همشهری آنلاین: محققان می‌گویند موفق شده‌اند مغز خوک سر بریده را بدون حضور بدن برای ۳۶ ساعت زنده نگه دارند.

خوک

براساس گزارش BBC، نتيجه اين آزمايش در نشست موسسه ملي سلامت اعلام شد و به گفته محققان  دانشگاه ییل در آمریکا در اين آزمايش مغز درحدود 100 تا 200 خوك كه در سلاخ‌خانه سر بريده شده‌بودند مورد استفاده قرار گرفته‌است.

محققان مي‌گويند با استفاده از سيستم گردش خون مصنوعي، گرمكن‌ها و پمپها توانستند گردش خون را در مغز خوك‌هايي كه چهار ساعت از بريده شدن سرشان مي‌گذشت احيا كنند. اين تكنيك كه BrainEx نام دارد توانست مغز‌ها را براي 36 ساعت زنده نگه دارد. 

به گفته دانشمندان هيچ مدركي از هوشيار بودن این مغزها وجود ندارد، اما این موفقیت می‌تواند به پژوهشگران در مورد درك بهتر نحوه عملکرد مغز کمک کند. محققان با وجود ناآگاهي از هوشيار بودن مغز شاهد فعاليت عادي و معمول ميليارد‌ها سلول زنده در مغز‌هاي احيا شده بودند.

چنين دستاوردي موفقیت همچنین می‌تواند به پيشرفت مطالعات در زمينه ابداع داروهاي تجربی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان و آلزايمر کمک کند.

با این حال این موفقیت که نتايج آن در نشریه MIT Technology Review منتشر شده است واکنش‌هاي متفاوتی در جامعه علمی به دنبال داشته‌است.

آنا دوور محقق عصب‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو، معتقد است اين يافته می‌تواند به محققانی که ارتباطات میان سلول‌های مغز را بررسی می‌کنند، امكان دهد تا اطلسي را از سلول‌هاي مغزي فراهم آورند،‌هدفي كه محققان دانشگاه ييل نيز براي دستيابي به آن اقدام به انجام چنين آزمايشي كردند.

استيو هيمن مدير پژوهش‌هاي روانشناسي در موسسه Broad كمبريج نيز مي‌گويد اين دستاورد يك توانايي فناورانه خارق‌العاده است كه تفاوت چنداني با تكنيك محافظت از كليه زنده ندارد. با اين‌همه اين به آن معني نيست كه براي انسان راه گريزي از مرگ پيدا شده‌باشد.

کد خبر 403959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha