مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران اروپایی موفق شده‌اند در آزمایشگاه CENER واقع در شمال اسپانیا با استفاده از کاه نوعی جدید از سوخت زیستی تولید کنند که می‌تواند به شکلی موثر جایگزین دیگر سوخت‌ها شود.

سوخت

براساس گزارش رويترز، زیست‌شناسان و شیمی‌دانان مركز ملي انرژي تجديد‌پذير در اسپانيا (CENER) توانسته‌اند با استفاده از كاه سوختي جديد به نام بیوبوتانول تولید كنند كه به گفته آنها می‌تواند گزينه‌اي جایگزین براي ديگر انواع سوخت باشد كه با محيط‌زيست سازگارتر است.به گفته محققان اين مركز پژوهشي، 

بوتانول در مقايسه با دیگر سوخت‌هاي زيستي سنگین‌تر است یعنی كمتر فرّار است از اين رو استفاده از آن از ميزان انتشار گازهای مضر خواهد كاست و مانع از تبخير سوخت در مراكز صنعتي يا پمپ‌هاي بنزين خواهد شد.

تبدیل خوراک دام به سوختي قابل استفاده نیازمند فرآیند پیچیده مکانیکی، شیمیایی و مولکولی است. پژوهشگران برای رسیدن به فرمول تولید مورد نظر خود صدها فرمول متفاوت را آزمايش كرده‌اند.

فرايند نهايي توليد اين سوخت به گفته محققان از اين قرار است: کاه ابتدا آسیاب مي‌شود و براي 5 دقیقه تا 175 درجه سانتیگراد حرارت مي‌بيند. سپس كمي اسيد به آن افزوده مي‌شود تا زمينه افزودن آنزيم‌ها فراهم شود؛ آنزیم‌هايي كه زنجیره سنگین مولکولی مخلوط را در هم شكسته و آن را به مولکول‌های ساده‌‌ای به نام مونومر تجزیه مي‌كنند. در نهايت با استفاده از تعدادي باكترياين تركيب مستقيم به بوتانول تبديل مي‌شود.

اين باكتري‌ها كه در بريتانيا کشت داده شده‌اند بايد از مقاومت بالايي در برابر مواد شیمیایی از خود نشان مي‌دادند تا در فرايند تخمير باكتري دچار آسيب نشود. سوخت نهايي توليد شده در اين فرايند را مي‌توان تا 40 درصد با بنزين و تا 60 درصد با گازوئيل تركيب كرد.

محققان اميدوارند اين سوخت به زودي و در نهايت تا 10 سال ديگر وارد بازار شود. به گفته آنها  فناوری مورد نياز براي تجاري‌سازي اين سوخت وجود داردو مشكل كنوني كاهش هزينه توليد است. دانشمندان همچنين اميدوارند امیدوارند سوخت جديد به پروژه ویژه اتحادیه اروپا کمک کند؛ پروژه‌ای که قصد دارد تا سال 2020 میلادی دست‌کم 10 درصد از سوخت مورد نياز براي سيستم حمل و نقل كشورهاي اروپايي را از منابع تجديد‌پذير تامين كند.

کد خبر 403593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha