همشهری آنلاین: نویسندگان غیرآمریکایی نیز از این پس واجد شرایط رقابت در جایزه ملی کتاب آمریکا می‌شوند.

ادبیات

به گزارش ایسنا به نقل از پابلیشرز ویکلی، این جایزه ادبی که بیش از ۸۰ سال از قدمت آن می‌گذرد و سال‌هاست در انحصار نویسندگان آمریکایی است درصدد است در دوره آتی خود پذیرای آثار نویسندگان غیرآمریکایی نیز باشد.

همواره یکی از ملاک‌های حضور در جایزه ملی کتاب آمریکا، تابعیت آمریکایی بوده اما مسئولان این جایزه ادبی اعلام کردند در طول سالیان گذشته همیشه آثاری از نویسندگان خارجی دریافت می‌کردند که متاسفانه دارای شرایط لازم برای رقابت نبودند. در سال‌های اخیر ارسال آثار خارجی افزایش یافته و در نهایت بنیاد جایزه کتاب ملی آمریکا تصمیم گرفته از این پس مجوز حضور نویسندگان غیرآمریکایی را نیز صادر کند.

 این فرآیند جدید ویژه نویسندگانی است که آمریکایی نیستند اما حداقل در ۱۰ سال گذشته در آمریکا زندگی‌ کرده‌اند. همچنین این نویسندگان باید کسانی باشند که در حال حاضر در آمریکا مهاجر و در تلاش برای کسب تابعیت این کشور هستند و یا نویسندگانی که در مقطع زمانی کنونی به طور کلی قادر به استفاده از روش‌های قدیمی برای اخد تابعیت آمریکایی نیستند. آثار این نویسندگان ابتدا باید توسط یک ناشر مستقر در آمریکا منتشر شده باشد.

جایزه ملی کتاب آمرذیکا در سال ۱۹۳۶ به دست انجمن کتاب‌فروشان آمریکا بنیاد نهاده شد اما در طول جنگ جهانی دوم متوقف و سپس در سال ۱۹۵۰ توسط سه سازمان فعال در صنعت کتاب مجدد راه‌اندازی شد. نویسندگان و ناشران غیرآمریکایی پیش از جنگ واجد شرایط دریافت جایزه بودند ولی تا سال‌ها این جایزه تنها به نویسندگان آمریکایی برای آثار منتشرشده در این کشور اختصاص داشت.

سال گذشته «جسمین وارد» نویسنده رمان«بخوان، دفن‌ نکن، بخوان» جایزه بخش ادبیات داستانی جایزه ملی کتاب آمریکا را از آن خود کرد و در بخش ادبیات کودک و نوجوان «دور از درختان» نوشته «رابین بنوی»، در بخش شعر  «فرانک بیدارت» با مجموعه «نیمه روشن» و در بخش ادبیات غیرداستانی «آینده تاریخ است» به قلم «ماشا گاسن» این جایزه ادبی را به خانه بردند.

از سال ۲۰۱۴ برگزارکنندگان جایزه «من‌بوکر» به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا که برای ۴۰ سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت نیز با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ شامل آثار نویسندگان آمریکایی را نیز واجد شرایط رقابت کردند و «پل بیتی»  (۲۰۱۶) و «جورج ساندرز» (۲۰۱۷) دو نویسنده آمریکایی موفق به کسب این جایره شدند. البته این اتفاق با انتقاد شدید جمعی از نویسندگان بریتانیایی همراه شده است .

کد خبر 404899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha