همشهری آنلاین: مدیرکل هواشناسی قم با بیان این که روند خشکسالی در استان قم بسیار سریع است، گفت: میزان بارش‌ها در قم نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است به نحوی که تا ۱۴۰۴ این شهر به یکی از خشک‌ترین شهرهای ایران و استان قم به نوعی خشک‌ترین استان کشور خواهد شد.

قم تا ۱۴۰۴ خشک‌ترین استان کشور می‌شود

به گزارش ایسنا، زارع صبح ديروز در نشست خبری سلسله نشست‌های عش آل محمد (ص) در ستاد جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: اقلیم نقش مهم و موثری در سلامت روح و روان و جسم بشر دارد؛ می‌توان از داده‌های هواشناسی در مباحث اقلیمی در راستای استفاده از حداقل انرژی بهره برد.


مدیرکل هواشناسی قم ادامه داد: متاسفانه در کشور ما از نعمت خدادادی انرژی‌های موجود در طبیعت استفاده نمی‌شود و در ساخت و تاسیس پروژه‌ها تنها چیزی که توجه نمی‌شود، داده‌های هواشناسی و اقلیمی و تاثیر آنها بر محیط زیست است.

وی افزود: ذخایر نفتی ایران رتبه سوم و ذخایر گاز ما رتبه دوم را در جهان دارد و به جای اینکه از این منابع سودآوری داشته باشیم، با تبدیل شدن به مصرف‌کننده بزرگ انرژی، آنها را به منبعی ضررآفرین تبدیل کرده‌ایم.

  • چهار برابر متوسط جهان انرژی مصرف می‌کنیم

مدیرکل هواشناسی قم بیان کرد: چهار برابر متوسط جهان از انرژی استفاده می‌کنیم و ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی درجهان است؛ در بحث انرژی الکتریکی از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنیم و با از بین بردن محیط زیست، تولید گرما می‌کنیم و با این وجود به دنبال انرژی سرمایی هستیم، در حالی که می‌توان با طراحی درست ساختمان درصد مصرف انرژی را کاهش داد.

زارع تصریح کرد: سلسله نشست‌های "عش آل محمد(ص)"، مساله اقلیم و شهرسازی را مورد بررسی قرار می‌دهد و دارای محورهای مختلف است؛ در این نشست‌ها می‌خواهیم توان اکولوژیک و اقلیمی شهر را مشخص کنیم.

وی گفت: در این نشست‌ها به دنبال راه‌حل هستیم؛ باید به شکلی شهر را مدیریت کنیم که مشکلات شهری از بین برود؛ لذا در پنل‌های تخصصی با حضور شخصیت‌هایی مثل دکتر ضیایی که ریس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران است، به دنبال راه‌حل این مسایل هستیم.

مدیرکل هواشناسی استان قم تصریح کرد: شهر قم از نظر آب و اکولوژیک توان مهاجرت‌های بی‌رویه را ندارد؛ این شهر برای 250 هزار نفر ظرفیت دارد و باید با نگاهی دقیق به مشکلات و ظرفیت‌ها، شهر را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: روند خشکسالی در استان بسیار سریع است؛ میزان بارش‌ها در قم نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و تا 1404 این شهر به یکی از خشک‌ترین شهرهای ایران و به نوعی خشک‌ترین استان کشور مبدل خواهد شد.

کد خبر 405276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha