همشهری آنلاین: یک نهاد خیریه با در اختیار گذاشتن ابزار نقاشی این فرصت را به بچه های کوره پزخانه های محمودآباد تهران داده تا نقاشی بکشند.

نقاشی

به گزارش ايسنا؛ نیروان رضایی یکی از اعضای گروه خیریه «هوای تازه ایران» درباره نمایشگاه نقاشی کودکان و نوجوانان حاشیه‌نشین با عنوان «نهر و نهال» که در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران برپاست، درباره شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: گروه «هوای تازه ایران» یک گروه مردمی است که متشکل از هنرمندان و مددکاران اجتماعی است و فعالیت هایی برای کمک به کودکان کار، اقشار حاشیه نشین و آسیب دیده اجتماعی انجام می‌دهد.

وی افزود: حدود یک سال برای تدارک نمایشگاه «نهر و نهال» فعالیت داشتیم و با خانواده‌های حاشیه نشین و کودکان آنها ارتباط برقرار کردیم و اطلاعات‌ این خانواده‌ها را از جمله اینکه چند فرزند دارند، چه بیماری‌ها و مشکلاتی دارند و ... را گرفتیم. ما به جزییات اطلاعات زندگی این مردم حاشیه نشین نیاز داشتیم تا متوجه شویم با چه اجتماعی از آدم‌ها طرف هستیم تا بتوانیم به آنها خدمات خیریه مردمی از جمله پوشاک، غذا، دارو و پزشک برسانیم.

رضایی به مطرح شدن ایده پرورش خلاقیت کودکان و دیده شدن آنها در گروه خیریه «هوای تازه ایران» اشاره کرد و گفت: ۹۹ درصد کودکان و نوجوانان حاشیه‌نشینی که نقاشی‌هایشان در این نمایشگاه روی دیوار رفته است، خانواده‌های سالمی دارند اما شرایط زیستی مناسبی ندارند و حاشیه نشینی سبب آسیب به این کودکان شده است. اولین تاکید گروه ما این بود که کاری کنیم این کودکان دیده شوند و برپایی این نمایشگاه، بخشی از پروسه دیده شدن آنها توسط مردم است تا در کنار آن، حمایت مالی در قالب خرید تابلوها نیز برای این کودکان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هیچ خط سیر و چارچوبی برای خلق نقاشی‌ها به کودکان ارایه نشده است، اظهار کرد: تنها کاری که ما کردیم این بود که به آنها وسایل نقاشی دادیم تا خودشان هر چه می‌خواهند بکشند.

رضایی در مورد تعداد کودکان و نقاشی هایشان در نمایشگاه «نهر و نهال» بیان کرد: ۱۰۰ اثر نقاشی از حدود ۷۰ کودک و نوجوان در نمایشگاه روی دیوار رفته است.

وی با بیان اینکه فصل اول از نمایشگاه «نهر و نهال» در گالری پاییز خانه هنرمندان برگزار شده است، گفت: ما با دو طیف از کودکان مواجهیم؛ طیف اول کودکان آسیب‌پذیر اجتماعی که معروف به کودکان کار هستند و یکسری از این کودکان هستند که در شرایط زیستی بدی زندگی می‌کنند. طیف دوم کودکان حاشیه‌نشین هستند که اینها از بطن جامعه دورند و از امکانات رفاهی که در مرکز جامعه وجود دارد، بهره‌مند نیستند. تمرکز کاری ما روی این دو طیف از کودکان است و فصل اول نمایشگاه نقاشی «نهر و نهال» به کودکان کوره‌های آجرپزخانه محمودآباد تهران اختصاص پیدا کرده است تا قدم اول در این راه برداشته شود.

رضایی در پایان گفت: در فصل‌های بعدی این نمایشگاه، قطعا سراغ کودکان کار به مفهوم آنچه که در جامعه است، خواهیم پرداخت و در آینده به سراغ کودکان دروازه غار، نعمت آباد و دیگر مناطق حاشیه‌ای شهر خواهیم رفت. البته قصد داریم به سراغ استان‌های دیگر نیز برویم و داوطلبان زیادی از استان‌های کردستان، آذربایجان، خوزستان، خراسان، سیستان و بلوچستان و ... برای این کار اعلام آمادگی کرده اند. طبیعتاً این نوع فعالیت ها، جغرافیا نمی شناسد کمااینکه برخی از کودکانی که نقاشی‌هایشان در نمایشگاه است، افغانستانی هستند. اساساً به دنبال این هستیم که کودک به مفهوم عامش در جامعه پیرامون مان از امکانات مساوی برخوردار باشند و دیده شوند.

به گزارش مهر، اولین نمایشگاه نقاشی کودکان و نوجوانان حاشیه نشین با عنوان «نهر و نهال»، فصل اول: کوره‌های آجرپزخانه محمودآباد تهران تا ۳۱ اردیبهشت ماه در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران برپاست. تمامی عواید حاصل از فروش آثار این نمایشگاه با نظارت خانه هنرمندان ایران و همکاری گروه هوای تازه ایران صرف کارآفرینی و آموزش هنر به کودکان کوره های آجرپزخانه محمدآباد تهران خواهد شد.

کد خبر 405221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha