چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام وزیر علوم گفت: متوسط سهم آموزش عالی از بودجه کل کشور یا بودجه عمومی دولت در دهه ۸۰، به طور متوسط ۱.۴ درصد بوده و این رقم در دهه ۹۰ به ۲.۲۷ درصد رسیده است و امسال نیز به ۲.۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت علوم، دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌هاى امنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، در آیین گشایش «نخستین همایش نقش‌آفرینی دانشگاه در اقتصاد ملی»، از انتشار بیش از ۲۰۰ هزار مقاله علمی ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی طی ۵ سال اخیر خبر داد.

  • انتشار بیش از ۲۰۰ هزار مقاله علمی ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی طی ۵ سال اخیر

دکتر باقری ضمن تشریح وضعیت موجود دانشگاه‌ها و دستاوردهای نظام آموزش عالی کشور، در خصوص روند تولید علم در ایران قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: آمار بیانگر آن است که دو هزار و ۷۰۰ عنوان مقاله یا مدارک دیگر علمی در مجلات معتبر قبل از انقلاب اسلامی منتشر شده که این رقم پس از پیروزی انقلاب به ۳۷۶ هزار عنوان افزایش یافته و با توجه به اینکه ۲۰۰ هزار عنوان طی ۵ سال گذشته منتشر شده است؛ ۵۳ درصد از مقالات علمی در همین زمان تولید و انتشار یافته است.

به گفته وی، بر اساس آمار موجود ۵۷ درصد از جمعیت کشور قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بی‌سواد بودند در حالی که امروز نزدیک به چهار میلیون و چهارصد هزار دانشجو مشغول تحصیل و بالغ بر ۸۰ هزار نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهند.

دکتر باقری به سهم آموزش عالی از بودجه عمومی دولت اشاره کرد و افزود: متوسط سهم آموزش عالی از بودجه کل کشور یا بودجه عمومی دولت در دهه ۸۰، به طور متوسط ۱.۴ درصد بوده و این رقم در دهه ۹۰ به ۲.۲۷ درصد رسیده است و امسال نیز به ۲.۹ درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص بودجه پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی خاطرنشان کرد: سهم بخش پژوهش و فناوری از این بودجه ۶۱ صدم درصد در حالی که در کشور ژاپن ۳.۴، کره جنوبی ۳.۰۶ و در آلمان ۲.۹ از تولید ناخالص داخلی در اختیار بخش پژوهش و فناوری قرار می‌گیرد.

قائم مقام وزیر علوم در خصوص تعداد مقالات داغ و پراستناد کشور طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ گفت: ایران با یکهزار و ۶۲۵ مقاله پس از عربستان در منطقه مطرح است و تعداد دانشمندان ایرانی در میان یک درصد دانشمندان برتر دنیا از رقم صفر به ۲۰۸ دانشمند در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

وی همچنین تعداد پارک‌های علم و فناوری (۴۲ پارک)، مراکز رشد و فناوری (۱۸۶ مرکز)، شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد (۱۰۶۵ شرکت) و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد (۵ هزار و ۷۸۸ واحد)، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان طی سه سال اخیر و اشتغال برای بیش از ۳۳ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان و رتبه ۷۵ ایران بین ۱۲۷ کشور از نظر نوآوری را به عنوان دستاوردها و توفیقات آموزش عالی برشمرد.

کد خبر 403631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha