مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان برای اولین‌بار موفق شده‌اند کد کامل ژنتیکی گل رز را رمزگشایی کنند و دریابند این گل از اقوام نزدیک گیاه توت‌فرنگی است.

گل رز

براساس گزارش BBC، محققان علاوه براينكه دريافته‌اند گل روز شباهت‌هاي ژنتيكي فراواني با گياه توت‌فرنگي دارد، اميدوارند بتوانند از داده‌هاي جديد براي پرورش رز‌هايي با رنگ و عطر متفاوت استفاده كنند.

به گفته محققان دانشگاه ليون ايجاد نقشه كامل ژنوم گل رز هشت سال زمان صرف كرده‌است و در طول اين مدت ژن‌هاي مرتبط با ايجاد رايحه، رنگ و طول عمر گل‌ها شناسايي شده‌اند. نتيجه اين تحقيق ايجاد كتابچه‌اي از تاريخ زندگي گل‌هاي رز است كه مي‌توان با كمك آن روند تكامل اين گياهان رادر طول تاريخ مطالعه كرد.

بيش از 40 دانشمند از آلمان، فرانسه، چين و بريتانيا در اين پژوهش مشاركت داشته‌اند تا دريابند چرا گياه رز از چنين طيف وسيع و گسترده‌اي برخوردار است. اين اطلاعات ژنتيكي به پرورش‌دهندگان گل كمك خواهد كرد تا تنوع بيشتري از اين گياهان را با طول عمر بيشتر و مقاومت بالاتر پرورش دهند.

اين اطلاعات همچنين شناخت بيشتري از گياهان خانواده گلسرخيان ايجاد مي‌كند، خانواده‌اي از گياهان كه سيب‌ها، گلابي‌ها و توت‌فرنگي و گياهان گلدهي مانند رز را شامل مي‌شود. برهمين اساس محققان دريافتند گل رز و توت‌فرنگي نسبت بسيار نزديكي با يكديگر دارند.

كشت گل رز در باغ‌هاي شخصي از هزاران سال پيش و احتمالا از چين آغاز شده‌است. در طول دوران امپراطوري روم پرورش گل‌ها در خاورميانه رواج پيدا كرد زيرا در اين منطقه از عصاره اين گل براي توليد عطر استفاده مي‌كردند.

در قرن پانزدهم ميلادي اين گل به نماد نبرد تاج و تخت بريتانيا تبديل شد، نبردي كه به "نبرد رز‌ها" شهرت پيدا كرد. در اين نبرد رز سفيد نمان خاندان يورك و روز سرخ نماد خاندان لنكستر بوده‌است. 

کد خبر 404258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha