همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، آلودگی زیست محیطی و مخاطرات ناشی از آن را از مسائل مهم و درد مشترک دنیای کنونی دانست که ذهن همگان را به خود مشغول کرده است.

مخاطرات محیط زیست درد مشترک دنیای کنونی است

به گزارش مهر، عیسی کلانتری در یازدهمین دور گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها و کلیسای ارتدکس روسیه با عنوان ادیان و محیط زیست با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست در جهان گفت: در میان مسائل خطیر جهانی، محیط زیست و موارد پیرامونی آن اندیشه متفکران، مسئولان و آحاد جامعه را به خود مشغول داشته و نگرانی عمیق در خاطر همگان پدید آورده است و به صورت یک دل مشغولی، روند رو به تزید آن ادامه می‌یابد.

وی افزود: ادامه انفجار جمعیت، گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوایی، آلودگی دریاها، بحران کمبود آب، بحران زباله، خطرات سلاح‌های تسلیحاتی و جنگ‌های منطقه‌ای و قبیله‌ای، همه و همه ناشی از فعالیت‌های انسان زیادی‌خواه بر روی این کره مسکون است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: ریشه همه این مشکلات را باید در روحیه انسان و بی‌پروایی او در تسلط و تصرف بر طبیعت جستجو کرد.

وی تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت: فقر فرهنگی و اخلاقی بزگ‌ترین آلام جهان کنونی است که انحراف در عمل و اخلاق و رعایت نکردن آداب و تعالیم دینی از عوارض این فقر است.

کلانتری خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، نگاه تمام ادیان به طبیعت احترام و ستایش بوده است، سایر ادیان اهالی نمادهای چون آب، آتش و خاک را مظهر پاک شدن از بدی‌ها می‌دانستند که این نشان‌دهنده حرمت و ارزش بالای طبیعت برای ما بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: باورها، فرهنگ‌ها و ادیان می‌توانند اهرمی برای آگاهی و درک بهتر ارزش‌ها و اهمیت طبیعت باشند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: بسیار نویدبخش است که حجت‌الاسلام روحانی به عنوان یک شخصیت اخلاق مدار، حفاظت محیط زیست را سرلوحه اهداف دولت تدبیر و امید قرار داده و تمهیدات لازم در حوزه محیط زیست را فراهم آورده است.

کلانتری افزود: طبق دستورات رئیس جمهوری، علاوه بر وظایف جاری در سازمان حفاظت محیط زیست در چهار سال آتی باید هوای کلان‌شهرها و ریزگردها و موضوع پسماندها و دیگر مشکلات محیط زیستی حل شود.

یازدهمین نشست مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها و کلیسای ارتدکس روسیه با عنوان ادیان و محیط زیست با حضور هیات 9 نفره روسی به رهبری فیو فان مترو پلیت قازان و تاتارستان و آرشیماندریت الکساندر زرکاشف اسقف کلیسای جامع نیکو لایوسکی روسیه در سالن کنفرانس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است.

جمعی از مسئولان ایرانی از جمله ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، آیت‌الله محمدعلی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز از دیگر حاضران در این نشست تخصصی هستند.

این کنفرانس به مدت دو روز در تهران ادامه دارد، سفر به قم و دیدار با علما و شخصیت‌های دینی، بازدید از اماکن مختلف تهران، و زیارت مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) از جمله دیگر برنامه‌های هیات روسی به ایران است.

کد خبر 404673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha