همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضاییه گفت: سعید مرتضوی درخواست اعاده دادرسی کرد، اما اینکه به کجا می‌رسد باید منتظر نظر دیوان عالی کشور باشیم.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه دیدار دادستان پاکستان در جمع خبرنگاران درباره تایید شدن یا نشدن درخواست اعاده دادرسی سعید مرتضوی، اظهار داشت: درخواست اعاده دادرسی افراد ثبت می‌شود؛ اما ثبت شدن درخواست به معنای پذیرفته شدن آن نیست و درخواست باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اعاده دادرسی و موارد پذیرفتن آن در قانون احصا شده و اگر این درخواست بر اساس بندهای مصرح در قانون باشد، اعاده دادرسی پذیرفته می‌شود.

  • متهمان خیابان پاسداران به زودی محاکمه می‌شوند 

سخنگوی دستگاه قضایی همچنین گفت: دادگاه متهمان خیابان گلستان هفتم در پاسداران به زودی برگزار می‌شود.

وی افزود: پرونده‌‌هایی که به دادگاه می‌رود، باید به متهمان یا وکلای آنها اعلام شود؛ برای این پرونده‌ها تعیین وقت شد اما از آنجا که تعدادشان زیاد بود، تعیین وقت‌‌های متناوبی شده و وکلای مربوطه هر مقدار از پرونده را که آماده باشد، شروع به کار می‌کنند و به این ترتیب کار معطل نمی‌‌ماند.

  • واکنش اژه‌ای به اظهارات دادستان کشور درباره استعفای شهردار سابق تهران

محسنی اژه‌ای درباره مطالب مطرح شده از سوی دادستان کل کشور راجع به استعفای شهردار سابق تهران و اینکه برخی افراد این اظهارات دادستان را دخالت در امور شوراها دانسته‌‌اند، گفت: بخشی از مطالب در این مورد به درستی منعکس نشده است.

وی افزود: آقای منتظری گفتند شهردار خودش اعلام کرده که نمی‌توانم؛ با این وجود اگر این استعفا پذیرفته نشود، شهردار بعدی نیز منصوب نشود، مشکلات شهر بر زمین بماند و مسائلی به بار آید، آیا مدعی‌العموم نمی‌تواند وارد شود؟ پس اگر به این جهت باشد، دخالت نیست و بیان واقعیت است.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: در اینجا بیان شده اگر شهردار تعیین نشد و شهر با مشکل رو به رو شد، دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود که در این صورت این کار دخالت نیست.

  • مسئله ارز صرفا با اقدامات قضایی و انتظامی حل نمی‌شود

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی درباره پرونده اخلالگران ارزی و ادامه‌دار بودن روند پرتلاطم ارز، گفت: در نشست‌‌های قبلی بنده عرض کردم این مسئله با بگیر و ببند و صرفا با اقدامات قضایی و انتظامی حل نمی‌شود و این تنها یک بخش قضیه است.

وی ادامه داد: مجموعه مسائلی وجود دارد که دولت و بانک مرکزی باید فعالیت‌‌هایی را در این زمینه انجام بدهند.

سخنگوی دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: با این همه اقدامات قوه قضاییه در مسئله ارز بی‌تأثیر نبوده؛ اما میزان تأثیر آن در سطح خودش است و مسلما با صرف کار قضایی مسئله ارز حل نخواهد شد.

  • بی‌اطلاعی اژه‌ای از آخرین وضعیت بقایی

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت حمید بقایی، اظهار داشت: این فرد در حال تحمل کیفر در زندان است؛ این فرد و هر زندانی دیگری هر وقت نیاز به اقدامات درمانی داشته باشند، اگر این امکان در داخل زندان فراهم باشد، همان جا انجام می‌شود و چنانچه نیاز به مراجعه به خارج از زندان باشد درباره این موضوع هم پیگیری صورت می‌گیرد.

وی افزود: از آخرین وضعیت وی اطلاع ندارم؛ اما اگر نیاز به اقداماتی داشته باشد که پزشک او را ببیند، این کار انجام می‌شود.

اژه‌ای با بیان صدور حکم دادگاه بدوی هشت عوامل گروهک تروریستی داعش در حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل، به دلیل قطعی نشدن حکم، از بیان جزیئات خودداری کرد.

  • جرم دری اصفهانی ثابت شد و حکمش قطعی است 

معاون اول قوه قضاییه درباره برخی اظهارات نسبت به دری اصفهانی، گفت: این نقل‌قول‌‌ها را درست نمی‌‌دانم؛ اگر منظور این است موضوع جاسوسی مربوط به این فرد نیست، حتما غلط است و اگر منظور این است که فردی که اتهام جاسوسی به او وارد است، وزارت اطلاعات باید بگوید او جاسوس است یا نیست، این هم غلط است.

به گفته وی، وزارت اطلاعات می‌‌تواند بگوید بر اساس اسناد و مدارک ما، فلانی متهم به جاسوسی است یا نیست، اما نمی‌تواند بگوید که از نظر ما این فرد جاسوس است. چون وقتی یکی را جاسوس خطاب می‌کند که اتهام و جرمش ثابت شده باشد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: این فرد در دادگاه محکوم و حکم او در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است؛ بنابراین، از نظر دادگاه جرم این فرد ثابت شده و حکم او هم قطعی است و مرجع اصلی برای تشخیص مجرم بودن افراد، قوه قضاییه است.

سخنگوی قوه قضاییه در عین حال از درخواست اعاده دادرسی این فرد خبر داد و افزود: الان حکم قطعی است و دادگاه او را جاسوس شناخته؛ اما اگر اعاده دادرسی پذیرفته شود، باید دید که پرونده چه مراحلی طی می‌‌کند.

کد خبر 405351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha