دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب اول تاریخ تجدد ژاپن و کتاب دوم مِیجی امپراتور ژاپن و دنیای او با ترجمه هاشم رجب‌زاده از سوی انتشارات جهان کتاب منتشر شده است.

دو کتاب از ژاپن در جهان کتاب
  • كتاب اول: تاریخ تجدد ژاپن

این کتاب، تاریخِ تجدد و اصلاحات در ژاپن است. یعنی دوره‌ای که درهای آن کشور را به روی جهان گشود، جامعه سنتی و منزوی‌‌اش را با غرب آشنا کرد و توسعه علمی و صنعتی چشمگیرش را رقم زد. ژاپن در دوره اصلاحات به‌سرعت به یک نیروی برتر تبدیل شد و توانست امپراتوری روسیه را مغلوب سازد. پیروزی ارتش ژاپن بر روسیه سراسر آسیا را تکان داد و حتی در ایران الهام‌بخش مشروطه‌خواهان شد.

کتاب با بررسی زمینه‌های تغییر و گذار از دوره اِدو به عصر تجدد آغاز می‌شود. در ادامه، روبه‌رو شدن ژاپن با دنیای غرب و بنیاد ژاپن نوین (1868-1873م) شرح داده می‌شود. مشروطیت و قانون اساسی مِیجی و سپس حکایت پیروزی ژاپن در دو جنگ بزرگ (جنگ با چین در 1895 و غلبه بر قوای روسیه در 1904-1905 ) از دیگر مباحث کتاب است.

مؤلف تاریخ تجدد ژاپن دکتر هاشم رجب‌زاده، پژوهشگر و استاد ایران‌شناسی و زبان و ادب فارسی در دانشگاه‌های ژاپن است. از او کتاب‌ها و مقالات بسیاری درباره تاریخ و فرهنگ ژاپن منتشر شده است. او در سال 1388 «نشان گنجینه مقدس» را - به پاس 27 سال تدریس دانشگاهی و تلاش‌ برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران به ژاپن و شناساندن فرهنگ و ادب ژاپن به ایرانیان - از دست امپراتور ژاپن دریافت کرد.

  • كتاب دوم: مِیجی، امپراتور ژاپن و دنیای او

بالنده شدن و درخشش علمی و صنعتی ژاپن در عصر جدید، در کنار جلوه فرهنگ و هنر والای آن، توجه بسیاری را به خود جلب است. پژوهندگان آگاهی‌های تازه‌ای از گوشه‌های تاریک تمدن و تاریخ ژاپن یافته‌اند و آثار بسیاری از روزگار باستان سر از خاک در آورده است.

در این میان تاریخ تجدد ژاپن و رویدادهای مهم و سرنوشت‌ساز دوره امپراتور مِیجی (1912- 1868) بخش مهمی از تاریخ آن سرزمین به شمار می‌آید و بی‌گمان ترکیب و گردش کار جهانی را که امروز می‌بینیم شکل داده است.

این کتاب سالشمار زندگی امپراتور مِـیجی است که فصل مهمی از تاریخ ژاپن به شمار می‌آید. تاریخنگارانْ مِـیجی را معمار بزرگ پیشرفت علمی و صنعتی و توسعه ژاپن می‌دانند. در این کتاب با رهبر بزرگی آشنا می‌شویم که هم‌عصر ناصرالدین‌شاه قاجار بود و از این رو شرح زمانه، سرگذشت و افکار و کارهای او می‌تواند برای خوانندگان ایرانی جالب و تأمل‌برانگیز باشد.

لازم بذكر است كه این دو کتاب مکمل یکدیگرند. کتاب اول تاریخ دوره اصلاحات و تجدد ژاپن است و کتاب دوم، شرح تفصیلی و همراه با جزئیاتِ دوره مِـیجی.

کد خبر 404748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha