سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمانی که یک خودروی هوشمند بدون راننده، یا خودران، درگیر یک تصادف رانندگی می‌شود، مقصر کیست؟ راننده جایگزین؟ شرکت سازنده خودرو، یا قانونگذارانی که اجازه تردد خودروهای هوشمند را صادر کرده‌اند؟

براساس گزارش ورج، اين پرسش‌ها زماني پررنگ‌تر مي‌شوند كه حوادثي مشابه تصادف منجر به مرگ خودروي خودران اوبر با زني 49 ساله در 18 مارس 2018 در آريزوناي آمريكا رخ مي‌دهند. تصادفي كه منجر به مرگ اين زن شد.

اكنون گزارشي جامع از اين سانحه غم‌انگيز حقايق عجيبي از آن را افشا كرده‌است،‌اينكه نرم‌افزار خودران خودروي اوبر از وجود مانع، قرباني، آگاه بوده و تصميم مي‌گيرند كه مانع را ناديده بگيرد، يعني خودرو زن 49 ساله را ديده و تصميم گرفته تا نسبت به حضور او در مسير حركتش واكنش نشان ندهد.

در اين گزارش آمده‌است كه به منظور مديريت واكنش نرم‌افزار به موانع پوچ كه خطرناك نيستند،‌ مانند يك تكه كارتن خالي در وسط خيابان، نرم‌افزار اوبر به شكلي تنظيم شده تا به كندي واكنش نشان دهد، درحدي كه زني بالغ كه با دوچرخه درحال عبور است را نيز مهم ندانسته و نسبت به آن واكنش نشان نمي‌دهد.

شركت اوبر تاكنون واكنشي نسبت به اين گزارش نشان نداده‌است، اما نتايج اين گزارش براي كل صنعت خودروهاي خودران خبري ناخوشايند است. با توجه به اينكه نرم‌افزار با آگاهي از وجود مانع نسبت به آن واكنش نشان نداده،‌پرسش‌هايي جديد در زمينه صنعت خودروهاي بدون راننده مطرح مي‌شوند،‌اينكه آيا اين فناوري واقعا براي مصرف عمومي آماده است؟

نكته‌اي كه شركت اوبر را در زمينه اين سانحه بيشتر زير سوال مي‌برد آن است كه اوبر از سال گذشته تعداد رانندگان جايگزين ،‌افرادي كه در صورت لزوم و وقوع شرايطي اضطراري كنترل خودرو را به دست مي‌گيرند، را از خودرويي دو راننده،‌به يك راننده كاهش داده‌است. اين شركت حتي تعداد حسگرهاي ايمني خودروي خودران را نيز پيش از اين سانحه از هفت حسگر به يكي كاهش داده‌است.

کد خبر 404883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha