علی ابراهیمی - خبرنگار: واپسین روزهای کسب و کار لحاف‌دوزان و پنبه‌زنان یعنی همان ندافان و حلاجان قدیم با تغییر سلیقه مردم به استفاده از کالای خواب مدرن به جای انواع لحاف، تشک، بالشت و رو بالشتی‌هایی که در گذشته نه چندان دور به‌دست این افراد تولید و با سلیقه کدبانوهای خانه دار تزیین می‌شد، فرا رسیده است.

کالای خواب

گرچه هنوز هم در اغلب شهرستان‌های کوچک و روستاها استفاده از لحاف، تشک و بالشت‌های پر شده از پشم، پنبه و پر، حرف نخست رادر سبد مصرفی خانوارها می‌زند اما توسعه زندگی شهرنشینی و تغییر فرهنگ مصرف موجب افزایش استفاده از کالای خواب صنعتی به جای محصولات سنتی شده است.

گسترش این بازار علاوه بر ایجاد برخی تنش‌ها در مورد قیمت و کیفیت این اقلام بین مشتریان و عرضه‌کنندگان، موجب شده تا افزایش حضورکالای خواب خارجی در طرح‌ و رنگ‌های متنوع به‌خصوص محصولات ترکیه‌ای به بازار ایران، برخی برندهای داخلی را ترغیب به عرضه محصولات خود با نام و نشان برندهای خارجی کند.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان کالای خواب در مورد وضعیت این روزهای بازار این محصولات به خبرنگار همشهری اعلام کرد، با توجه به اینکه هنوز 70درصد مردم ایران به‌صورت سنتی زندگی می‌کنند، اقبال مشتریان به کالای خواب درصورتی که قدرت خرید آنها اجازه بدهد، خوب است و مردم کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت‌های متفاوت تامین می‌کنند.

حسین قدیانی، افزود: همچنین کالای خواب خارجی که وارد بازار مصرف داخلی می‌شود، به‌دلیل آنکه قیمت اینگونه کالاها نسبت به کالاهای مشابه تولید داخل بالاتر است، با اقبال چندانی مواجه نشده و مشتریان خاص خود را دارد که مایحتاج کالای خواب مورد نیاز خود را از طریق کالاهای خارجی تامین می‌کنند.

وی در مورد سهم بازار کالای خواب تولید داخل و وارداتی گفت: حداکثر سهم کالای خواب خارجی از بازار مصرف داخلی 10درصد است چرا که کالای خواب تولید داخل بهترین کیفیت را داشته و با توجه به تعرفه واردات این اقلام و توجه به این موضوع که کالای خواب، کالایی حجیم بوده، حمل‌ونقل آنها به سختی صورت می‌گیرد و برای واردکنندگان صرفه اقتصادی چندانی ندارد، درصد محدودی از اینگونه کالاها وارد کشور شده و به مشتریان خاص خود عرضه می‌شود.

قدیانی افزود: در واقع می‌توان گفت که کالاهای مشابه وارداتی قدرت رقابت با محصولات تولید داخل را ندارد و هنوز نتوانسته سهم بالایی از بازار مصرف کشورمان را در اختیار گیرد. همچنین اغلب مواداولیه از داخل کشوروتنها برخی از اسفنج‌های مورد نیاز برای تولید کالای خواب وارداتی است که حداکثر سهم مواداولیه وارداتی به 5تا 10درصد می‌رسد.

  • افزایش 10درصدی قیمت‌ها

قدیانی با بیان اینکه اگر سهم مواداولیه وارداتی در تولید این محصول را 10درصد لحاظ کنیم، تأثیر آن در قیمت تمام‌شده تشک تولید داخل 5تا 6درصد خواهد بود، گفت: به‌رغم وابستگی نه چندان زیاد کالای خواب به مواداولیه وارداتی، نوسان نرخ ارز بر افزایش قیمت تمام‌شده تولید محصولات در این بخش تأثیر داشته است.

به گفته وی، مولفه‌های افزایش قیمت یک کالا تنها محدود به نرخ مواداولیه واردتی و نرخ ارز نیست، وقتی نرخ حمل‌ونقل، بیمه کارگران، حقوق و دستمزد، نرخ سود تسهیلات بانکی و... افزایش می‌یابد، به‌طور طبیعی این امر در افزایش هزینه تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده کالاهای این بخش نیز مؤثر خواهد بود.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان کالای خواب، افزود: تأثیر مولفه‌های داخلی تولید در هزینه تمام‌شده و قیمت‌ نهایی محصولات کالای خواب حداقل 10درصد خواهد بود. اما کارخانه‌های تولید کالای خواب درخواست جبران هزینه تمام‌شده خود را ارائه داده، برخی کارخانه‌ها افزایش قیمت‌ها تا 10درصد را از ابتدای امسال اعمال کرده‌ و برخی دیگر در حال مذاکره با سازمان حمایت برای تعیین قیمت‌های جدید محصولاتشان هستند.

  • فروش کالای داخلی با نشان خارجی در کیش

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان کالای خواب با رد حضور پررنگ کالای خواب خارجی در بازار مصرف ایران‌، گفت: همه کشور که به شهر تهران محدود نمی‌شود، وقتی از کالای خواب صحبت می‌کنیم باید کالای موجود در بازار همه شهرهای کشور را مبنا قرار دهیم. آیا در روستاها و شهرهای کوچک هم فقط کالای خواب خارجی وجود دارد؟

اینکه اعلام می‌شود سهم کالای خواب خارجی از بازار 5تا 10درصد است به این معناست که ممکن است حضور اینگونه اقلام در کلانشهر تهران یا برخی شهرهای بزرگ 30یا 20درصد و در شهرستان‌های کوچک صفر باشد. به این نکته نیز باید توجه کرد که هنوز مردم شهرستان‌های کوچک و روستاها از لحاف، تشک و بالشت پنبه‌ای و پشمی استفاده می‌کنند و در آنجا حتی کالای خواب داخلی نیز با اقبال چندانی مواجه نیست تا چه رسد به کالاهای خارجی گران قیمت.

قدیانی در مورد عرضه برخی کالاهای خواب ایرانی با نام و نشان برندهای خارجی در کلانشهرهای بزرگ مانند تهران نیز گفت: اینکه برخی تولید‌کنندگان محصولات خود را با عنوان برندهای خارجی به بازار عرضه می‌کنند، بیشتر نیازمند فرهنگسازی برای تغییر نوع نگرش و ترغیب مشتریان به استفاده از کالای با کیفیت و قیمت مناسب ایرانی است. باید تلاش کنیم که کالای با کیفیت ایرانی با قیمت متعادل، گوی رقابت را از کالاهای خارجی برباید.

  • پایان خوش 95درصد شکایات

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان کالای خواب با بیان اینکه انصافا انواع تشک‌های خواب تولید شده در کشورمان از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است اما هنوز اینگونه اقلام به درستی برای مصرف‌کنندگان شناخته شده نیست، گفت: در تولید کالاهای خواب ایرانی وقتی الیاف، پارچه، فنر و یراق آلات مرغوب وجود دارد دلیلی نیست که کالای بی‌کیفیت تولید و عرضه کنیم. تولید اینگونه اقلام نیازمند فناوری چندان بالایی نیست که نتوانیم کالای مرغوب تولید و عرضه کنیم.

به گفته قدیانی، همچنین درصورتی که مشتریان از کیفیت و قیمت محصولات کالای خواب خریداری شده ناراضی هستند می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی اتحادیه کالای خواب، شکایات خود را مطرح کنند. اتحادیه با دریافت این شکایات مکتوب از طرفین دعوا می‌خواهد تا با ارائه فاکتور فروش و نوع کالا، مغایرت‌های کیفیت و قیمت را با رضایت آنها رفع و رجوع کند.

همچنین درصورتی که پس از ارائه اینگونه توضیحات، فروشنده نسبت به رفع مشکل قیمت یا کیفیت کالا تمکین نکرد، اتحادیه پرونده تخلف را به سازمان صنعت، معدن و تجارت منعکس کرده و این پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی بررسی و منجر به صدور رأی نهایی خواهد شد.

وی افزود: حدود 90تا 95درصد شکایات منعکس شده به اتحادیه با حضور مشتریان و فروشندگان کالای خواب، رفع و رجوع می‌شود، چراکه وقتی اتحادیه قیمت و کیفیت یک کالای خواب مورد اختلاف را کارشناسی کرده و در مورد آن نظر می‌دهد در اغلب موارد، فروشندگان به این نظر احترام گذاشته و سعی در جلب رضایت مشتری دارند. حتی در برخی موارد که حق با خریدار نیست، عرضه‌کنندگان کالای خواب برای رعایت مشتری‌مداری و حفظ حرمت کاسب و از دست ندادن بازار فروش، سعی در جلب رضایت خریدار دارند.

کد خبر 404381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha