همشهری آنلاین: ​​​​​​​کره شمالی در مورد برخی سخنانی که از واشنگتن به گوش می‌رسد، واکنش نشان داد. وزارت خارجه این کشور هشدار داد واشنگتن نباید نزدیکی دیپلماتیک میان دو کشور را به حساب موفقیت دونالد ترامپ و ضعف پیونگ‌یانگ بگذارد.

کره شمالی خطاب به آمریکا: دست از هوچی‌گری بردارید

به گزارش دويچه وله، تا چند هفته دیگر قرار است ملاقات تاریخی سران دو کشور کره شمالی و ایالات متحده آمریکا صورت گیرد. حال مقامات پیونگ‌یانگ به تندی هشداری را متوجه رهبری واشنگتن کرده‌اند.

رهبری کره شمالی به هیچ وجه مایل نیست این تصور پیش بیاید که در جنگ قدرت با آمریکا از جایگاهی ضعیف برخوردار است. این کشور به دولت آمریکا هشدار داده که نباید گفت‌وگوهای دیپلماتیک اخیر را فقط ناشی از فشارهای واشنگتن ارزیابی کند.

وزارت خارجه کره شمالی می‌گوید ایالات متحده "نیت صلح‌جویانه‌ی جمهوری خلق [کره شمالی] را نشانه‌ای از ضعف" ارزیابی می‌کند. از نظر وزارت خارجه کره شمالی، این نوع ارزیابی برای ادامه گفت‌وگوها "مفید نیست" و "وضعیت را بار دیگر به مرحله آغاز سوق خواهد داد".

مقامات کره شمالی معتقدند که ایالات متحده آمریکا همچنان بر طبل "فشار و تهدیدهای نظامی" می‌کوبد و می‌خواهد این "فضای دیالوگ" را تخریب کند. سخنگوی یک رسانه‌ی دولتی کره شمالی خواستار تغییر رویکرد آمریکا شده است.

پیونگ‌یانگ واشنگتن را متهم می‌کند که این گمراه کردن افکار عمومی است اگر ادعا شود که خلع سلاح اتمی کره شمالی نتیجه‌ی "به اصطلاح تحریم‌ها و فشارها" بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در اواخر ماه آوریل در یک تجمع در برابر هوادارانش گفته بود، او با اجرای سیاست قدرت‌نمایی در برابر کره شمالی، آمریکا را از یک "جنگ اتمی" در امان نگه داشته است.

او گفته است که "نهایت فشار" و سخن‌وری‌های تند و تحریم‌های سخت بالاخره در مناقشه با کره شمالی چاره‌ساز شده است.

منازعه آمریکا و کره شمالی بر سر برنامه تسلیحاتی کره شمالی در سال ۲۰۱۷ بالا گرفت. دو کشور یکدیگر را به جنگ تهدید کردند و ارتش کره شمالی علاوه بر آزمایش‌های موشکی دست به آزمایش یک بمب اتمی در ماه سپتامبر زد که نقض صریح چند قطعنامه سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.

اکنون پس از ملاقات سران دو کشور کره شمالی و کره جنوبی در اواخر ماه آوریل و پا گذاردن به خاک یکدیگر، قرار است دیدار تاریخی بعدی میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه ژوئن صورت گیرد.

کره شمالی گفته است قصد دارد دست به خلع سلاح اتمی بزند و در جهت عادی کردن مناسبات گام بردارد.

کد خبر 404812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha