شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

زن جوان وقتی دید سیلاب انبوهی از شن و ماسه و شاخ و برگ درختان را با خود به سوی چادرشان می‌آورد، فقط به یک چیز فکر کرد؛ نجات فرزندانش.

مادر فداکار؛ قربانی سیل کوهرنگ

زن عشایری در جریان وقوع سیلاب در کوهرنگ توانست جان 3فرزندش را نجات دهد اما وقتی برای نجات دختر شش‌ساله‌اش بار دیگر به چادر برگشته بود سیل آنها را با خود برد.

به گزارش همشهری، این روزها بارش باران بهاری هرچند موجب خوشحالی مردم شده اما بسیاری را هم غافلگیر کرده است. طی روزهای گذشته شدت بارش‌ها در برخی مناطق به حدی بود که باعث جاری شدن سیل شد. شامگاه چهارشنبه بارش‌ها در مناطقی از استان چهارمحال و بختیاری به اوج خود رسید.

در منطقه تنگ زرد حوالی شهرستان کوهرنگ که عشایر در آنجا سکونت دارند شامگاه چهارشنبه، بارش باران سیلاب به راه انداخت و همه را غافلگیر کرد. بسیاری از عشایر که در آنجا چادرهای‌شان را برپا کرده بودند با خسارت زیادی روبه‌رو شدند و ده‌ها رأس دام گرفتار سیلاب شدند. در این میان اما حادثه تلخی برای یکی از خانواده‌های عشایری اتفاق افتاد که آنها را داغدار کرد.

اعضای این خانواده در چادر‌شان مشغول استراحت بودند. در طول روز بارها باران باریده بود اما چند ساعتی می‌شد که هوا با وجود ابری بودن، دیگر میلی به باریدن نداشت. ساعت حدود 11شب بود و بچه‌های خانواده در چادر مشغول استراحت بودند که نم نم باران آغاز شد. هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد این بارش تا چند دقیقه دیگه تبدیل به سیلی ویرانگر خواهد شد. در یک چشم‌به‌هم‌زدن شدت بارش باران به حدی شد که همه چادر را آب گرفت. مادر خانواده وقتی از چادر بیرون آمد صدای وحشتناکی شنید. وقتی کمی آن طرف‌تر را نگاه کرد صحنه وحشتناکی را دید.

سیلاب انبوهی از شن و ماسه و شاخ و برگ درختان را از دور با خود می‌آورد. بچه‌ها داخل چادر خواب بودند و چند لحظه بیشتر تا رسیدن سیلاب به آنها باقی نمانده بود. زن دوان دوان به چادر برگشت و 3فرزندش را بغل گرفت و آنها را از چادر دور کرد و روی تخته سنگی برد. اما هنوز دختر شش‌ساله‌اش در چادر جانش در خطر بود. با اینکه سیلاب دیگر به نزدیکی آنها رسیده بود اما زن فداکار دوباره به چادر برگشت. او دخترش را در آغوش گرفت و بلند کرد اما همین که می‌خواست از چادر بیرون بزند سیلاب امانش نداد و او و دختر شش‌ساله را با خود برد. تاریکی شب از یک سو و گِل و لایی که سیل با خود داشت از سوی دیگر باعث شد کاری از دست هیچ‌کس ساخته نباشد.

  • عملیات جست‌وجو

وقتی خبر این حادثه هولناک به هلال احمر رسید گروه‌های امداد و نجات خود را به منطقه رساندند و عملیات جست‌وجو آغاز شد. با اینکه سیل قدرت زیادی داشت و احتمال زنده ماندن مادر فداکار و دخترش کم بود اما امدادگران امیدوار بودند که آنها به طرز معجزه‌آسایی زنده مانده باشند. در شرایطی که از شدت باران نیز کاسته شده بود گروه‌های امدادی به جست‌وجوی اطراف مسیر سیلاب پرداختند، چرا که ممکن بود مادر و دختر با کمک سنگ‌های بزرگی که در منطقه وجود داشت توانسته باشند خود را نجات دهند.

هرچه جست‌وجوها ادامه می‌یافت امیدها برای نجات مفقودشدگان کمرنگ‌تر می‌شد. خورشید طلوع کرده و هوا روشن شده بود. اما هنوز رد یا نشانه‌ای از مادر فداکار و دختر خردسالش به‌دست نیامده بود. ساعتی بعد بالگرد هلال احمر نیز بر فراز منطقه به پرواز در آمد. سیلاب فروکش کرده بود اما گل و لای به جا مانده به خوبی مسیر آن را نشان می‌داد. چند ساعت جست‌وجوی هوایی کافی بود تا سرانجام امدادگران پیکرهای بی‌جان زن جوان و دختر خردسالش را کشف کنند. وقتی امدادگران به پیکر این دو قربانی رسیدند هنوز دختر شش‌ساله در دست مادر فداکارش بود. این نشان می‌داد او تا آخرین لحظه برای نجات فرزندش تلاش کرده است.

  • خسارت سیل

قدرت سیلاب در کوهرنگ به حدی بود که علاوه بر این دو نفر، 3نفر دیگر نیز مصدوم شدند. رضا ظاهری، سرپرست جمعیت هلال احمر کوهرنگ در این‌باره به همشهری گفت:« اعضای این خانواده عشایری در باران غافلگیر شده بودند. زن جوان با فداکاری قصد نجات جان فرزندانش را داشت که این حادثه اتفاق افتاد. از همان زمان تلاش‌های امدادگران هلال احمر برای نجات آنها آغاز شد اما سیلاب آنها را چندصدمتر آن طرف‌تر برده و جان‌شان را گرفته بود.»

وی ادامه داد:« در این حادثه همچنین 3نفر دیگر به‌شدت مصدوم شده بودند که به مراکز درمانی منتقل شدند. مرتضی زمانپور، فرماندار کوهرنگ درباره خسارت‌های وقوع سیل به ایسنا گفت: سیل به گوسفندان و دام‌های عشایر نیز خسارت زد و ده‌ها رأس دام تلف شدند. در این حادثه به 420خانوار امدادرسانی شده و 2بالگرد جمعیت هلال‌احمر نیز حضور داشتند. وی ادامه داد: با وجود بارش شدید باران در این شهرستان امکان وقوع سیلی دیگر نیز وجود دارد و میزان خسارت هنوز برآورد نشده است.

کد خبر 405254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha