همشهری آنلاین: چند گسل جدی تهران را در خود گرفته‌ است. عقل و قانون می‌گوید در این مناطق نباید ساخت‌وسازهای جدی صورت گیرد اما شواهد نشان می‌دهد دقیقا بر روی این خطوط ساختمان‌ها و برج‌های بلند ساخته شده است.

تهران

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت راه، گزارشي از وضعيت منطقه يك تهران، خط گسل اين منطقه و ساخت‌وسازها بر روي اين خط تهيه كرده است. اين گزارش نشان مي‌دهد كه در اين منطقه حتي بروي خط گسل‌ها برج‌ها، بيمارستان و ساختمان‌هاي متعدد ساخته شده است.بر اساس اعلام شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران برای شهرداری و دستگاه‌های ذی‌مدخل ارسال شده است.

در بخشي از اين گزارش آمده است:

"بر اساس تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، شناسایی پهنه‌ها گسلی کمک می‌کند تا ساخت و سازهایی که در این عرصه‌ها وجود دارد مقاوم‌سازی شوند و اینها ویژگی اسناد تولید شده است.

در همین رابطه،محمدسعید ایزدی اعلام کرد: آنچه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اطلاع عمومی نقشه‌های پهنه‌های گسلی مورد تاکید قرار داده و می‌دهد این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمان‌های حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌هایی که ساخت آنها در پهنه‌های پرخطر است، توصیه نمی‌شود.

وی در عین حال تاکید کرده است: به منظور هرگونه سوء‌استفاده از نقشه پهنه‌های گسلی موارد فوق تهیه شده و در اختیار عموم شهروندان قرار می گیرد. البته مردم باید در نظر داشته باشند که نقشه پهنه‌های گسلی از سوی دو مرجع شهرداری تهران و همچنین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری معتبر است."

 

نقشه گسل‌های منطقه یک تهران

  • براي ديدن سايز بزرگ روي نقشه كليك كنيد.

تصاوير پايين: چند نمونه از ساختمان‌ها و بناهاي روي گسل منطقه يك تهران

ساختمان‌های روی گسل منطقه یک

ساختمان‌های روی گسل منطقه یک

 

کد خبر 404080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha