همشهری آنلاین: کارلس پوجدمون، رهبر پیشین کاتالونیا، خواکین تورّا یکی از اعضای پارلمان را به عنوان نامزد رئیس دولت کاتالونیا معرفی کرد. پوجدمون این گام را برای خاتمه بخشیدن به بن‌بست تشکیل دولت محلی معرفی کرده است.

کناره‌گیری پوجدمون و معرفی رهبری تازه برای کاتالونیا

به گزارش دويچه وله، پوچدمون رهبر برکنارشده کاتالونیا روز جمعه (۱۱ مه/۲۱ اردیبهشت) از برلین، پایتخت آلمان با ارسال یک پیام ویدیوئی که ۱۰ دقیقه طول کشید به بن بست ۷ ماهه تشکیل دولت کاتالونیا پایان داد. او تقریبا در هر یک از جملا ت خود از دولت اسپانیا انتقاد کرد و گفت که دولت اسپانیا مستبد است چونکه تابحال نامزدهای زیادی را برای ریاست کاتالونیا رد کرده است.

پوجدمون از دادگاه قانون اساسی اسپانیا هم در عدم پذیرش یک قانون انتخاباتی کاتالونیا انتقاد کرده است. طبق این قانون پوجدمون می‌توانست از طریق ویدیو بر ریاست کاتالونیا انتخاب شود. رد این قانون باعث شد که پوجمون اکنون مجبور شود کناره‌گیری خود را بپذیرد.

پوجدمون در ویدیوی خود گفت: «فراکسیون ما خواکین تورّا، عضو پارلمان را برای ریاست دولت کاتالونیا معرفی می‌کند تا طی روزهای آینده این مسئولیت را بر عهده بگیرد و فورا دولت تشکیل شود.

تورّا اکنون باید در پارلمان کاتالونیا تائید شود و رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد.

تورّا وکیل و نویسنده است. او درباره تاریخ کاتالونیا آثار زیادی منتشر کرده و در راس یک بنیاد فرهنگی دفاع از زبان کاتالونیا قرار دارد. او با ارسال یک پیام توئیتری پذیرفت که وظیه خود را با مسئولیت انجام خواهد داد.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا هم اعلام آمادگی کرده است که برای مذاکره با دولت جدید کاتالونیا آماده است. راخوی ولی تاکید کرد که این مذاکره در چارچوب قوانین انجام می‌پذیرد. به عبارتی او با طرفداران استقلال کاتالونیا مذاکره نخواهد کرد و در نتیجه مشکلات بین مادرید و بارسلون لاینحل باقی خواهد ماند.

کد خبر 405134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha