یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین درحال ایجاد زمینه‌های لازم برای بارش وسیع‌ترین باران مصنوعی در تاریخ است تا به این شکل بتواند میزان بارش باران را بر فلات تبت افزایش دهد.

براساس گزارش گيزمودو، در اين پروژه ده‌ها هزار اتاقك كوره‌مانند در كوهستان‌هاي تبت نصب خواهند شد به اين اميد كه بتوانند بارش باران را در اين منطقه تا 10 ميليارد متر مكعب افزايش دهند.

اين طرح كه بخشي از پروژه‌اي به نام "تيانهه" به معني "رودخانه آسمان" است،‌در سال 2016 توسط محققان دانشگاه تسينگوآ ارائه شد به اين اميد كه بتواند سطح بارش باران را در در منطقه‌اي به وسعت 1.6 ميليون كيلومتر مربع افزايش دهد،‌يعني منطقه‌اي بزرگتر از آلاسكا و سه برابر اسپانيا. در صورتي كه برنامه به درستي اجرا شود حجم باران اضافي هفت درصد از ميزان بارش سالانه چين خواهد بود.

به گفته رئيس شركت علوم و فناوري هوافضاي چين، بهبود وضعيت اقليمي در تبت نوآوري كليدي براي حل مشكل كمبود آب چين به شمار مي‌رود، كه نه تنها در توسعه چين و رفاه جهاني نقشي به سزا دارد، بلكه به رفاه كل بشريت نيز كمك خواهد كرد.

اين تكنيك از اصلاح آب و هوايي كه به باروري ابرها شهرت دارد، تكنيكي است كه دانشمندان ده‌ها سال است در تلاشند آن را در كنترل خود درآورند و چين بيشترين سرمايه‌گذاري را در اين حوزه انجام داده‌است.

در پروژه تبت، كوره‌ها ذرات يود نقره توليد خواهند كرد كه توسط باد به اتمسفر منتقل خواهد شد و انتظار مي‌رود اين ذرات ابرهاي مرطوب را براي ايجاد برف و باران بارور سازند. تاكنون بيش از 500 كوره به دامنه كوه‌ةاي تبت منتقل شده‌اند و داده‌هاي گردآوري شده نشان از آن دارد كه اين طرح موفقيت‌آميز خواهد بود.

اما همه نسبت به اين طرح چين خوشبين نيستند به ويژه به اين دليل كه كسي تاثير طولاني مدت تكنيك باروري ابرها را بر الگوي آب و هواي جهان نمي‌داند، به بياني ديگر شايد اين تكنيك موجب بارش باران در يك منطقه شود، اما ممكن است بارش را در منطقه‌اي ديگر مسدود كرده و به اين شكل نظم اكوسيستم را برهم بزند.

کد خبر 404039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha