همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت جزئیات تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷ را اعلام کرد.

دکتر ایرج حریرچی

به گزارش همشهري آنلاين، ایرج حریرچی، به افزایش پنج درصدی سبد تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷ اشاره كرد و گفت: در ویزیت سال ۹۷ رشد شش درصدی تعرفه‌ها را داريم. بر این اساس، ویزیت پزشک عمومی، ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ویزیت متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و ویزیت فوق تخصص، ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان در بخش خصوصی است.

به گفته حريرچي، این تعرفه در بخش دولتی به این ترتیب است که ویزیت پزشک عمومی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان، ویزیت پزشک متخصص ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان و ویزیت فوق تخصص ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

  • مدت زمان ويزيت بيماران

او درباره مدت زمان ويزيت بيماران هم گفت: طبق مصوبه دولت، مدت زمانی که به طور متوسط باید برای ویزیت بیماران صرف شود به ترتیب برای پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، برای پزشک متخصص، ۲۰ دقیقه و برای پزشک فوق تخصص، ۲۵ دقیقه است.

حريرچي افزود: طبق مصوبه دولت، بیمه‌ها در تعرفه خصوصی فقط معادل تعرفه دولتی را پوشش می‌دهند. بنابراین، بيماراني كه به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند در بخش بستری ۱۰ درصد تعرفه دولتی و در سرپایی ۳۰ درصد تعرفه دولتی را می‌پردازند. اگر مردم به بخش خصوصی مراجعه کنند باید ما به التفاوت تعرفه بخش دولتی و خصوصی را هم پرداخت کنند.

او گفت: در سال ۹۷ ویزیت شش درصد، جزء حرفه‌ای (K) صفر درصد، جزء فنی ۲.۵ درصد، هتلینگ هشت درصد و سبد دارو طی یک سال ۹ درصد که زیر نرخ تورم است، رشد داشته‌اند. این تعرفه‌ها از ابتدای سال جدید اعمال می‌شوند.

  • كمبود دارو نداريم

سخنگوي وزارت بهداشت درباره وضعيت دارو اظهارداشت: درمورد داروها بايد با معيارهاي روز دنيا حركت كنيم. در مورد پوشش داروهاي بيماران، براساس توانايي‌هاي كشور تصميم‌گيري خواهد شد. البته زماني كه مساله سلامت مردم درميان باشد، براي تامين دارو و تجهيزات مورد نياز كوتاهي و مسامحه نمي‌كنيم.

او افزود: برخي شركت‌هاي دارويي با هدف كسب سود و جريحه دار كردن عواطف مردم، اقدام به تبليغ و ارائه داروهاي بسيار گران قيمت مي‌كنند كه تاثير اندکی در درمان بيمار دارد. برخي مواقع دسترسي به داروها دچار نوسان مي‌شود اما اين به معناي كمبود دارو در كشور نيست. داروهاي خارجي به دليل نوع بسته بندي، تبليغات گسترده و قضاوت و باور مردم، طرفدار بيشتري دارند، اما این موضوع، به اين معني نيست كه كيفيت داروهاي داخلي پايين است. در این زمینه داروهاي توليد داخل كه مورد تاييد وزارت بهداشت است، كيفيت قابل قبولي دارند.

  • علت کمبود داروی تزریقی خارجی تالاسمی‌ها

سخنگوي وزارت بهداشت درباره کمبود داروی تزریقی خارجی بیماران تالاسمی گفت: باید توجه کرد که بعضا داروها از نظر دسترسی دچار نوسان می‌شوند، بنابراین نمی‌توان گفت که هیچ گاه دچار کمبود دارو نمی‌شویم اما درباره دارو باید با معیارهای علمی روز دنیا حرکت کنیم. برخی بیماران یا پزشکان می‌گویند بیماران تالاسمی باید داروی تزریقی خارجی مصرف کنند. این در حالیست که ما همان دارو را در کشور خودمان تولید می‌کنیم. از طرفی دنیا هم به سمت استفاده از داروی خوراکی برای این بیماران رفته است. البته در حال حاضر هم تا سقف ۱۰ درصد داروی خارجی تالاسمی در کشور وجود دارد اما به هر حال از نظر قانونی دچار مشکل هستیم چرا که نباید داروی خارجی که مشابه داخلی‌اش وجود دارد، وارد شود.

او گفت: بعضي از بيماران تالاسمي معتقد هستند كه داروهاي خارجي بهتر است و علاقه دارند داروي تزريقي خارجي مصرف كنند درحالي كه همان داروي تزريقي در داخل كشور هم توليد مي‌شود، ضمن اينكه در تمام دنيا، بيماران تالاسمي به سمت مصرف داروي خوراكي پيش مي روند.

  • واردات داروي چيني نداريم

سخنگوي وزارت بهداشت گفت: در ایران‌هیچگونه واردات داروی چینی نداریم و در هیچ یک از بیمارستان ها داروی چینی استقاده نمی شود. اگرچه برخی از کشورها داروی چینی وارد می کنند، اما در ایران واردات داروی چینی وجود ندارد و چنانچه مصرف این نوع دارو مشاهده شود، تخلف و قاچاق محسوب می شود. در صورت مشاهده چنین موردی، مردم می توانند به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند تا با بیمارستان متخلف برخورد شود.

  • پرداختِ خارج از صندوق بیمارستان‌ها، ممنوع

حريرچي افزود: مردم می‌توانند تخلفات تعرفه‌ای را به سامانه ۱۹۰ که به صورت ۲۴ ساعته فعال است اعلام کنند. مردم باید بدانند که هر مبلغی در بیمارستان‌ها، چه دولتی و چه خصوصی خارج از صندوق و بدون ارائه فاکتور رسمی باشد و دریافت شود، تخلف است. همچنین اعزام بیماران به خارج از بیمارستان برای گرفتن دارو، تجهیزات، انجام آزمایش‌ها و ... نیز تخلف محسوب می‌شود. در عین حال صراحتا اعلام می‌کنم که مردم مطمئن باشند که از نظر کیفیت ارائه خدمات هیچ تفاوتی میان بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد و اگر کیفیت در بخش دولتی بهتر نباشد با بخش خصوصی برابر است.

  • کمبود تخت بیمارستانی در تهران

حریرچی درباره جلسه وزارت بهداشتی‌ها با نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در زمینه وضعیت تخت‌های بیمارستانی در تهران گفت: باید توجه کرد که در تهران خصوصا در ۱۶ شهرستان از نظر تخت بیمارستانی دچار کمبود جدی هستیم و مردم در مضیقه هستند.. در این خصوص نمایندگان مجلس قول دادند برای شهرهای اقماری تهران که شهرهای بزرگی هم هستند و ۱۰۰ یا ۲۰۰ تخت بیشتر ندارند، اقدامات اساسی انجام شود.

کد خبر 404828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha