پنجمین اجلاس عمومی شورای‌عالی استان‌ها با حضور مسئولانی از کلانشهرهای کشور در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

سید حسن خمینی

تعامل دولت و مجلس با این شورا، لزوم ارتقای جایگاه شوراها و تأکید بر توسعه مترو در شهرهای کشور از محورهای این اجلاس بود.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی که به‌عنوان مهمان ویژه در این اجلاس حضور داشت، طی سخنانی دوام نظام جمهوری اسلامی ایران را به دینداری و مردم‌سالاری دانست. یادگار امام راحل در این‌باره گفت: ما هرچه بتوانیم باید درخصوص تقویت این 2رکن بکوشیم در حقیقت سرمایه‌های اجتماعی و معنوی جامعه را تعالی بخشیده‌ایم.

یادگار امام با اشاره به حضور مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی ایران گفت: بی‌تردید حضور خردمندانه با حضور هیجان‌مدارانه فرق می‌کند. آن روزی که مردم هستند مسئولین اثر دارند. حضور مردم در عرصه هدایت و حمایت جامعه جز 2رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. او درباره نقش جایگاه شوراها در کشورمان گفت: برخی اظهار می‌کنند که شوراها تمرین دمکراسی هستند اما شوراها تمرین دمکراسی نیستند بلکه همه دمکراسی نظام جمهوری اسلامی هستند.

شما نمایندگان هویت جمهوری اسلامی هستید و شوراها همه حیثیت جمهوری اسلامی هستند؛ چراکه همه حیثیت جمهوری اسلامی ایران به مردم‌سالاری است. اگر مردم باشند هیچ‌کسی توان ضربه زدن به نظام اسلامی را ندارد. شوراها نماد مردم‌سالاری جمهوری اسلامی هستند و کار بزرگی که در ابتدای انقلاب انجام شد شروع شوراها بود که بعدها در دوره‌هایی به‌صورت خفیف ادامه پیدا کرد و در دوره دولت اصلاحات کار خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد و امروز پس از 20سال به یک بلوغ رسیده‌ است.

شما نمایندگان شوراها می‌توانید اصول بر زمین مانده شوراها را پیگیری کنید. آنگونه که سیدحسن خمینی گفته، شوراها علاوه بر مردم‌سالاری هستند اما باید نمایندگی مردم را نیز به درستی انجام دهند. یکی از اتفاقات مهمی که می‌تواند صورت گیرد این است که شوراها حتی می‌توانند زبان انتقادات مردم هم باشند. لازم نیست مردم وقتی انتقادی دارند در میدان شهر جمع شوند بلکه شوراها باید زبان آنها باشند. باید با تدبیر و اعتماد گام در مسیر آینده بگذاریم و این جز با انسجام، همدلی و همراهی محقق نخواهد شد.

  • دیدار با نمایندگان مجلس و معاون وزیر

در چارچوب اجلاس اخیر شورای‌عالی استان‌ها، اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس در دیدار با نماینده‌ای از وزارت کشور به بیان دغدغه‌ها و مشکلات شهری و روستای خود پرداختند. محسن الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها در این نشست گفت: شوراها با یک جمعیت بیش از 100هزار نفر درصورت ارتباط مؤثر با مجلس می‌توانند بعد نظارت خود را تکمیل کند.

در بعد قانونگذاری نیز می‌توانند با استفاده از ظرفیت مجلس قوانین کارشناسی شده بهتری را ارائه کند. براساس گفته‌های‌ وی، انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی طرح‌های ارسالی شورای‌عالی استان‌ها را در اولویت قرار داده و با هماهنگی بیشتری طرح‌های ارسالی را مورد بررسی قرار دهد.

وی همچنین از دیوان عدالت اداری گلایه کرد و با اشاره به لغو مصوبات شورای شهر تهران توسط دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری دریک روند غیرقانونی و بدون پشتوانه کارشناسی مصوبات شورای شهر را لغو کرده است. این می‌تواند به دیگر شوراها هم تسری پیدا کند. با این لغو، حدود ۷ هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری تهران از بین رفته است.

در پی سخنان الویری، ۸ تن از اعضای شورای‌عالی استان به نمایندگی از کمیسیون‌های ۸گانه به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون مسائل و مباحث مختلف شوراها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مشکلات شهری و روستاها پرداختند که در ادامه به آن اشاره می‌شود. اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان اعضای این شورا خواستار ارتقای جایگاه شوراها شدند. مهرداد بائوج لاهوتی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در این‌باره گفت: وضعیت درآمد شهرداری‌ها مناسب نیست. باید همکاری بیشتری صورت گیرد و این مشکل حل شود.

اگر ساخت‌وساز مشکل شود شهرداری‌ها حتی در پرداخت حقوق هم به مشکل خواهند خورد. او اضافه کرد:‌ قانون شهرداری با نگاه دولتی تدوین شده و باید نگاه دولتی را از شهرداری‌ها حذف کنیم. همچنین نماینده وزارت کشور در این جلسه تأکید کرد: واگذاری اختیارات به شوراها بیش از ۲۵سال است که مطرح است. ۱۶وظیفه را احصا و به دولت ارائه کرده‌ایم.

همچنین اعضای شورای‌عالی استان‌ها در این اجلاس، درخصوص محکومیت خروج یکجانبه آمریکا از برجام بیانیه‌ای منتشر کردند.

  • تأکید هاشمی بر اهمیت مترو

١٠٠ کیلومتر زیرساخت مترو در تهران آماده شده اما هنوز تجهیز نشده است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این‌باره بر لزوم تمرکز برای ایجاد و یا تقویت سیستم حمل‌ونقل ریل پایه در کلانشهرها با هدف رفع مشکل ترافیک و کاهش آلاینده‌ها تأکید کرد.

هاشمی در دومین اجلاس اعضای هیأت رئیسه شورای کلانشهرهای ایران که به میزبانی شورای شهر شیراز برگزار شد، با انتقاد از مصوبات نخستین اجلاس که تاکنون به نتیجه نرسیده، گفت: هرچند در لایحه بودجه دولتی مسائلی از این موضوع گنجانده شده اما باید قوی‌تر از گذشته در کارگروه مربوطه به آن پرداخته شود. هاشمی درباره اینکه دولت در شرایطی قرار دارد که حاضر است کمک کند تا کلانشهرها از خام‌فروشی به سمت درآمد پایدار بروند، حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوا را از دیگر محورهایی برشمرد که در اجلاس مشهد مطرح شد و در پی آن مقرر شده که حمل‌ونقل ریل پایه با مکمل اتوبوس در دستور کار کلانشهرها قرار گیرد.

به گفته او، مدت‌هاست که دولت سهم ٨٧درصدی خود را در بخش اتوبوسرانی پرداخت نکرده است. پس از هم‌اکنون شهرهای کوچک باید به‌دنبال شبکه حمل‌ونقل ریلی باشند تا دچار گرفتاری‌های کلانشهری مانند تهران نشوند. او با اشاره به اینکه در این شهر بالغ بر ٩٠ تا ١٠٠ کیلومتر زیرساخت‌های مترو آماده شده اما هنوز تجهیز نشده، خاطرنشان کرد:

با تجهیز آنها توان ریل پایه در این شهر افزایش می‌یابد. وی تأکید کرد: با به کارگیری دیپلماسی جدید باید سعی شود که تضمین‌های قوی‌تری از کشورهای باقیمانده گرفته شود تا منفعت ایران همچنان تداوم یابد. وی همچنین در شورای عالی استان‌ها گفت: شوراها در انسجام و اتحاد ملی نقش انکارناپذیر دارند.

کد خبر 405253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha