همشهری آنلاین: آغاز پخش فصل دوم سریال محبوب «۱۳ دلیل برای اینکه» از شبکه نتفلیکس همزمان با فصل امتحان‌های مدارس و دانشگاه‌ها با انتقادهای تند کارشناسان و خانواده‌ها مواجه شد.

۱۳ دلیل برای اینکه

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، متخصصان بهداشت رواني در بريتانيا معتقدند مرتبط بودن داستان «13 دليل براي اينكه» با موضوع خودكشي و فشارهايي كه بر دانش‌آموزان در فصل امتحان‌ها مي‌آيد، مي‌تواند آسيب‌هاي بسيار جدي به روح و روان بچه‌ها وارد آورد. قسمت اول از فصل دوم سريال روز جمعه 18 مي يعني كمتر از يك هفته ديگر پخش مي‌شود و مشتركان شبكه نتفليكس مي‌توانند آن را به صورت آنلاين تماشا كنند.

كالج سلطنتي روانپزشكان بريتانيا با «سنگدلانه» خواندن زمان‌بندي پخش فصل دوم «13 دليل براي اينكه»، اعلام كرد آمار خودكشي در ميان نوجوانان و جوانان در فصل امتحان‌ها به شكلي معنادار بالا مي‌رود و تماشاي سريالي با موضوع خودكشي مي‌تواند به اين موضوع بيشتر دامن بزند. ضمن اينكه بحران بهداشت رواني در ميان گروه سني جوان در سال‌هاي اخير به شدت بالا رفته و اوضاع آن كاملا نگران‌كننده شده است.

داستان «13 دليل براي اينكه» درباره نوجواني به نام هانا بيكر است كه دلايل خودكشي خود را روي نوارهاي صوتي در اختيار دوستانش قرار داده است. با وجود موضوع نه‌چندان مناسب، 13 قسمت فصل اول اين سريال در شبكه آمريكايي نتفليكس با استقبال تماشاگران در گوشه و كنار دنيا مواجه و زمينه براي توليد فصل دوم آن فراهم شد. در اين فصل از عكس‌هاي پولارويد براي كشف واقعيت دلايل خودكشي هانا استفاده مي‌شود.

«13 دليل براي اينكه» نام كتابي بسيار محبوب و پرفروش به قلم جي اشر است كه سال 2007 منتشر شد. نام اين كتاب در صدر فهرست پرشكايت‌ترين كتاب‌هاي چند سال اخير از سوي والدين قرار گرفته و دليل آن محتواي نامناسب و تبليغ مستقيم و غيرمستقيم خودكشي نوجوانان در قالب داستاني عامه‌پسند است. گفته مي‌شود مديران نتفليكس و سازندگان سريال براي كاستن از زهر ماجرا، ويدئويي كوتاه در مذمت خودكشي توليد كرده‌اند كه ابتداي هر قسمت پخش مي‌شود.

پژوهش‌هاي علمي نشان مي‌دهد آمار خودكشي ميان نوجوانان و جوانان همزمان با فصل امتحان‌ها افزايش مي‌يابد و روند نزولي خودكشي در دهه‌هاي گذشته در چند سال اخير شيب صعودي داشته است. در مجموع 922 دختر و پسر زير 25 سال در ولز و انگليس در سال‌هاي 2014 و 2015 دست به خودكشي زنده‌اند. 14 درصد از مرگ 10 تا 19 ساله‌ها و 21 درصد از مرگ 20 تا 34 ساله‌ها مربوط به خودكشي است.

کد خبر 405364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha