سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۷۰ درصد از دریاچه تالاب میقان اراک با بارندگی‌های اخیر آبگیری شده است.

۷۰ درصد از دریاچه تالاب میقان اراک آبگیری شد

به گزارش ايرنا، رضا میرزایی گفت: با این حجم آبگیری شرایط مناسبی برای زیست گونه‌های مختلف در تالاب میقان ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در صورت بارش‌های مجدد امکان آبگیری کامل تالاب وجود دارد اما اگر از شدت بارندگی‌ها کاسته شود، حجم آب دریاچه نیز کاهش می‌یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: مهاجرت پرندگان از تالاب میقان اراک نیز از اواخر سال گذشته آغاز شده و آخرین پرندگان مهاجر نیز در حال سفر به زادگاه اصلی خود در سیبری هستند.

میرزایی اظهار کرد: تالاب میقان اراک جز 105 منطقه مهم برای پرندگان کشور و یکی از مرتفع‌ترین شوره‌زارهای ایران است که میانگین ارتفاع آن از سطح دریا به یک هزار و 700 متر می‌رسد.

تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم 140 گونه پرنده است.

دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.

تالاب کویری میقان اراک در مجموع 25 هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن 10 تا 12 هکتار برآورد می‌شود.

کد خبر 404885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha