همشهری آنلاین: بنیادکودک موفق به تمدید مقام مشورتی از سوی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد شد.

مقام مشورتی بنیادکودک از سوی سازمان ملل تمدید شد

به گزارش روابط عمومي بنياد كودك، به استناد نامه مارک آندره دورل مدیرعامل بخش غیردولتی دفتر پشتیبانی و هماهنگی ECOSOC گروه امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل‌متحد در تاریخ 17 آوریل 2018 (28 فروردین 1397)، بنیادکودک برای چهارمین مرتبه موفق به تمدید مقام مشورتی این سازمان شد.

قائم مقام مدیرعامل بنیادکودک با اعلام این خبر گفت: این بنیاد، با توجه به سوابق درخشان و صلاحیتی که در حمایت از دانش آموزان با استعداد کم‌برخوردار دارد برای اولین بار در سال 2005، از سوی مجمع اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (اکوسوک، ECOSOC)، مفتخر به تمدید عنوان مقام مخصوص مشورتی این سازمان ملل (UN) شد؛ و تاکنون نیز توانسته است در دوره های مختلف با ارائه عملکرد خود این مقام را تمدید کند.

حرمت ناظری در توضیح اخذ این مقام مشورتی در ادامه گفت: شورای اقتصادی و اجتماعی در قلب سیستم سازمان ملل متحد برای پیشبرد سه بعد توسعه پایدار - اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است. این پلتفرم مرکزی برای پرورش بحث و تفکر نوآورانه است، ایجاد توافق در مورد راه های پیش‌رو و هماهنگ کردن تلاش‌ها برای دستیابی به اهداف مورد توافق بین المللی است. منشور ملل متحد ECOSOC در سال 1945 به عنوان یکی از شش بخش اصلی سازمان ملل تاسیس شده، دارای 54 عضو است که تمامی آنها برای دوره 3 ساله توسط مجمع عمومی برگزیده می شوند. هر یک از اعضای اکوسوک، دارای یک حق رای هستند و تصمیمات مجمع بر اساس نظر اکثریت حاضر، اتخاذ می‌شود.

ناظری اظهار داشت: مؤسسه های غیر دولتی (NGO)، که می‌خواهند در تصمیم‌های رسمی سازمان ملل متحد سهیم باشند؛ باید نخست از سوی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد - اکوسوک - گواهی مقام مخصوص مشورتی UN را دریافت کنند تا بتوانند خود را به عنوان مرجعی موثق و دارای صلاحیت معرفی کنند. امروزه بیش از ۳۳۳۶ سازمان غیر دولتی، عضو اکوسوک هستند.

لازم به ذکر است؛ NGO ها برای دریافت گواهی مقام مخصوص مشورتی UN علاوه بر این که لازم است مقر معینی داشته و حداقل 2 سال از تاریخ تأسیس آنها به عنوان NGO گذشته باشد؛ باید دارای اساسنامه مورد تأیید اعضا، ساختار روشن، سیستم پاسخگویی مناسب و روشی دموکراتیک در اتخاذ تدابیر نیز باشند.

شایان ذکر است؛ دارندگان مقام مشورتی می‌توانند از دبیرکل سازمان ملل متحد برای در دستور کار قرار دادن موضوعات مرتبط و مورد علاقه سازمان‌های غیر دولتی برای جلسات شورا درخواست کنند. همچنین بیانیه کتبی یا شفاهی خود را در شورا اقتصادی و اجتماعی مطرح کنند.

گفتنی است؛ بنیادکودک، با توجه به سوابق درخشان و حمایت از دانش‌آموزان بااستعداد کم‌برخورداری که در سراسر کشور دارد برای اولین بار در 25 جولای سال 2005، از سوی مجمع اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (اکوسوک، ECOSOC)، مفتخر به کسب عنوان مقام مخصوص مشورتی این سازمان (UN) شد و پس از آن هر 3 سال به صورت متمادی این مقام تا به امسال تمدید شده است. این گواهی توسط سازمان ملل برای چهارمین مرتبه دوره گزارش سال 2013-2016 برای بنیادکودک تمدید شد.

کد خبر 404235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha