علی مولوی: شاید خیلی از فیلم‌های پرفروش در حال اکران را تا حالا دیده و حداقل درباره‌شان شنیده‌اید. اما احتمالاً درباره‌ی فیلم‌های در حال اکران گروه «هنر و تجربه» کم‌تر شنیده باشید؛

دوچرخه شماره ۹۲۴

فيلم‌هايي متفاوت و غيرتجاري كه تبليغات كم‌تري هم دارند، اما تماشاي آن‌ها مي‌تواند براي نوجوانان علاقه‌مند به سينما تجربه‌ا‌ي متفاوت شكل بدهد.

اگر دوست داريد اين فيلم‌ها را ببينيد، پرديس سينمايي چارسو، پرديس سينمايي کوروش، سينما‌فرهنگ، خانه‌ي هنرمندان و موزه‌ي سينما در تهران، پرديس سينمايي کاپري گرگان، پرديس سينمايي گلستان، پرديس شهرفيروزه‌ي نيشابور، پرديس سينمايي هويزه‌ي مشهد، سينماغدير شهركرد،سينمابهمن سنندج، سينمافلسطين همدان، تالارآيه‌ي قم، تماشاخانه‌ي پارس کرمان، سينماعميق بجنورد، سينما سوره‌ي اصفهان و هنر و تجربه‌ي بابل، 17سينماي نمايش‌دهنده‌ي فيلم‌هاي گروه هنر و تجربه هستند.

 

دوچرخه شماره ۹۲۴

 

  • قلب سيمرغ (1393)

«قلب سيمرغ» به كارگرداني «وحيد نصيريان»، انيميشني در گروه هنر و تجربه است.

وحيد نصيريان، سال 1350 در شهرستان اهر در آذربايجان‌شرقي به دنيا آمد و در 15سالگي و به تهران مهاجرت كرد. او به‌خاطر گرايش و علاقه‌اش به سينما، در سال 1374 در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، دوره‌ي ساخت فيلم انيميشن را گذراند و چند انيميشن كوتاه را نيز كارگرداني كرد كه از ميان آن‌ها، انيميشن «سه قطره خون»، برداشتي آزاد از کتاب «صادق هدايت»، بيش‌تر مورد توجه قرار گرفت.

اين هنرمند، در پنجم مرداد 1396، در 46سالگي به‌دليل ايست قلبي از دنيا رفت و آثارش را براي مخاطبانش به يادگار گذاشت.

انيميشن سينمايي قلب سيمرغ با تيمي 90 نفره به مدت چهارسال در مركز سينماي مستند و تجربي ساخته شده است. در اين انيميشن بازيگراني مثل «حميد فرخ‌نژاد»، «رضا کيانيان»،« الهام پاوه‌نژاد» و «پرويز پورحسيني» به گويندگي پرداخته‌اند.

داستان قلب سيمرغ در آينده‌اي دور مي‌گذرد؛ زماني كه ميان انسان‌هاي کره‌ي زمين، جنگي همه‌گير و بزرگ برپاست. در اين ميان، «سپنتا»، سعي دارد همسر پا به‌ماهش را از اين مهلکه بيرون برده و به غاري برساند که با نيروي سيمرغ از آن محافظت مي‌شود. آن‎ها نام فرزند خود را رها مي‎گذارند و...

 

دوچرخه شماره ۹۲۴

مسافر (1353)

 

دوچرخه شماره ۹۲۴

لباسي براي عروسي (1355)

 

عباس كيارستمي نخستين آثار كوتاه، مستند و سينمايي‌اش را در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ساخت. فيلم‌هاي نان و كوچه (1349)، زنگ تفريح (1351)، تجربه (1352)، مسافر (1353)، من هم مي‌توانم (1354)، رنگ‌ها (1354)، دو راه حل براي يك مسئله (1354)، لباسي براي عروسي (1355)، از اوقات فراغت خود چگونه استفاده كنيم؟ (1356)، راه حل (1356)، بزرگداشت معلم (1356)، دندان‌درد (1359)، همسرايان (1361)، با ترتيب يا بدون ترتيب (1362)، همشهري (1362)، اولي‌ها (1364)، خانه‌ي دوست كجاست؟ (1365)، مشق شب (1367) و زندگي و ديگر هيچ (1370) از جمله‌ي اين فيلم‌ها هستند.

حالا، چهارسال پس از نمايش دو فيلم «مسافر» و «لباسي براي عروسي» از آثار قديمي عباس كيارستمي در گروه هنر و تجربه، اين دو فيلم دوباره به فهرست درحال اكران گروه هنر و تجربه اضافه شده‌اند و فرصت خوبي فراهم شده است تا با نوجواني دهه‌ي 50، البته با روايت كيارستمي آشنا شويم.

مسافر، اولين فيلم بلند سينمايي عباس كيارستمي به‌حساب مي‌آيد. اين فيلم داستان پسري به‌نام «قاسم جولايي» را روايت مي‌كند كه شيفته‌ي فوتبال است. او به‌رغم اعتراض‌هاي مادرش، هميشه در كوچه فوتبال بازي مي‌كند و دير به مدرسه مي رسد.

او آن‌قدر عاشق فوتبال است كه تصميم مي‌گيرد براي تماشاي مسابقه‌ي تيم محبوبش به ورزشگاه تهران برود و براي عملي‌كردن آرزويش و تأمين هزينه‌هاي سفر، به 30تومان پول نياز دارد و...

فيلم سينمايي لباسي براي عروسي نيز داستان پسري به‌نام «علي» را نشان مي‌دهد كه در خياطي كار مي‌كند و ناچار مي‌شود به خواسته‌ي دوستش تن دهد. او كت و شلوار عروسي يكي از مشتري‌ها را براي يك شب به او امانت مي‌دهد. اما اين امانت‌دادن ماجراساز مي‌شود و همه‌چيز آن‌طوري كه پيش‌بيني مي‌كردند پيش نمي‌رود.

 

دوچرخه شماره ۹۲۴

عكس: شهاب‌الدين عادل

 

  • گاوخوني (1381)

فيلم سينمايي «گاوخوني»، از آثار مشهور «بهروز افخمي»، فيلم‌ساز باتجربه و نام‌آشناي سينماي ايران، 15سال پس از نخستين نمايشش دوباره ميهمان پرده‌هاي سينما شده است.

اين فيلم كه اقتباسي از رمان مشهور «جعفر مدرس‌صادقي» با همين نام است، داستان کابوس‌هاي جواني را با بازي «بهرام رادان» حکايت مي‌کند که خاطرات پدر درگذشته‌اش در شهر زادگاهش يعني اصفهان و رودخانه‌ي زاينده‌رود، او را به مرز پريشاني مي‌رساند.

مهم‌ترين ويژگي فيلم گاوخوني، نيمه‌ي نخست فيلم است كه به‌طور كامل به صورت زاويه‌ي ديد اول‌شخص (POV) فيلم‌برداري شده كه پيش از اين فيلم در سينماي ايران بي‌سابقه بود.

گفتني است در بيست و دومين دوره‌ي جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم فجر در سال 1382، «عزت‌الله انتظامي»، سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم مرد بخش مسابقه‌ي بين‌الملل و بهروز افخمي نيز جايزه‌ي ويژه‌ي هيئت داوران بخش مسابقه‌ي بين‌الملل را براي فيلم گاوخوني از آن خود كردند.

 

دوچرخه شماره ۹۲۴

عكس: نواب موسوي

 

  • پاپ (1392 )

«پاپ»، فيلمي از «احسان عبدي‌پور»، كارگردان فيلم‌هاي پرطرفدار «تنهاي تنهاي تنها» و «تيك‌آف» است كه نتوانست در سي و دومين جشنواره‌ي ملي فيلم فجر در سال 1392 حضور پيدا کند، اما اين‌روزها ميهمان گروه هنر و تجربه است.

اين فيلم كه پيش از اين «سياه و سفيد» نام داشت، فيلمي اجتماعي در سه اپيزود به نام‌هاي «مكزيك»، «ايتاليا» و «انگليس» است. فيلم پاپ هم مانند ديگر آثار عبدي‌پور، فيلم‌ساز 38ساله‌ي بوشهري، در بوشهر فيلم‌برداري شده است.

داستان‌هاي سه اپيزود فيلم پاپ در هم فرو رفته‌اند و با محوريت زندگي يك خانواده‌ي سياه‌پوست پيش مي‌روند؛ دختر دانشجويي که مستأجر خانواده است، بايد به نامزدش که در بند است، کمک کند تا به روبوكاپ مكزيك برسد. پسر خانواده به اميد طي‌کردن کانال‌مانش، هرروز در دريا شنا مي‌کند و پاپ كه قرار است بعد از كاخ‌سفيد، كليد واتيكان را هم در دست سيا‌ه‌پوستان بگذارد تا بالأخره تاريخ، بدهي‌اش را به سياه‌پوست‌ها پس بدهد.

 

دوچرخه شماره ۹۲۴

عكس: مزدك عياري

 

  • بيدارشو آرزو (1383)

14سال پس از ساخته‌شدن فيلم «بيدارشو آرزو»، حالا اين فيلم براي مخاطبان گروه هنر و تجربه به‌نمايش درمي‌آيد. اين فيلم كه ساخته‌ي «كيانوش عياري»، نويسنده و كارگردان مشهور و نام‌آشناي ايران است، داستاني درباره‌ي زلزله‌ي بم است.

عياري در سال 1382، چندروز پس از وقوع زلزله‌ي بم به همراه تعدادي از عوامل مجموعه‌ي تلويزيوني «روزگار قريب» به اين شهر رفت و فيلم بيدارشو آرزو را ساخت.

او درباره‌ي اين فيلم مي‌گويد: «آن‌زمان دوست نداشتم فيلم اکران عمومي شود، چون به‌نظرم فيلم، دردناک‌تر از خود زلزله است. تنها يک‌بار شبکه‌ي مستند اين فيلم را در دوران وقوع زلزله‌ي ورزقان در استان آذربايجان‌شرقي نمايش داد.

زمان ساخت فيلم، سه‌بار به بم رفتيم و هربار 30 تا 35 روز آن‌جا مي‌مانديم و بعد برمي‌گشتيم. علت برگشت‌هاي ما اين بود که برخي بچه‌ها و خودم فشار روحي‌رواني بسياري به‌خاطر بودن در آن محيط داشتيم.

در يکي از اين سفرها به قبرستان رفتيم و در آن‌جا مردي حدود 40ساله را ديدم که با عصبانيت دستش را به قبري مي‌کوبيد و فرياد مي‌کشيد: «آرزو... بهت مي‌گم بلند شو»... و اين شد خاستگاه اسم فيلم.»

 

دوچرخه شماره ۹۲۴

عكس: پانته‌آ هاشمي

 

صحنه‌هايي از زندگي يك كارآگاه (1395)

اگر از داستان‌هاي كارآگاهي و معمايي خوشتان مي‌آيد، احتمالاً فيلم «صحنه‌هايي از زندگي يك كارآگاه»‌ را هم دوست خواهيد داشت. اين فيلم ساخته‌ي «عليرضا رسولي‌نژاد»، نويسنده و كارگردان 43ساله‌ي سيرجاني است.

فيلم، ماجراي نامه‌ي مشکوکي را روايت مي‌كند كه به دست پسر جواني مي‌رسد؛ جواني که به فيلم‌هاي کارآگاهي علاقه‌ دارد. او با خواندن نامه درگير ماجرايي کارآگاهي مي‌شود، ولي براي تبديل‌شدن به يک کارآگاه خصوصي واقعي، موانعي وجود دارد.

«بهراد موسوي»، «نگار تاجر» و «نيلوفر نيكسار»، از جمله بازيگران اين فيلم هستند، ضمن اين‌كه «حميدرضا صدر»، منتقد مشهور سينما و كارشناس شناخته‌شده‌ي فوتبال نيز به‌صورت افتخاري در اين فيلم بازي مي‌كند.

گفتني است پوستر اين فيلم را «نيما جمالي»، يار و هم‌كار هميشگي هفته‌نامه‌ي دوچرخه با مشاركت «سيامك پورجبار» طراحي كرده است.

کد خبر 405251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha