همشهری آنلاین: قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از راه‌اندازی ۱۶ شعبه دانشگاهی در خارج از کشور تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش مهر، حسین سالارآملی در نشست مدیران امور بین‌الملل دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور، گفت: جذب دانشجوی خارجی و راه‌اندازی دوره‌های مشترک از رویکردهای وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در بخش بین‌الملل است.

وی با بیان اینکه برجام بستر ارتباطات علمی دانشگاهی را توسعه داد و پس از این توافق دیپلماسی علمی کشور گسترش یافت، اظهار داشت: در سال گذشته چندین هیات دانشگاهی از کشورهای مختلف جهت انجام پژوهش‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو وارد کشور شدند.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه وزرات علوم از برجام به خوبی استفاده کرد، گفت: سال قبل ۲ هزار و ۲۰۰ ویزای ورود به ایران برای بازدید از دانشگاه‌های کشور با همکاری وزارت علوم صادر شد که به‌طور میانگین در هر هفته ۱۱ هیات آکادمیک سه تا پنج نفری را دربر‌می‌گیرد.

سالار آملی با بیان اینکه از نظر علمی همه کشورهای دنیا به هم وابستگی دارند، افزود: در موضوع علم و فناوری نباید مرزبندی شود و مسئولان باید چرخه بین‌المللی را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: چرخه علم و فناوری در دنیا شکل گرفته است که ما باید نهایت استفاده را از این چرخه داشته باشیم و نگذاریم کشورهای دیگر محدودیتی برای حضور ما در این چرخه ایجاد کنند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با بیان اینکه در سال گذشته ۴۱۷ طرح تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور صورت گرفته است، گفت: این آمار خود بیانگر روند رو به رشد طرح آموزشی و پژوهشی مشترک بین‌المللی است.

وی افزود: هم اکنون ۵۵ هزار و ۳۰۸ دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند که بر مبنای برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ دانشجویان خارجی به ۸۰ هزار دانشجو افزایش پيدا كند و تا این سال باید ۱.۸ از دانشجویان دانشگاه های کشور را دانشجویان دانشجویان خارجی تشکیل دهند.

سالار آملی با بیان اینکه هم اینک ۲۳ درصد مقالات منتشر شده در کشور مقالات مشترک محققان ایرانی با محققان بین‌المللی است، گفت: در افق ۱۴۰۰ باید این تعداد به ۳۵ درصد افزایش پيدا كند.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۱۸ دانشگاه کشور در ردیف دانشگاه‌های برتر جهان بودند که در برنامه پنج ساله ششم توسعه و تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ دانشگاه دیگر کشور نیز در ردیف ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گیرند.

سالارآملی افزود: همچنین تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۶ شعبه دانشگاهی در خارج از کشور راه‌اندازی کنیم.

کد خبر 405335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha