سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

محمد‌علی مهتدی - کارشناس خاورمیانه: نتیجه انتخابات پارلمانی لبنان از چند جهت قابل بررسی و تحلیل است.

محمد‌علی مهتدی

ابتدا با بررسی تحولات روز رأی‌گیری باید گفت، اگرچه مشارکت اندک مردمی در ساعات اولیه رأی‌گیری نگرانی‌هایی را درباره نتایج انتخابات به‌وجود آورده بود، اما در ادامه و با حضور چشمگیر هواداران حزب‌الله در پای صندوق‌های رأی، به‌ویژه در بعلبک، وضعیت بسیار خوبی پدید آمد؛ امری که تا حد زیادی، در نتیجه نگرانی مردم از پیروزی مخالفان حزب‌الله درصورت عدم‌مشارکت آنها در انتخابات به وقوع پیوست.

در لبنان این تصور عمومی در میان بخش قابل توجهی از مردم این کشور وجود دارد که طبقه حاکم، متشکل از جریانات فاسدی است که هر 4سال یک‌بار برای اخذ رأی به سراغ مردم آمده و بعد از آن مجددا مردم را به حال خویش رها می‌کنند. با وجود این، حامیان حزب‌الله برای حمایت از مواضع این جریان در مقابل مخالفانش، به‌رغم تمام مشکلات در ساعات پایانی تصمیم به شرکت در انتخابات گرفته و به این ترتیب پیروزی مهمی را برای حزب‌الله و مقاومت رقم زدند.

بدون‌شک جریان 14مارس با حمایت‌های گسترده از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان تلاش کرده بود تا با نفوذ در مناطقی همچون بعلبک در پایگاه‌های سنتی رأی حزب‌الله تغییر به‌وجود آورده و به این ترتیب موضع نهایی حزب را در پارلمان لبنان نسبت به گذشته تضعیف کند.

اگرچه انتخابات پارلمانی لبنان طبیعتا رخدادی ناظر به تحولات داخلی این کشور است اما نباید فراموش کنیم که این انتخابات از دید آمریکا، اسرائیل و عربستان به‌مثابه فرصتی برای ضربه به مقاومت در غرب آسیا ارزیابی می‌شد؛ بر این اساس نمی‌توان و نباید انتخابات روز یکشنبه را حادثه‌ای صرفا داخلی، فارغ از اهمیت منطقه‌ای آن به شمار آورد. برای مثال مشخصا تأکید جدی تمام جریانات مخالف حزب‌الله در رقابت‌های انتخاباتی بر غیرقانونی‌بودن سلاح این حزب و انحصار سلاح در اختیار ارتش، نشانه‌ای از تمرکز آنها بر حضور حزب‌الله در سوریه به‌عنوان بخشی از محور مقاومت بود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت پیروزی حزب‌الله در لبنان، پیروزی مقاومت در منطقه است؛ آن هم در شرایطی که فاصله چندانی به انتخابات عراق باقی نمانده است. اگرچه هنوز برای قضاوت درباره تحولات احتمالی مربوط به انتخابات عراق زود است، اما از هم‌اکنون می‌توان گفت محور مخالف مقاومت در عراق هم همچون لبنان فاقد انسجام لازم برای پیروزی در میدان انتخابات است.

پیش از این مخالفان مقاومت با اشاره به انتخابات لبنان، عراق و مسئله برجام گفته بودند ‌ماه مه‌(ماه میلادی جاری)،‌ماه سختی برای ایران خواهد بود. اکنون واضح است که مقاومت با موفقیت چشمگیری از نخستین منزلگاه این راه عبور کرده و در انتظار نتایج انتخابات عراق و آینده برجام است؛

نتایجی که شاید نشان دهد برخلاف تصور آنها،‌ ماه مه، ‌ماه فرخنده‌ای برای ایران و مقاومت بوده است. درهرحال نباید فراموش کرد جریان‌های مقابل، هیچ ابزاری غیر از جنگ و ترور برای مهار مقاومت در اختیار ندارند؛ ابزاری که طی سال‌های گذشته به‌طور جدی در سوریه، لبنان فلسطین و سایر نقاط منطقه از آن استفاده کرده‌اند و بر این اساس، مقاومت قادر است با مدیریت اختلافات داخلی، با پیروزی از تمام این بحران‌ها عبور کند.

کد خبر 404919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha