همشهری آنلاین: نمونه‌هایی که اخیرا از پنج نقطه از یخ‌های دریای شمالگان گرفته شده، غلظت بیش از ۱۲ هزار ذره میکروپلاستیک را در هر لیتر از یخ‌های این منطقه نشان می‌دهد که این حجم بالا باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد تاثیرات آن روی حیات دریایی و سلامت انسان‌ها شده است.

رکورد جدید آلودگی‌های پلاستیکی در دریای شمالگان

به گزارش ایسنا، کارشناسان می‌گویند این سطح ذرات میکروپلاستیک در یخ‌های دریای شمالگان سه برابر بیشتر از مطالعات قبلی است.

مطالعات قبلی دست‌کم میزان یک تن ذرات پلاستیک را در یخ‌های دریای شمالگان طی دو دهه گذشته برآورد کرده بودند که چندین برابر بیشتر از میزان زباله‌های تجمع یافته مشهور در اقیانوس‌ بزرگ آرام است اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این معضل حتی از میزان برآورد شده قبلی نیز شدیدتر است.

در این مطالعه علاوه بر تعیین سطوح پلاستیک موجود در یخ‌های دریای شمالگان منابع بالقوه آن از جمله تجهیزات ماهیگیری رها شده و آلودگی‌های پلاستیکی که هزاران کیلومتر از جریان‌های اقیانوسی را پیموده‌اند، شناسایی شده‌اند.

به گفته کارشناسان غلظت بالای ذرات میکروپلاست در یخ‌های این دریا نمی‌تواند تنها به منابع خارجی اقیانوس اطلس وابسته باشد و آلودگی‌های محلی در ناحیه شمالگان نیز در آن تاثیر داشته است.

دانشمندان هنوز از تاثیرات منفی این آلودگی‌های پلاستیکی روی حیات دریایی و سلامت انسان‌ها به طور دقیق آگاهی ندارند.

حجم آلودگی‌های پلاستیکی آب‌ها که هم اکنون یکی از معضلات بزرگ جهان است،‌ حدود پنج تن در اقیانوس‌های سراسر جهان برآورد شده است. این زباله‌های پلاستیکی اغلب توسط ماهی‌ها و پرندگان بلعیده شده و باعث آسیب رسیدن به حیات دریایی و ورود به زنجیره غذایی انسان‌ها می‌شود. این مطالعه همچنین نشان داده که پلاستیک‌های ذخیره شده در یخ‌های دریای شمالگان با ذوب و حرکت این یخ‌ها آزاد شده و به یک سیستم مهم برای حمل ذرات پلاستیکی در سراسر منطقه تبدیل می‌شود.

به گزارش گاردین، در تمامی نمونه‌های مورد آزمایش ذرات پلاستیکی یافت شده‌اند و این بدان معنی است که میکروپلاست‌ها در حال حاضر در سطح آب‌های تمامی اقیانوس‌های جهان وجود دارند و هیچ نقطه ایمنی در آب‌های جهان وجود ندارد.

کد خبر 403920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha