همشهری آنلاین: ائتلاف ناتو اعلام کرد از پیشنهاد اخیر اشرف غنی برای انجام مذاکرات صلح با طالبان حمایت می‌کند و این اتفاق را یک فرصت بی‌سابقه برای پایان دادن به جنگ در این کشور خواند.

 وزرای خارجه ناتو در بیانیه‌ای در جریان اجلاسشان در شهر بروکسل اعلام کردند این ۲۹ کشور هم‌پیمان "در پشتیبانی خود از این پیشنهاد متحد هستند" و از راه حل سیاسی که به خشونت‌ها پایان دهد،‌ حمایت می‌کنند.

این در حالی است که اشرف غني، رئیس‌جمهور افغانستان اخیرا به طالبان پیشنهاد برگزاری مذاکرات صلح بی‌قید و شرط به همراه یک آتش‌بس و همچنین به رسمیت شناختن آنها به عنوان یک حزب سیاسی، آزادی برخی زندانی‌ها و چندین مشوق دیگر را داد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس،همچنین ناتو از مذاکرات کابل و طالبان درباره نقش آینده جامعه بین‌المللی در افغانستان استقبال کرد.

این در حالی است که گروه طالبان تاکید داشت که نیروهای بین‌المللی باید خاک این کشور را ترک کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو بعد از این نشست در شهر بروکسل به خبرنگاران گفت: آنها پیشنهاد رئیس‌جمهور افغانستان را هنوز قبول نکرده‌اند ما از طالبان می‌خواهیم تا در یک فرایند صلح تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها شرکت کنند.

او همچنین از پاکستان تقاضا کرد تا جلوی حملات در طول مرز مشترک این کشور با افغانستان را بگیرد و از روسیه و ایران نیز خواست در ایجاد ثبات منطقه‌ای مشارکت داشته باشند.

اگر این پیشنهاد اشرف غنی از سوی طالبان پذیرفته شود می‌تواند راهی باشد برای پايان‌دادن به حضور ۱۵ ساله آمریکا و هم‌پیمانانشدر افغانستان.

این جنگ اکنون در تاریخ آمریکا تبدیل به پر هزینه‌ترین جنگ شده و برخی برآوردها حاکی از خسارت ۸۰۰ میلیارد تا یک ترلیون دلاری این جنگ برای آمریکا هستند.

این نشست جمعه هفتم ارديبهشت در حالی برگزار شد که طی یک هفته گذشته همچنان حملات تروریستی در افغانستان ادامه داشت. از جمله آن‌که یکشنبه گذشته یک عامل انتحاری داعش با حمله به یک مرکز ثبت نام رای‌دهندگان در شهر کابل ۵۷ تن را کشته و بیش از ۱۰۰ تن را نیز زخمی کرد. همچنین دست‌کم ۱۸ سرباز و نیروی پلیس نیز در حملات منتسب به طالبان کشته شدند.

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی ناتو در افغانستان گفت: این پیشنهاد در حالی ارائه شده که نیروی هوایی افغانستان تاثیر خود را افزایش داده و در عین حال تعداد نیروهای عملیات ویژه این کشور نیز دو برابر شده‌اند.

او گفت: همه این رخدادها به افزایش فشار نظامی بر دشمن کمک می‌کند و این به همراه فشارهای دیپلماتیک در پاکستان و حمایت از فرایند صلح در افغانستان و همچنین افزایش فشارهای اجتماعی برای صلح این امید را به ما می‌دهد که این یک لحظه بی‌سابقه محسوب می‌شود.

کورنلیوس زیمرمان، نماینده ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان نیز تاکید کرد این پیشنهاد کابل قید و بندی ندارد و در عین حال تاکید کرد: در زمان حضورم در افغانستان من هرگز یک چنین اقدام جسورانه‌ای همچون این اقدام اشرف غنی تجربه نکرده و یا درباره‌اش نشنیده‌ام‌.

او خاطر نشان کرد که ناتو قرار نیست خیلی زود افغانستان را ترک کند و تاکید کرد: حضور این ائتلاف در افغانستان تا زمانی که افغانستان تبدیل به یک کشور باثبات و خودکفا شود و بتواند روی پاهای خودش بایستد، ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 403944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha