دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از نقاشی‌های باقیمانده از دوران طلایی هنر هلند اثر جیکوب اوخترولت که در جنگ جهانی دوم به غارت ارتش آلمان نازی رفته بود، در حراجی ساثبیز چکش می‌خورد.

خوراک صدف

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، تابلوي موسوم به «خوراك صدف» كه در صندوق امانات بانك نگهداري مي‌شد و به مدت 30 سال در منشن هاوس لندن به نمايش گذاشته شده بود، يكي از بهترين آثار نقاش قرن 17 هلند به شمار مي‌رود. اين اثر روز چهارم ژوييه در حراجي ساثبيز در لندن در معرض فروش قرار مي‌گيرد و انتظار مي‌رود بين يك و نيم تا و دو و نيم ميليون پوند چكش بخورد.

«خوراك صدف» كه نوامبر سال گذشته از سوي مقام‌هاي شهر لندن به صاحبان اصلي آن پس داده شد، يك تاريخچه شنيدني و تماشايي دارد. اين تابلو در اختيار خانواده‌اي هلندي ساكن آرنهم بود؛ شهري كه به واسطه يك پل شناخته مي‌شد و متفقين نتوانستند آن را در عمليات ماركت گاردن اشغال كنند. شكست نيروهاي متفقين در اين عمليات در كتاب و فيلم سينمايي «پلي در دوردست» براي هميشه ماندگار شده است.

مالك «خوراك صدف» و چند تابلوي ديگر پزشكي هنردوست بود به نام جوآن هندريك اسميت فن‌خلدر كه مسئوليت بيمارستان كودكان آرنهم را هم بر عهده داشت. نقاشي اوخترولت كه در اتاق انتظار بيمارستان آويزان شده بود، در جريان جنگ جهاني دوم همراه با 13 تابلوي ديگر به صندوق امانات بانكي در آرنهم منتقل شد. پس از آنكه نازي‌ها در 1945 به ناچار از اين شهر عقب‌نشيني كردند، تابلوها را هم با خودشان بردند.

بسياري از آن تابلوها پيدا شدند اما شش نقاشي از جمله «خوراك صدف» حدود 70 سال ناپيدا بودند تا اينكه سرانجام سال گذشته سر و كله آثار پيدا شد. نقاشي اوخترولت سال‌ها در اختيار جي ويليام ميدندورف، ديپلمات آمريكايي بود كه آن را در 1967 در زوريخ خريده بود. پيش از آن هم تابلو در شهر دوسلدورف آلمان قرار داشت. از آنجا كه اوخترولت سال 1682 در آمستردام از دنيا رفته، «خوراك صدف» او قدمتي بيش از 330 سال دارد.

کد خبر 404197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha