همشهری آلاین: رئیس قوه قضائیه شاره به اینکه وضعیت قاچاق کالا، اقتصاد کشور را بهم ریخته، افزود: اینکه جرم در قاچاق کالا و ارز رخ می‌دهد اما دستگاه قضایی برخورد جدی انجام ندهد نشانه کوتاهی و بی‌توجهی است و باید در کنار مسئولان دولتی درخط مقدم مباره با قاچاق کالا و ارز باشیم.

آملی لاریجانی

به گزارش ایرنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در پانزدهمین همایش روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور در ساری با تاکید بر اینکه نظارت بر انجام کارها مقوله جدی دستگاه قضا و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: این موضوع با هدف انجام درست در مسیراجرای عدالت تکالیف انجام می‌شود. وي افزود: بایگانی شدن هشت تا 10 ماه پرونده‌ها در گوشه‌ای بدون بررسی و اقدام عملی تخلف آشکار است که در گزارش‌های عینی ناظران دستگاه قضایی بیان شد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه نظارت روسای دادگستری کل و دادستان‌های کشور و زیر مجموعه‌ها به صورت جدی باید تداوم پیدا کند، اضافه کرد: به منظور اجرای رویکرد مهم نظارت و سرکشی سر زده، نظارت معاونت راهبردی را در ساختار قوه قضاییه شکل داده‌ایم.

آیت الله آملی لاریجانی به موضوع پرونده قضایی یکی از مسئولان ارشد کشور در دولت قبلی اشاره کرد و گفت: برخی افراد رای صادره دستگاه قضایی و دادگاه تجدید نظر در رسیدگی به این پرونده را فرمایشی خواندند ولی دستگاه قضایی آرای صادره را در افکار عمومی منتشرکرد و حقوقدان‌ها نیز بر صحت این رای نظر دادند.

وی با اشاره به اینکه پرونده فساد اقتصادی سه هزار میلیاردی و صدها پرونده فساد اقتصادی دیگر در دستگاه قضایی در دست رسیدگی است، ادامه داد: برای درافتادن با اصحاب قدرت، عزم راسخ لازم است اما باید قبول کنیم که اراده دشمن می‌خواهد که این عزم راسخ دستگاه قضایی را تضعیف و یا بشکند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: ایستادگی و قانونمند بودن از نیازهای فعالیت افراد در دستگاه قضایی است و این افراد نباید در رسیدگی به پرونده‌ها فرمایشی کار بکنند .

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه قوه قضاییه باید فراتر از عزم راسخ، کار جهادی کند، گفت: با توجه به بالا بودن حجم پرونده‌های وارده به این دستگاه و همچنین مواجه بودن با کمبود امکانات و نیروی انسانی، مستلزم کار جهادی است و بسیاری از قضات فراتر از وظایف خود مشغول انجام وظیفه هستند و حتی در ساعات غیر کاری به رسیدگی و بررسی پرونده‌ها می‌پردازند.

وی با بیان اینکه برای انجام وظایف باید 2 مساله مهم را مورد توجه قرار بدهیم گفت: فهم و شناخت از وظایف و اقدامات عملی همیشه کار آسانی نیست باید به درستی انجام شود.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه امروز اگر ملاحظاتی درانجام وظایف و اقدامات عملی صورت بگیرد تمام دشمنان و سلطه جهانی علیه ما قرار دارند، افزود: همه آنان درصدد این هستند که قوه قضاییه را از انجام وظایف خود باز دارند.

رییس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: هجمه‌ها از حقوق بشر گرفته تا کوچکترین آرا و رسیدگی به پرونده‌ها را در دادسراها شاهد هستیم، موضوعی که با تخریب دستگاه قضایی همراه است.

وی با بیان اینکه در داخل کشور نیز هجمه‌های زیادی علیه دستگاه قضایی انجام می‌شود ، گفت : شبکه‌های اجتماعی درخدمت ضد انقلاب، منافقان و برای تخریب رکن نظام بویژه دستگاه قضایی هستند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه وضعیت قاچاق کالا، اقتصاد کشور را بهم ریخته، افزود: معتقدم دستگاه قضایی در برخورد با این مساله کوتاهی کرده است.

وی گفت: هرچند دستگاه قضایی متولی اصلی این موضوع نیست اما می‌توانست براساس اختیارات قانونی در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشد .

رییس قوه قضاییه به قاچاق 25 میلیارد دلاری کالا و ارز در کشور اشاره کرد و افزود: وارد کردن مُهر و تسبیح از کشورهای مختلف به کشورمان، یک فاجعه است.

وی همه را مسئول برخورد با پدیده قاچاق کالا و ارز دانست و اظهار داشت: این موضوع به تنهایی و توسط یک دستگاه نمی‌تواند حل شود. آملی لاریجانی از دادستان‌های کل کشور خواست تا حساسیت خاصی را در مقوله مبارزه قاچاق کالا و ارز داشته باشند.

به گفته وی، براساس گزارش‌های دریافتی حتی در برخی از استان‌های کشور که مرزهای گمرکی دارند برخورد جدی ازسوی دستگاه قضایی برای پرونده قاچاق کالا نشده است.

وی گفت : اینکه جرم در قاچاق کالا و ارز رخ می‌دهد اما دستگاه قضایی برخورد جدی انجام ندهد نشانه کوتاهی و بی‌توجهی است و باید در کنار مسئولان دولتی درخط مقدم مباره با قاچاق کالا و ارز باشیم .

آیت الله آملی لاریجانی همچنین اظهار داشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در مبادی گمرکات در برخی استان‌های کشور با زد و بندها بدون پرداخت حقوق گمرکی انواع واردات کالاهای قاچاق صورت می‌گیرد.

وی همچنین به رانت خواری در ارز به دلیل بالا بودن اختلاف قیمت آن در بازارهای دولتی و خصوصی اشاره کرد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به مبارزه با اشرار در مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: امنیت اجتماعی مردم همواره در دستگاه قضایی بسیار مهم و جدی است و دستگاه قضایی باید نسبت به انجام درست این وظیفه حساس باشد.

وی به اهمیت شجاعت و نهراسیدن قضات در دادن رای قاطع در برخی پرونده‌ها اشاره کرد و افزود: انتشار موضوع عفو رهبری و رئیس قوه قضاییه در خصوص سارق مسلحانه درفضای مجازی، کذب محض است.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: این جوسازی‌ها فقط علیه نظام و قوه قضایی بود و بدانید دستگاه قضایی تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی به امنیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی بخصوص دادستان‌های کشور باید تامین امنیت سرمایه گذاری‌های سالم را بوجود بیاورند.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه یکی از مسائل که نگاه مردم را به دستگاه قضایی همواره تقویت می‌کند تکریم ارباب رجوع است، به مقوله حقوق عامه و شهروندی اشاره کرد و گفت: هرچند در اجرای این حقوق با خلاهای قانونی مواجه هستیم اما دستگاه قضایی متولی احیای حقوق عامه در نظام جمهوری اسلامی است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود : در خصوص آلودگی هوا در کلانشهرها به عنوان حقوق عامه باید عواملی را که منجر به حاد شدن وضعیت آلودگی می‌شوند شناسایی و بدون چشم پوشی برخورد شود.

پانزدهمین همایش سراسری روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های کشور از صبح امروز، چهارشنبه (5 ارديبهشت) در ساری آغاز شد و سه روز ادامه دارد.

کد خبر 403726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha