همشهری آنلاین: دو انفجار انتحاری که صبح امروز (دوشنبه ۱۰ اردیبهشت) در منطقه شش درک کابل رخ داد، دست‌کم ۲۵ نفر کشته و ۴۹ زخمی به جا گذاشت؛ ۹ نفر از کشته شدگان خبرنگاران رسانه‌ها هستند.

۹ خبرنگار در میان ۲۵ کشته انفجارهای کابل | پرتلفات‌ترین حادثه برای خبرنگاران

 به گزارش بي بي سي، گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان می‌گوید که در این حمله ۲۵ نفر کشته و ۴۹ نفر زخمی شده که چهار سرباز پلیس و حدود 9 خبرنگار و تصویر بردار نیز در میان کشته شدگان هستند.

مجیب خلوتگر، رئیس حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان(نی) نیز تایید کرد که در حمله امروز ۸ خبرنگار و تصویر بردار رسانه‌های مختلف کشته و ۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این حمله حوالی ساعت ۸ صبح به وقت محلی در این ناحیه که دفاتر ریاست امنیت ملی، فرماندهی ناتو و سفارت آمریکا قرار دارد صورت گرفته است.

حشمت استانکزی، مشاور فرماندهی پلیس کابل، به بی‌بی‌سی گفت که حمله اول انتحاری بوده و حمله کننده با استفاده از یک موتور این حمله را انجام داده است.

انفجار دوم نیز حدود نیم ساعت بعد از انفجار اول در محلی که خبرنگاران برای پوشش حادثه تجمع کرده بودند، رخ‌داد.

بر اساس گزارش‌ يورونيوز، انفجار اول توسط یک مهاجم انتحاری سوار بر موتور در ساعت ۸ صبح روز دوشنبه صورت گرفت و بیست دقیقه بعد مهاجم دوم با در دست داشتن یک دوربین به میان خبرنگاران و تصویربردارانی که برای تهیه گزارش در محل حادثه تجمع کرده‌بودند رفت.

  • پرتلفات‌ترین حادثه برای خبرنگاران

حمله امروز یکی از مرگبارترین حمله برای خبرنگاران افغانستان بود. در این حمله ۸ خبرنگار کشته و ۴ نفر دیگر زخمی شدند که تلفات خبرنگاران افغانستان در یک حادثه به این اندازه تاکنون بی‌سابقه بوده‌است. قبل از این حمله انتحاری خونین دیگر در سال ۲۰۱۶ به مینی‌بوس حامل کارمندان گروه رسانه‌ای موبی در کابل شده بود، در این حادثه هفت نفر از کارمندان آن کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند.

سال ۲۰۱۷ نیز خونین ترین سال برای خبرنگاران خوانده شد. کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که در این سال ۲۰ نفر از کارمندان رسانه‌ها کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی‌شدند.

همچنین قبل از این حمله دفترحمایت از خبرنگاران آزاد افغانستان( نی) گزارش داده بود که از سال ۱۳۸۰ تااکنون بیش از ۸۰ خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی از حمله امروز آنرا "افزایش سیستماتیک حملات بر افراد غیر نظامی" اعلام کرده‌است.

منطقه شش درک از مناطق سبز کابل است و در ماه‌های گذشته چندین بار حمله انتحاری توسط افراد پیاده در این منطقه انجام شده است.

منطقه شش درک در حوزه نهم امنیتی شهر کابل قرار دارد و یکی از مناطق به شدت محافظت شده کابل به حساب می‌آید.

در اواخر ماه فوریه امسال نیز یک حمله انتحاری در همین منطقه دو کشته و هفت زخمی به جا گذاشت. چند هفته قبل از آن نیز حمله‌ای دیگر در این ناحیه چند کشته و مجروح بجای گذاشت.

يورونيوز نيز در گزارشي اعلام كر: هویت و نام تعدادی از خبرنگارانی که در انفجار روز دوشنبه سی‌ام آوریل (دهم ثور/اردیبهشت) در کابل جان خود را از دست داده‌اند مشخص شد.

به گزارش رسانه‌های افغانستان در دومین انفجار روز دوشنبه در کابل چندین خبرنگار و تصویربردار رسانه‌ای جان خود را از دست دادند که نام و رسانه نه نفر از آنان به شرح زیر است:

شاه مری فیضی، عکاس خبرگزاری فرانسه

یار محمد توخی، تصویر بردار طلوع نیوز

غازی رسولی، خبرنگار شبکه یک تلویزیون

نوروزعلی رجبی، تصویربرداز شبکه یک

محرم درانی، خبرنگار رادیو آزادی

عبدالله حنان‌زی، خبرنگار رادیو آزادی

سلیم تلاش، خبرنگار شبکه تلویزیونی مشعل

علی سلیمی، تصویربردار شبکه تلویزیونی مشعل

مریم توخی، خبرنگار رادیو آزادی

کد خبر 404196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha