شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فعالیت کمپین‌های انتخابات پارلمانی مالزی برای رای‌گیریِ ۱۹ اردیبهشت رسما از شنبه هشتم اردیبهشت آغاز شد.

 نخست‌وزیر کنونی بحران‌زده و گرفتار رسوایی در این انتخابات مقابل چالشی بی‌سابقه به رهبری ماهاتیر محمد قرار می‌گیرد.

 ده‌ها نامزد انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی خودشان برگه‌های شرکت در این رای‌گیری را ارائه دادند و این اقدام راه را برای آغاز دوره ۱۱ روزه کمپین‌ها هموار می‌کند.

نجیب رزاق، نخست‌وزیر کنونی مالزی به همراه صدها تن از حامیانش در انتخابات از ایالت مرکزی پهنگ نامزد شد.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی هم که ۲۲ سال تا زمان بازنشستگی در سال ۲۰۰۳ حاکم این کشور بود، برای شرکت در انتخابات از جزیره‌ لانگ‌کاوی نامزد شد.

حدود ۱۵ میلیون مالزیایی برای انتخاب ۲۲۲ نامزد در پارلمان فدرال و نمایندگانی برای ۱۲ مجلس استانی به پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس،رشید علی، تحلیلگر دانشکده مطالعات بین‌الملل در سنگاپور می‌گوید: این آزمونی دیگر برای بقای نجیب است. او از چالش‌های این چند سال گذشته بی‌‌گزند بیرون آمده است اما این بزرگ‌ترین چالش اوست.

ماهاتیر محمد دو سال پیش در بحبوحه خشم مردم از رسوایی گسترده فساد صندوق دولتی "۱ام‌دی‌بی" که در آمریکا و سایر کشورها در ارتباط با اختلاس برون‌مرزی و پولشویی زیر ذره‌بین تحقیقات است، به عرصه سیاست بازگشت.

این صندوق سال ۲۰۰۹ زمانی که نجیب رزاق به قدرت رسید، راه‌اندازی شد و در اختیار او بود تا به توسعه اقتصادی کمک کند اما بدهی میلیاردی به بار آورد.

نجیب رزاق تمامی اتهام‌ها را رد می‌کند و از زمان بروز این رسوایی کنترل اوضاع را به دست گرفته و منتقدان داخل دولتش را اخراج و رسانه‌ها را ساکت کرده است.

ائتلاف جبهه ملی به رهبری نجیب رزاق اکنون ۱۳۲ کرسی پارلمانی دارد و حمایت‌های مردمی از او طی دو انتخابات گذشته کاهش نشان می‌دهد. این ائتلاف سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ اکثریت مطلق پارلمانی خودش را از دست داد و آرای آن برای اولین بار به اپوزیسیون رسید.

ماهاتیر محمد ائتلاف چهار حزبی موسوم به امید را رهبری می‌کند که اکنون حدود یک‌سوم کرسی‌های پارلمانی را در دست دارد و کنترل دو ایالت از مجموع ۱۳ ایالت مالزی در دست آن است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که نجیب رزاق ۶۴ ساله برای بار سوم در انتخابات پارلمانی پیروز شود و علت آن تغییرهايی است که او اخیرا در روند انتخاباتی ایجاد کرده و نيز حمایت قوی از جانب مالای‌های روستایی.

کد خبر 403940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha