یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز یکشنبه به منظور رایزنی و تبادل‌نظر با مقامات چین درباره برجام و بررسی امکان تداوم این توافق در صورت تضمین منافع ملت وارد پکن شده است با وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت و گو کرد.

 ظریف با وزیر خارجه چین دیدار کرد

به گزارش ایرنا، ظریف در این دیدار با 'وانگ یی' همتای چینی خود در مورد برجام و همچنین راه های توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی دو جانبه رایزنی کرد.

ظریف در این دیدار گفت: روابط ایران و چین قبل از برجام بسیار خوب بود و در دوران برجام هم کماکان این روابط خوب ادامه داشت و چین با فاصله زیادی بهترین شریک تجاری ایران بود. امروز هم اطمینان داریم چینی ها در کنار ما خواهند بود.

او گفت: چین و ایران دارای مشارکت جامع راهبردی و شریک تجاری هستند و این روابط همچنان ادامه دارد.

ظریف با اشاره به اهمیت چین برای ایران، افزود: برای گفت و گو با اعضای باقیمانده برجام به چین سفر کرده ام . چین در شرایط دشوار همواره دوست ایران بوده است.

وزیر خارجه ایران اظهار امیدواری کرد در این سفر در گفت و گو با شما و در سفرهای دو روز آینده بتوانیم تصویر روشنتری از آینده برجام طراحی کنیم.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین هم در این دیدار از اینکه ایران در رایزنی های سیاسی برای حفظ برجام، چین را به عنوان مقصد نخست انتخاب کرده است اظهار خوشحالی کرد.

او گفت: امیدواریم این سفر دستاورد مهمی برای نجات برجام و حفظ منافع ایران داشته باشد.

وزیر امور خارجه بر مبنای دستور العمل حسن روحانی رئیس جمهوری، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران، از شنبه شب سفر فشرده‌ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز کرده است و در ایستگاه اول امروز یکشنبه با مقامات چینی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه پس از پکن برای رایزنی با مقامات روسی راهی مسکو می‌شود و روز سه‌شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.

وزیران امور خارجه ژاپن و نروژ نیز در تماس تلفنی جداگانه با ظریف بر تداوم برجام تاکید کردند.

ترامپ سه شنبه گذشته (18 اردیبهشت - 8 مه) خروج آمریکا از توافق هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای ایران تاکید کرد.انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.

رئیس جمهوری ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با 5 کشور باقی مانده در توافق ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

کد خبر 405331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha