مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
۰ نفر

سیدمحمد فخار - خبرنگار: ۶ روز دیگر تا برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران باقی مانده و هنوز هیچ دستی نتوانسته مانع برگزاری این نمایشگاه ترافیک آفرین در شمال شهر تهران شود.

نمایشگاه

 اگرچه اعضای نام آشنای شورای شهر نظیر هاشمی و مسجد‌جامعی این روزها مخالفت صریح خود را با برگزاری نمایشگاه در بزرگراه چمران اعلام کرده‌اند اما این نمایشگاه بی‌توجه به هشدارها، برگزار خواهد شد.

روز جمعه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این‌باره گفته بود:‌ برگزاری نمایشگاه خودرو در سایت نمایشگاه بین‌المللی برخلاف مصوبات شورای شهر، تفاهمنامه‌ها، نظر موافق رئیس‌جمهور، وزیرکشور و استاندار و... است و از پلیس و شهرداری درخواست می‌شود مانع از برگزاری این نمایشگاه در داخل شهر تهران شوند.

آنگونه که وی گفته بود، برگزاری نمایشگاه خودرو، فتح بابی برای برگزاری نمایشگاه‌های دیگر است و جای تعجب است که چگونه یک مدیر دولتی با تصمیم خود باعث بروز مشکلات برای مردم و ایجاد ترافیک سنگین می‌شود.

همچنین احمد مسجد جامعی دیگر عضو شورای شهر تهران برگزاری نمایشگاه خودرو و ایجاد ترافیک ناشی از آن را عرفا و قانونا نادرست دانسته و گفته بود: این اتفاق رو در رویی دستگاه‌های اجرایی و مردم است؛ چرا که مردم ناراضی هستند و زندگی خصوصی آنها را به هم می‌ریزیم و لازم است مسئولان شهر تهران اعم از فرماندار یا استانداری وارد میدان شوند.

  • همه‌‌چیز آماده شده

این روزها اگر سری به پایگاه اطلاع‌رسانی هفدهمین نمایشگاه‌ بین‌المللی خودروی تهران به نشانی iran-autoshow.com بزنید، در مقابل محل برگزاری این نمایشگاه، نشانی «محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران» را می‌بینید که قرار است 29اردیبهشت تا 3خرداد از ساعت 19و 30تا 24پذیرای بازدیدکنندگان باشد.

غرفه‌های این نمایشگاه و سالن‌های مختلف تعیین شده و نقشه نمایشگاه نیز برای چاپ آماده شده است. در فاصله کمتر از یک هفته تا برگزاری نمایشگاه قابل‌قبول نیست که غرفه‌دارها مبلغ پرداختی بابت اجاره را پس بگیرند و نمایشگاه در محل دیگری برگزار شود. بدین‌ترتیب شرایط به‌نحوی است که اگر بر فرض محال در تاریخ مقرر نمایشگاه در بزرگراه چمران برگزار نشود، باز هم عده‌ای به محل مذکور خواهند رفت و در انتظار خودروها خواهند ایستاد!

  • پیش‌بینی ترافیک انبوه

سال گذشته نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران در شهر آفتاب برگزار شد و انبوهی از بازدیدکنندگان به آن مراجعه کردند. شاید وسایل ترددی تنها نقطه ضعف آن نمایشگاه بود اما به هر ترتیب امسال و در خلال روزهای انتخاب شهردار جدید برای تهران، نمایشگاه به بزرگراه چمران بازگشت. نمایشگاه خودرو به زعم کارشناسان، بزرگ‌ترین و مؤثرترین نمایشگاه داخلی ایران است که بعد از نمایشگاه کتاب در پایتخت برپا می‌شود و هدف از برگزاری آن، معرفی جدیدترین خودروهای سواری، خودروهای مسافربری، خودروهای خدماتی و سایر وسایل نقلیه موتوری از سراسر جهان در بزرگ‌ترین بازار این منطقه است. بدین‌ترتیب بازدیدکنندگان آن نیز آنقدر خواهند بود که ترافیک در همه معابر شمالی شهر گسترده شود.

  • تدوین برنامه استراتژیک در آینده

سمیع‌الله حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران دیروز در این‌باره گفت: هم‌اکنون در تهران 2نمایشگاه وجود دارد؛ یکی در مصلای تهران و دیگری در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در خیابان سئول که به‌دلیل نمایشگاه‌های گسترده این دو مکان با ترافیک مواجه می‌شود. این در حالی است که نمایشگاه شهرآفتاب نیز از لحاظ زیرساخت هم‌اکنون آماده نیست.

او با تأکید بر اینکه در برگزاری نمایشگاه با نوعی تعارض مواجه هستیم، اضافه کرد: سیاستگذار و تصمیم‌گیر برای برگزاری نمایشگاه‌ها و صادر‌کننده مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت است. به همین منظور جمعه شب طی جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را مطرح کردیم و مقرر شد، در آینده نزدیک برنامه استراتژیکی برای ساماندهی و برنامه‌ریزی برگزاری نمایشگاه‌ها تدوین‌کنیم.

  • چرا چمران نه؟

یکی از پرسش‌هایی که در راه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در تهران مطرح می‌شود این است که چرا همواره در راه برگزاری این نمایشگاه‌ها در محل دائمی آنها در بزرگراه چمران معضل وجود دارد؟ این نمایشگاه در میان بزرگراه‌های پر رفت‌وآمدی نظیر چمران، مدرس و صدر و خیابان ولیعصر برگزار می‌شود. این بزرگراه‌ها در بیشتر ساعات روز با ترافیک بسیار و انبوه تردد وسایل نقلیه روبه‌رو هستند و به‌طور عادی در مسیر آنها تردد با اتلاف وقت بسیار ممکن می‌شود.

بدین‌ترتیب کوچک‌ترین عاملی می‌تواند موجب تشدید صف خودروها در این بزرگراه‌ها شود. تفاوت برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه کتاب و گل و گیاه نیز آنجاست که محدوده مصلای تهران در مرز طرح ترافیک اصلی قرار دارد و تردد آن به‌راحتی قابل کنترل است. همچنین نمایشگاه گل و گیاه محل دائمی دارد و کم مخاطب‌تر از نمایشگاه‌های دیگر است. همچنین برگزاری آن در محله گیشا سبب شده دامنه ترافیک تنها به بخش کوچکی از بزرگراه حکیم و چمران سرایت کند و قابل مقایسه با مخاطبان نمایشگاه خودرو نیست.

کد خبر 405357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha