریاسر و صاحبدلان نیز به علت آلودگی بالا و قرار گرفتن در مجاورت ریزش فاضلاب و پساب به دریا غیرفعال شدند، همچنین تعدادی از شناگاه‌ها نیز تقریبا مناسب تشخیص داده شدند.

وی اظهار داشت: شناگاه‌هایی که پرچم زرد دریافت کردند یا در مجاورت رودخانه‌ها، محل ریزش پساب، مصب رودخانه و مجاورت محل دپوی زباله‌ها قرار داشتند.

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره شناگاه‌های استان گلستان گفت: سه شناگاه در این استان مورد پایش قرار گرفت که از این تعداد دو شناگاه پرچم آبی و یک شناگاه پرچم زرد دریافت کرد.

وی به شناگاه‌های استان‌های جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: پنج شناگاه در استان هرمزگان پایش شد که از این تعداد دو شناگاه پرچم آبی و سه شناگاه پرچم زرد دریافت کردند که آلودگی میکروبی کلیفرم گوارشی و آنتروکوک روده‌ای در آنها بیش از حد مجاز بود.

الماسی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان نیز پنج شناگاه مورد بررسی و پایش قرار گرفت که تمام آنها پرچم آبی دریافت کردند، البته شناگاه ساحل هفت تیر به علت عدم مدیریت پسماندها و پساب‌ها در شرایط نسبتا مناسب قرار داشت.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به دو استان خوزستان و بوشهر اشاره کرد و گفت: شناگاه‌های این دو استان امسال مورد پایش قرار خواهند گرفت. 

کد خبر 405404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha