دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹

یکی از گازهای موجود در پایتخت که حاصل فروپاشی اورانیوم موجود در خاک است، «رادون» نام دارد که در نتیجه تجزیه طبیعی اورانیوم در سنگ‌ها و خاک در هوا منتشر می‌شود.

رادون

این گاز در تهران نیز مانند همه شهرهای جهان وجود دارد و می‌تواند بر سلامتی شهروندان اثر منفی بگذارد. محسن روشنی کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: رادون گازی رادیواکتیو با نمادRn و عدد اتمی۸۶ است که سنگین، بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌طعم است.

رادون از درون زمین به بیرون تراوش می‌کند و در هوا پخش می‌شود. در بعضی از مناطق، بسته به زمین‌شناسی محلی، رادون در آب‌های زمینی حل و در هنگام استفاده از آن، در هوا منتشر می‌شود. به‌طور معمول سطح رادون در خارج از منازل (در نواحی غیرسربسته) پایین است. البته در بعضی از مناطق که تهویه مناسبی وجود ندارد (مانند معادن زیرزمینی) رادون در محل جمع می‌شود و سطح آن به‌حدی می‌رسد که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

• مردم چگونه در معرض رادون قرار می‌گیرند؟

رادون تقریبا در تمام وضعیت‌های آب و هوایی وجود دارد. کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این نکته اظهار داشت: همه افراد، روزانه مقداری رادون (در سطح کم) را استنشاق می‌کنند و کسانی که به میزان زیاد رادون استنشاق می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.

رادون می‌تواند از طریق شکاف دیوارها، سقف‌ و یا ستون‌های ساختمان وارد خانه شده و درون محل سکونت افراد متراکم شود. علاوه براین مقداری رادون از مواد ساختمانی یا آبی که از چاه‌های حاوی رادون به‌دست آمده در هوا پخش می‌شود. ممکن است سطح رادون در منازلی که عایق‌بندی مناسبی ندارند یا روی خاک غنی از اورانیوم ساخته شده‌اند بیشتر باشد و چون زیرزمین‌ها و طبقات اول به زمین نزدیک‌ترند، معمولا سطح رادون در این قسمت‌ها بیشتر است.

• رادون و سرطان ریه

آنگونه که روشنی گفته، رادون به سرعت تجزیه می‌شود و ذرات بسیار کوچک رادیواکتیو را در فضا منتشر می‌کند. این ذرات درصورت استنشاق به سلول‌های پوشاننده لایه ریه آسیب وارد می‌کنند و سرانجام در معرض رادون بودن برای مدت طولانی می‌تواند به سرطان ریه منجر شود. هنگامی‌که دانشمندان متوجه شدند تعداد زیادی از کارگران شاغل در معادن زیرزمینی اورانیوم به‌دلیل قرار گرفتن در معرض رادون در اثر سرطان ریه فوت کرده‌اند، رادون را به‌عنوان یک عامل به‌وجودآورنده مشکل‌آفرین برای سلامت افراد، شناسایی کردند.

نتایج تحقیق درباره کارگران معدن با مطالعاتی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد مورد تأیید قرار گرفت. آزمایش روی حیوانات نشان‌دهنده وجود تعداد زیادی از تومورهای ریه در میان موش‌هایی بود که در معرض مقدار زیادی گاز رادون قرار گرفته بودند. وی افزود: براساس ارزیابی سال 2003سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا بر روی خطرات ناشی ازرادون موجود در خانه، در حدود 21هزار مرگ ناشی از سرطان ریه مرتبط با رادون است.

کشیدن سیگار رایج‌ترین دلیل ابتلا به سرطان ریه است و خطر رادون در زمینه ابتلا به سرطان ریه بعد از سیگار در رتبه دوم قرار دارد. با آنکه رابطه بین رادون و کشیدن سیگار کاملا مشخص نشده ولی قرار گرفتن در معرض دود سیگار و گاز رادون منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه شده و بیشتر موارد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه بر اثر قرار گرفتن در معرض رادون، در میان سیگاری‌ها رخ می‌دهد.

پر بیننده‌ترین اخبار شهری