همشهری آنلاین: عراق درحالی که قرار است انتخابات سراسری آن برای تعیین ۳۲۹ نماینده مجلس برگزار شود، از ساعت ۷ صبح امروز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه وارد مرحله «سکوت انتخاباتی» شده است. حدود ۶۰ هزار ناظر نیز از سفارت‌ها و نهادهای بین‌المللی و داخلی این انتخابات را رصد می‌کنند.

سکوت انتخاباتی در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، تمامی تبلیغات‌ نامزدهای انتخابات پارلمانی پس از حدود یک ماه از آغاز تبلیغاتشان که در ۱۴ آوریل گذشته آغاز شد، متوقف گشته است. دوره سکوت انتخاباتی امروز طی ۲۴ ساعت ادامه دارد و در آن به هیچ یک از احزاب و فهرست‌های مستقل و ائتلافی اجازه انجام هیچ اقدامی در چارچوب کمپین انتخاباتی داده نمی‌شود و نامزدها نیز نباید دست به هیچ اقدامی جهت تبلیغ خود و کسب نظر رای دهندگان بزنند.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق نیز از احزاب و نامزدهای شرکت کرده در انتخابات پارلمانی خواسته است تا به این سکوت انتخاباتی پایبند باشند. کریم التمیمی، سخنگوی این کمیساریا تاکید کرده است، کسانی که در این زمینه تخلف کنند، ممکن است از مشارکت در انتخابات محروم شده و آرای آنها در رای گیری باطل اعلام شود.

در این انتخابات ۳۲۰ حزب سیاسی و ائتلافی و فهرست انتخاباتی شرکت می‌کنند که از جمله آنها ۸۸ فهرست انتخاباتی و ۲۰۵ گروه سیاسی و ۲۷ ائتلاف انتخاباتی است و در آن ۷۳۶۷ نامزد با هم به رقابت می‌پردازند. این تعداد نامزد کمتر از تعداد نامزدهای انتخابات سال ۲۰۱۴ است که تعداد آنها از ۹۰۰۰ تن پا فراتر گذاشته بود.

در روز گذشته، رای گیری ویژه‌ای برای نیروهای امنیتی، ارتش عراق و پیشمرگ‌ها در تمامی استان‌های عراق برگزار شد که طبق آمار کمیساریای انتخابات میزان شرکت در آن به بیش از ۷۸ درصد رسید.

در این رای گیری ویژه، نیروهای پلیس، نیروهای امنیتی، ارتش، پیشمرگ‌ها، زندانیان و همچنین بیماران بستری در بیمارستان‌ها رای خود را در صندوق انداخته‌اند. کمیساریای عالی انتخابات اعلام کرده است که در این رای گیری ویژه از میان ۹۰۴۳ هزار تن حدود ۷۰۰ هزار تن در استان‌های عراق در رای گیری شرکت کرده و میزان مشارکت در این رای گیری به ۷۸ درصد رسیده است.

از سوی دیگر همچنین روند رای گیری عراقی‌ها در خارج از کشور ادامه دارد. رای گیری برای عراقی‌های مقیم در خارج نیز در ۲۱ کشور صورت گرفته است.

در همین حال، حازم الردینی، عضو کمیساریای عالی انتخابات در عراق اعلام کرد که حدود ۶۰ هزار ناظر بین‌المللی و داخلی بر انتخابات پارلمانی در استان‌های عراق که روز فردا شنبه ۱۲ مه برگزار می‌شود نظارت خواهند داشت.

الردینی در مصاحبه با اسپوتنیک، گفت که تعداد ناظران بین‌المللی از سازمان‌ها و هیات‌های بین‌المللی و سفارت‌ها در تمامی استان‌های عراق به بیش از ۹۰۰ هزار مراقب رسیده است.

الردینی افزود: تعداد ناظران داخلی در عراق نیز به بیش از ۵۰ هزار تن رسیده است.

کمیساریای انتخابات در عراق ۶۸۴ مرکز رای گیری را در داخل و خارج برای انتخابات پارلمانی آماده کرده است تا نامزدها برای رسیدن به ۳۲۸ کرسی در پارلمان با هم رقابت کنند.

این انتخابات پارلمانی که قرار است فردا برگزار شود دومین انتخابات در عراق از زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ و چهارمین انتخابات از زمان سقوط نظام صدام در سال ۲۰۰۳ برای انتخاب اعضای پارلمان عراق است. پارلمان عراق، نخست وزیر و رئیس جمهور را انتخاب می‌کند.

شاخص‌ترین ائتلاف‌ها و فهرست‌های انتخاباتی

از جمله برجسته‌ترین ائتلاف‌ها و فهرست‌های انتخاباتی در عراق می‌توان از این احزاب نام برد: ائتلاف "النصر" که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق رهبری آن را برعهده دارد و فهرست‌های این ائتلاف در ۱۸ استان از جمله در استان‌های اقلیم کردستان حضور دارند.

ائتلاف دیگر "الفتح" نام دارد که هادی عامری، دبیرکل سازمان بدر هدایت آن را برعهده دارد و این ائتلاف متشکل از گروه‌های حشد شعبی و مجلس اعلای اسلامی عراق است که عمار حکیم ریاست این مجلس را برعهده داشت اما از آن جدا شد. در ائتلاف الفتح، احزاب سیاسی کوچک دیگری نیز حضور دارند.

دیگر ائتلاف شرکت کننده در انتخابات عراق، ائتلاف "دولت قانون" است که نوری مالکی، نخست زیر سابق عراق و دبیرکل حزب "الدعوة الإسلامیة" ریاست آن را برعهده دارد که در این ائتلاف، رهبرانی از حزب الدعوة حضور دارند.

ائتلاف دیگر ائتلاف "سائرون" است که ائتلافی میان جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با حزب کمونیست عراق به رهبری رائد فهمی و احزاب دیگری از جمله حزب الاستقامه و حزب الدولة و التجمع الجمهوری است.

هم‌چنین طرف‌ اصلی دیگر شرکت کننده در انتخابات، جریان ملی الحکمة است که رهبری آن را عمار حکیم، رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق برعهده دارد.

ائتلاف دیگر، ائتلاف "القرار العراقی" است که ریاست آن را اسامه نجیفی، معاون رئیس جمهور عراق و گروه‌ها و شخصیت‌های سنی مختلف در استان‌های غربی برعهده دارند.

از دیگر ائتلاف‌ها، ائتلاف "الوطنیة" است که ریاست آن را ایاد علاوی، معاون رئیس جمهور و دبیرکل جنبش "الوفاق الوطنی" برعهده دارد. در این ائتلاف، شخصیت‌های سنی و سکولار به چشم می‌خورد و از جمله برجسته‌ترین شخصیت‌های آن سلیم جبوری، رئیس پارلمان است.

در همین حال می‌توان به فهرست کردی "السلام" است که ائتلافی بین دو حزب کلاسیک کرد در اقلیم کردستان یعنی حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی و حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست کوسرت رسول علی است. بعد از فوت جلال طالبانی، رئیس جمهور پیشین عراق، کوسرت رسول ریاست اتحادیه میهنی کردستان را برعهده گرفت.

ائتلاف دیگر هم ائتلاف "وطن"نام دارد که در آن سه جنبش کردی "تغییر" و ائتلاف عدالت دموکراتیک به ریاست برهم صالح، رهبر سابق در اتحادیه میهنی کردستان و همچنین جنبش اسلامی کرد حضور دارند.

کد خبر 405141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha