شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

کیارش ایزدپناه - خبرنگار: شیوا پیلتن متولد سال ۱۳۶۸ در تهران است. در مقطع راهنمایی و دبیرستان در فرزانگان تهران تحصیل کرد و رشته برق را در دانشگاه شریف خواند.

گوگل

ولی بعد از اتمام دوره کارشناسی برای مقطع دکتری به دانشگاه ایالتی‌ کالیفرنیا در سن‌دیگو (UCSD) رفت و در سال ۲۰۱۷ در رشته برق از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او در مقطع دکتری به کمک استادش در زمینه سطوح پلاسمونیک تناوبی کار کرد که با تقویت امواج الکترومغناطیس در فرکانس خاصی‌ می‌توانند کاربردهایی‌ در زمینه یکسوسازی و جذب انرژی بدون استفاده از مواد نیمه‌هادی داشته باشند و همین امر مقدمه‌ای شد تا در شرکت مشهور کوالکام استخدام شود.

این محقق 32ساله از تابستان سال ۲۰۱۷ در گوگل مشغول به‌کار شده و در تیم طراحی آنتن برای تلفن‌های پیکسل فعالیت می‌کند. شیوا پیلتن در گفت‌وگو با همشهری از تجربه کاری خود در یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فناوری جهان و همچنین تحقیقات و کارهایش گفته است.

  • اول از همه بهتر است سراغ این سؤال برویم؛چطور در گوگل استخدام شدید؟ به هر حال این شرکت برای خیلی‌ها در جهان جذاب است.

گوگل الان نزدیک به 2سال است که به‌طور جدی وارد بازار سخت‌افزار محصولات الکترونیک‌ شده است. من تابستان سال ۲۰۱۶ به‌عنوان کارآموز وارد گروه طراحی آنتن برای تلفن‌های پیکسل شدم. گوگل به کارآموز‌هایی‌ که در سال آخر تحصیلشان هستند این فرصت را می‌دهد که اگر مایل باشند با گذراندن چند مصاحبه، بعد از فارغ‌التحصیلی در این شرکت به‌صورت تمام‌وقت کار کنند. من هم از همین طریق اقدام کردم.

  • چه سؤالاتی در مصاحبه پرسیده شد؟

مصاحبه‌های اولیه من برای کارآموزی بود. همیشه در نخستین مصاحبه که معمولاً تلفنی است یک نفر از تیم با شما صحبت می‌کند و بدون وارد شدن به سؤالات خیلی‌ تکنیکی‌ درباره تجربه کار شما می‌پرسد و درباره کاری که برایش اقدام کرده‌اید بیشتر توضیح می‌خواهد. بعد از آن، با چند نفر از تیم‌های مختلف مصاحبه می‌کنید که معمولاً همه در یک روز انجام می‌شود.

سؤالات برای هر زمینه کاری طبیعتاً خیلی‌ متفاوت است ولی‌ سعی‌ می‌شود افرادی از تیم‌های مختلف با شما مصاحبه کنند و سؤالاتی که می‌پرسند منصفانه و مفهومی‌ و مربوط به زمینه کاری شما باشد. من شخصاً چون از کارآموزی به تمام وقت وارد شدم علاوه بر مصاحبه‌ها، بازخورد نظر مدیرم و افرادی که با آنها کار می‌کردم هم مهم بود. بعد از گرفتن همه این نتایج، کمیته‌ای نظر دقیق همه را می‌خواند و برای استخدام آن نیرو تصمیم می‌گیرد.

  • الان چه مدت است که برای گوگل کار می‌کنید و در چه بخشی فعال هستید؟

هنوز به سال نرسیده، به غیراز تابستان 2016که 5/3‌ماه در گوگل بودم، از اوت سال ۲۰۱۷ به‌عنوان مهندس طراح آنتن مشغول هستم.

  • می‌شود بیشتر درباره کارتان در گوگل بگویید؟ در واقع طراحی آنتن گوشی‌های گوگل قرار است چه کاری انجام دهد؟

من در شاخه سخت‌افزار شرکت و در زمینه تلفن‌های پیکسل، به‌طور خاص در تیم آنتن کار می‌کنم. تیم ما مسئولیت طراحی، آزمایش و تأیید آنتن‌های مختلف موجود در تلفن مثل GPS، WiFi و LTE را دارد. در محصولی مثل تلفن، کار تیم‌های مختلف به‌شدت به هم مربوط است و همه به‌طور نزدیک با هم کار می‌کنیم.

  • بخش سخت‌افزاری گوگل چه محصولاتی معمولا تولید می‌کند؟

محصولاتی مثل Google Home (اسپیکر هوشمند)، Daydream View VR headset (هدست واقعیت مجازی)، Pixelbook (لپ‌تاپ قابل حمل) و Pixel phone (گوشی‌های پیکسل)

  • کارمندان گوگل ایرانی‌ها را چطور می‌شناسند؟

فکر نمی‌کنم بشود به‌طور خاص در مورد تمام یک گروه (مثل ایرانی‌ها) نظر داد. فرهنگ کاری در گوگل به‌طور کلی‌ این است که افراد مختلف با پیشینه‌های متفاوت به راحتی‌ کنار هم کار کنند.

  • آیا ایرانی‌های دیگری را در گوگل می‌شناسید و آنها را در محیط شرکت می‌بینید؟

بله. من تعداد زیادی ایرانی‌ در گوگل می‌شناسم که چند تا از آنها هم از دوستان صمیمی‌ دبیرستان و دانشگاه خودم هستند. روز‌های جمعه یکی‌ از کافه‌های گوگل در مونتین ویو(Mountain View) برای ناهار غذای ایرانی‌ می‌دهد که باعث می‌شود هر هفته خیلی‌ از ایرانی‌‌ها دور هم جمع شوند.

  • به‌صورت شخصی به‌نظرتان کدام بخش گوگل هیجان‌انگیز و جالب است؟

برای من به‌شخصه جالب‌ترین بخش این شرکت آدم‌هایی هستند که در آن کار می‌کنند. من حس می‌کنم با اشخاصی احاطه شده‌ام که نه‌تنها در زمینه کاری می‌توانم خیلی‌ چیزها از آنها یاد بگیرم، بلکه از نظر شخصیتی هم همینطور. به غیراز این، همیشه محصولات بخش‌های مختلف برایم جذابیت دارد و از دیدن این همه محصول متفاوت خوشحال می‌شوم. به‌طور کلی‌ هم به‌نظر من رفتار مدیریتی این شرکت با کارمندها سرشار از احترام است که خیلی‌ نکته مثبتی است.

  • همه ما خبرهای زیادی در مورد گوگل و فضای دفاتر کاری‌اش شنیده‌ایم. اوضاع واقعا در گوگل چطور است؟ چه تفریحاتی در محل کار دارید؟

از نظر من گوگل در زمینه کار و زندگی‌ خارج از کار بسیار متعادل است. فرهنگ کاری شرکت، احترام به وقت شخصی‌ افراد بعد از ساعت کاری و روزهای آخر هفته را ترویج می‌کند. در طول ساعاتی که سر کار هستید امکاناتی مثل انواع باشگاه‌های مختلف ورزشی و غذاخوری‌های متنوع وجود دارد که واقعاً در دسترس هستند. به‌طور کلی‌ سعی‌ می‌شود فضای کار باز و شاد نگاه داشته شود و افرادی که با هم کار می‌کنندبتوانند فعالیت‌های غیرکاری هم داشته باشند.

  • شیوه مدیریت پروژه از لحاظ زمانی در گوگل چطور پیش‌ می‌رود؟

این سؤال کاملا به بخش کاری در گوگل بستگی دارد و برای هر تیم متفاوت است. برای تیم ما جدول زمانی‌ محصول تقریبا مشخص وجود دارد و طبق آن عمل می‌کنیم.

  • نحوه سنجش عملکردتان در گوگل چطور است؟

نحوه عملکرد ما براساس تأثیر مستقیم کارمان و بازخوردی سنجیده می‌شود که همکاران درباره ما می‌نویسند. برای این کار، یک کمیته، مسئول بررسی‌ نتایج کار، شامل جزئیات کارهایی‌ که کرده‌ایم و نظرات همکاران‌مان وجود دارد. نحوه گزارش‌دهی‌ برای هر تیم خیلی‌ متفاوت است ولی‌ به‌طور کلی‌ سعی‌ می‌شود همه‌‌چیز به‌طور کامل ثبت شودو به راحتی در دسترس افراد مربوط‌ قرار گیرد.

  • درباره مدل ارتباطات سازمانی در گوگل می‌توانید توضیح دهید؟ مثلا به‌راحتی به مقام‌های ارشد دسترسی دارید؟

به‌طور کلی‌ شما می‌توانید از طریق ایمیل با همه کارمندان و بنیانگذاران شرکت در ارتباط باشید. جلسات گروه هم طوری است که راه ارتباطی‌ با افراد ارشد را برقرار می‌کند.

اگه ایده‌ای داشته باشید گوگل از آن حمایت می‌کند؟

در گوگل شما قادرید ۲۰ درصد از زمان کاری‌ را به پروژه‌ای غیراز کار خودتان اختصاص بدهید و این فرصت خوبی‌ برای کسانی‌ است که دوست دارند روی ایده‌ای خارج از کار خودشان کار کنند. بسته به پروژه، امکانات مختلفی‌ هم در اختیار شما قرار می‌گیرد که من با جزئیات‌شان آشنا نیستم.

  • به این فکر کرده‌اید که خودتان یک شرکت تأسیس کنید؟

هدف نهایی من این است که همیشه چیز جدیدی برای یاد گرفتن داشته باشم و اگر شغلم چیز جدیدی برای عرضه کردن نداشت خودم را وادار کنم که کار جدیدی انجام بدهم. به شرکت خودم هم همیشه فکر کردم ولی‌ این کار به داشتن ایده‌ای خوب بستگی‌ دارد و هنوز چنین فرصتی نداشته‌ام.

  • تحصیل‌تان در ایران چقدر در موفقیت‌تان تأثیر داشت؟

100 درصد. خوشبختانه من در تمام طول دوران تحصیلم با افراد سختکوشی احاطه شده بودم که اهداف خیلی‌ خوبی‌ داشتند و این باعث یادآوری اهدافم به‌خودم و ایجاد انگیزه در من می‌شد. ما هم در دبیرستان فرزانگان هم در دانشگاه شریف استادان خیلی‌ خوبی‌ داشتیم که نهادینه شدن بعضی‌ مباحث را خیلی‌ تسهیل کردند. تمام مسیر زندگی‌ من از راه دانشگاه و مدرسه گذشته است و تأثیر تحصیلات را خیلی‌ مهم می‌دانم.

  • چه توصیه‌هایی به جوانان ایرانی دارید؟

اگر یک چیز باشد که به آن باور داشته باشم، این است که مستقیم‌ترین راه به سمت اهداف از آموزش و تعلیم می‌گذرد و این آموزش به مدرسه و دانشگاه ختم نمی‌شود. یک جمله معروف هم هست که می‌گوید آدم شبیه آدم‌های اطرافش می‌شود؛ بنابراین سعی‌ کنید در محیط‌هایی‌ قرار بگیرید که آدم‌هایش را دوست دارید.

  • شما به هر حال یک زن‌ایرانی هستید که در یکی از شرکت‌های مهم فناوری جهان مشغول به‌کار هستید. توصیه خاصی برای دختران و زنان ایرانی دارید؟

از نظر کاری هیچ فرقی‌ بین توانایی‌های شما و جنس مخالف شما نیست. با نشنیده گرفتن بعضی‌ حرف‌ها از راه موفقیت‌های‌تان به افرادی که غیراز این فکر می‌کنند ثابت کنید که اشتباه فکر می‌کنند و درگیر نظراتی که اهمیتی ندارند نشوید. انرژی و وقت‌تان را درست برنامه‌ریزی کنید و هدر ندهید.

کد خبر 404613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha