چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴

همشهری آنلاین: محققان دریافته‌اند که مکمل‌های آنتی‌اکسیدان در دسترس می‌توانند سبب افزایش ۴۲ درصدی ارتجاع عروق در پاسخ به افزایش جریان خون و در نتیجه جوانسازی ۱۵ تا ۲۰ ساله عروق شوند.

عروق خونی

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، فرآیندهای فیزیولوژیکی دارای رمز و راز بسیاری است که دانشمندان همیشه در حال شناخت بیشتر آنها هستند. با استفاده از این دانش امکانات جدیدی در اختیار ما قرار می‌گیرد تا نه تنها بتوانیم آنها را آهسته کنیم، بلکه حتی ممکن است آنها را معکوس کنیم.

پیشرفت جدید در دانشگاه کلرادو، آخرین پیشرفت در این حوزه است که نشان می‌دهد چگونه یک مکمل غذایی شیمیایی می‌تواند روند پیری رگ‌های خونی را معکوس کند و باعث تقویت قلب و عروق شود.

بدن انسان در هنگام جوانی در دفع استرس اکسیداتیو بسیار خوب است و از آسیب جدی مولکول‌های موسوم به رادیکال‌های آزاد به مولکول‌ها محافظت می‌کند.

این‌ها مولکول‌هایی هستند که حداقل یک الکترون ناپایدار دارند، به طوری که در جست وجوی سازگار شدن و پایدار شدن هستند و اغلب یک مولکول دیگر را از بین می‌برند که سبب یک واکنش زنجیره‌ای از آسیب‌های مولکولی غیرقابل برگشت می‌شود.

آنتی اکسیدان‌ها در این فرآیند مفید هستند، زیرا آنها مداخله می‌کنند و الکترون را به رادیکال آزاد می‌برند و موجب جوان‌سازی می‌شوند.

آنتی‌اکسیدان‌ها به طور طبیعی در جوانان به مقدار کافی تولید می‌شوند، اما با افزایش سن و رشد رادیکال‌های آزاد، آنتی‌اکسیدان‌ها مستعمل می‌شوند. بنابراین هنگامی که به رگ‌های خونی ما می‌آیند، در قبال افزایش جریان خون کارایی خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل رادیکال‌های آزاد باعث آسیب به پوشش آنها می‌شوند که موجب ایجاد لایه درون‌رگی (Endothelium) می‌شود.

لایه درون‌رگی لایه نازکی از سلول‌ها است که درون رگ‌های خونی و لنفاوی را می‌پوشاند. این لایه خون یا مایع لنف را از سطح زیرین خویش و مجرای درون رگ جدا می‌کند. یاخته‌هایی که در این لایه ایجاد می‌شوند «یاخته‌های لایه درون‌رگی» نام دارند که بسته به مایعی که با آن در رگ تماس دارند، به دو گونه لنفی و عروقی تقسیم می‌شوند.

لایه درون‌رگی تمامی درون اجزای سیستم گردش خون از جمله قلب و درون‌شامه قلب تا مویرگ‌های بسیار کوچک را می‌پوشاند.

این یکی از دلایلی است که متخصصان تغذیه تاکید زیادی بر گنجاندن منابع آنتی‌اکسیدان در رژیم‌های غذایی دارند، در حالی که برخی از آن ها موثرتر از دیگران هستند.

در حالی که غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، منبع خوبی هستند، تحقیقات اخیر نشان داده است که مکمل‌های خوراکی مانند ویتامین C یا ویتامین E بی اثر و یا حتی مضر هستند.

کشف جدید دانشگاه کلرادو به مقابله با این موضوع برخاسته است. محققان یک مکمل موسوم به MitoQ ابداع کردند که حاوی آنتی‌اکسیدان طبیعی به نام Coenzyme Q10 است که با میتوکندری در داخل سلول‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

این اولین بار است که دانشمندان بررسی کردند که چگونه آنتی‌اکسیدان‌هایی که میتوکندری را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند سلامت عروق را تحت تاثیر قرار دهند.

این تیم با دادن 20 میلی‌گرم MitoQ در روز به نیمی از گروه 20 مرد و زن سالم 60 تا 79 ساله، آن را آزمایش کرد.

به نیمه دیگر، دارونما داده شد. سپس محققان دریافتند که اندوتلیوم در طول یک دوره شش هفته‌ای به خوبی بهبود پیدا کرد و چگونه رگ‌ها در پاسخ به افزایش جریان خون گسترش پیدا می‌کنند.

محققان به منظور اجازه دادن به بدن برای دفع رسوبات، یک وقفه دو هفته‌ای ایجاد کردند و سپس جای گروه‌ها را عوض کردند. محققان دریافتند که این مکمل به طور متوسط 42 درصد ارتجاع عروق را افزایش می‌دهد.

اگر تأثیر طولانی مدت این مکمل اثبات شود، می‌تواند موجب سلامت قلب و عروق و کاهش 13 درصدی بیماری‌های قلبی شود.

محققان طی ماه‌های آینده یک مطالعه پیگیری را انجام خواهند داد تا یافته‌های خود را تقویت کنند و نتایج را با یک گروه بزرگتر بررسی کرده و درک خود را از نحوه ارتباط این ترکیب با میتوکندری بهبود بخشند.

این تحقیق در مجله Hypertension منتشر شده است.