همشهری آنلاین: کتابی که از نظر تعداد چاپ در رده چهارم ادبیات انگلیسی‌زبان قرار دارد، ۲۲۹ سال پس از چاپ اول در قالب نسخه آنلاین در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، «تاريخ طبيعي سلبورن» نوشته گيلبرت وايت كه نخستين بار در 1789 به زيور طبع آراسته شد و برخي آن را منبع الهام دانشمنداني چون چارلز داروين مي‌دانند، در دنياي كتاب‌هاي انگليسي‌زبان پس از كتاب مقدس، آثار ويليام شكسپير و «سير و سلوك زائر» جان بانيان در رده چهارم پرچاپ‌ترين‌ها قرار دارد. اين كتاب تا امروز بيش از 300 چاپ داشته و نسخه مكتوب آن هرگز از كتابفروشي‌ها بيرون نرفته است.

نسخه دستنويس «تاريخ طبيعي سلبورن» در تمام اين سال‌ها در منزل مسكوني وايت نگهداري مي‌شد و قرار است همه 339 صفحه آن در قالب نسخه ديجيتال در فضاي مجازي قرار داده شود. خانه نويسنده قرن هجدهمي انگليس با صرف هزينه سه ميليون پوندي بازسازي شده و آنلاين كردن «تاريخ طبيعي» سلبورن هديه‌اي است كه مديران اين ميراث باستاني بريتانيا براي بازگشايي آن به علاقه‌مندان مي‌دهند.

برخي كارشناسان وايت را نخستين بوم‌شناس بريتانيا مي‌دانند كه براي اولين بار جانوران و پرندگان زنده را در محل زندگي آنها در سلبورن مورد مطالعه و بررسي قرار داد. اين برخلاف روش ديگر باورمندان به فلسفه طبيعي بود كه عمدتا جسم بي‌جان جانداران را در شرايط آزمايشگاهي مطالعه مي‌كردند. عده‌اي از چهره‌هاي جوان عرصه طبيعت‌شناسي از جمله داروين با خواندن «تاريخ طبيعي» وايت به منطقه سلبورن مهاجرت كردند و آنجا به مطالعه مشغول شدند.

کد خبر 405158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha