جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

در این مطلب به معرفی کتاب پرداخته‌ایم، اما این معرفی‌ها با معرفی‌کتاب‌های معمولی کمی فرق می‌کند.

دوچرخه شماره ۹۲۳

فرقش هم اين است كه سراغ چند نفر از دوستان دوچرخه‌اي‌ كه در روزهاي نوجواني‌شان زياد كتاب مي‌خواندند، رفتيم و از آن‌ها خواستيم يكي از كتاب‌هايي را كه به تازگي خوانده‌اند و خوششان آمده، معرفي كنند.

 

  • لحظه‌هاي يخ‌زده در آلمان

فرناز ميرحسيني: کتاب «سنگ‌ها در آب» روايتي خاص از جنگ‌جهاني دوم دارد. «روبرتو» و «ساموئل» که در ونيز ايتاليا زندگي مي‌کنند، در اثر حادثه‌اي سر از اردوگاه‌ها‌ي کار اجباري در آلمان درمي‌آورند. آن دو مي‌دانند تنها راه زنده‌ماندن در اين سرزمين غريبه اين است كه در هروضعيتي، در کنار هم‌ديگر بمانند؛ آن‌قدر که ساموئل خودش را به دردسر مي‌اندازد تا روبرتو تنها به اردوگاه ديگري‌ فرستاده نشود.

تو همراه اين پسرها از گرماي ونيز به دل سرماي آلمان مي‌روي؛ در لحظه‌هاي سرد و يخ‌زده‌اي که اين دو در اردوگاه تبر مي‌زنند يا در لحظه‌هايي که ساموئل براي روبرتو قصه مي‌گويد تا خوابش ببرد، خودت را كنارشان حس مي‌كني، همراهشان از سربازهاي خشن آلماني مي‌ترسي و به دخترک لهستاني يهودي‌ که اسير شده، مخفيانه غذا مي‌رساني و دلهره داري كه نکند آن‌ها به دردسر بيفتند.

اين کتاب را «دُنا جو ناپولي» نوشته، «بيتا ابراهيمي» ترجمه‌اش کرده و کتاب‌هاي دارکوب (87762740) آن را با قيمت 13هزار تومان در 202صفحه به بازار كتاب فرستاده است.

 

  • نفرين مرموز

نيلوفر شهسواريان: «زوال» رماني عجيب و غريب و دلهره‌آور است. نويسنده در اين كتاب فضايي ايجاد مي‌کند که موقع خواندنش حس مي‌كنيم واقعاً در خانه‌اي نفرين‌شده حضور داريم. «مادلين» در سنين مختلف برايمان از خانه‌اي مي‌گويد که چگونه خود و خانواده‌اش را گرفتار کرده است. خاندان «آشر» از گذشته‌هاي دور دچار نفرين بوده‌اند و راه رهايي از آن را پيدا نکرده اند.

جزييات رمان به درک فضا کمک مي‌کند و گرچه ممکن است داستان به کندي جلو برود، مرموز بودنش، ما را تا پايان رمان دنبال خودش مي‌كشاند. زوال بر اساس «زوال خاندان آشر» اثر «ادگار آلن‌پو» نوشته شده است و اين يكي ديگر از جذابيت‌هاي آن است!

نويسنده‌ي رمان زوال «بنتي گريفين» و مترجم آن «آنيتا يارمحمدي» است. اين كتاب را انتشارات پيدايش (66970270) در 396صفحه با قيمت 31هزار تومان منتشر كرده است.

 

  • آن‌ها هم گند مي‌زنند

فاطمه ترجمان: نويسنده‌ي اين کتاب مي‌گويد اگر مي‌خواهيد انسان‌ها را در بهترين وضعيتشان ببينيد، اين کتاب را نخوانيد. راست هم مي‌گويد؛ چون اين‌جا اصلاً قرار نيست آن‌طور که در بقيه‌ي کتاب‌هاي تاريخي و درس‌هاي مدرسه خوانده‌ايم، چيزي از خدمات و تأثيرات آدم‌هاي بزرگ روي جهان بخوانيم.

برعکس قرار است اين کتاب ماجراهايي را برايمان تعريف کند که هيچ‌وقت چيزي از آن‌ها نشنيده بوديم. از زنداني‌شدن مارکوپولو بعد از بازگشت از سفرهايش تا بلاهايي که اديسون سر سگ‌ها مي‌آورد! آن‌وقت مي‌بينيم که اين آدم‌هاي معروف بيش‌تر از آن‌که انتظارش را داشته باشيم خراب‌کاري کرده‌اند، اخلاق‌ عجيب و غريبي داشته‌اند و حتي گاهي شانسي به اين جايي رسيده‌اند که الآن مي‌بينيم!

اين مجموعه شامل 16داستان از زندگي افرادي مانند مارکوپولو، نيوتن، اديسون، آرمسترانگ، ون‌گوگ و... با زباني طنزآميز است. گرافيک اين کتاب هم مثل متنش منحصر‌به‌فرد است. تصويرسازي خاص و اطلاعات جالبي که بين داستان‌ها آورده شده، تجربه‌ي خوبي از خواندن يک کتاب برايتان رقم مي‌زند.

«پايان خوفناک بزرگان تاريخ» را «جورجيا برگ» نوشته و «نغمه الهي‌پناه» آن‌را به فارسي برگردانده است. اين كتاب 183صفحه‌اي را نشر ايران‌بان (88315839) با قيمت 11500تومان منتشر كرده است. راستي تصويرگري اين كتاب هم كار «كوين امالي» است.

 

  • يك‌جور ديگر نگاه كن

نيلوفر نيك‌بنياد: براي من كه نوجواني‌ام را با شعرگفتن و شعرخواندن گذرانده‌ام، منتشرشدن هر مجموعه‌شعر جديدي براي نوجوان‌ها خوشحال‌كننده است؛ چه برسد به اين‌كه مجموعه‌ي جديد و شعرهايش را كلي هم دوست داشته باشم.

كتاب «احتياط كنيد! پرنده‌ها پاي سفره‌ي صبحانه‌اند» يكي از اين دست كتاب‌ها بود كه از خواندنش خيلي لذت بردم. شاعر در اين كتاب از پديده‌هاي اطراف مثل برف، باران، باغ، پرنده، گلدان و... كه در نگاه اول معمولي به نظر مي‌رسند، تعاريف متفاوتي دارد. مثلاً آن‌جا كه مي‌گويد:

هيچ پرنده‌اي/ در هيچ‌كجاي جهان/ براي عبور از خيابان نمي‌ايستد/ اول به سمت چپ نگاه نمي‌كند/ تا وسط خيابان نمي‌پرد/ دوباره نمي‌ايستد/ بعد به سمت راست نگاه نمي‌كند./ هيچ پرنده‌اي!/ تو/ اين‌گونه بي‌درنگ/ از دلم/ گذشتي...

شعرهاي اين كتاب را «حسين تولايي» سروده و تصويرگري آن را «نوشين خائفي‌اشكذري» برعهده داشته است. كتاب 52صفحه دارد و نشر علمي و فرهنگي (88774569) آن را با قيمت هفت‌هزار تومان منتشر كرده است.

کد خبر 404722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha