سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ۲۰۰ دانشگاه در کشورها و قاره‌های مختلف جهان در حال آموزش زبان فارسی به دانشجویان هستند.

به گزارش ایرنا، رضا مراد صحرایی در همایش «وضعیت آموزش زبان فارسی در جهان» افزود: در مراکز دانشگاهی قاره آسیا و کشورهای اطراف ما از جمله قزاقستان، ترکیه، چین، بنگلادش، ترکمنستان، روسیه، عراق، لبنان، سوریه و قطر، زبان فارسی تدریس می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مرکز تحقیقات زبان فارسی در اسلام‌آباد پاکستان که بیش از 20 هزار نسخه خطی شامل آثار ایران و پاکستان در آنجا نگهداری می‌شود و در هندوستان در بیش از 40 نقطه زبان فارسی حتی تا مقطع دکتری تدریس می‌شود.

صحرایی یادآور شد: هفته گذشته نیز آموزش زبان فارسی در مقطع پسادکتری در دانشگاه پنجاب هندوستان تصویب شد.

وی بیان داشت: در اروپا نیز در آتن، استکهلم، برلین و در بلگراد که 35 زبان دوم ارائه می شود، زبان فارسی دومین زبان تدریس شده است.

صحرایی افزود: پاریس، رم، صوفیه، لندن، مادرید، وین و لهستان از دیگر شهرهای اروپایی هستند که تدریس زبان فارسی دارند و طی هفته اخیر دانشگاه علامه طباطبائی در مادرید پایتخت اسپانیا مرکز آموزش زبان فارسی خیام را راه‌اندازی کرد.

وی با اشاره به آموزش زبان فارسی در آفریقا و استرالیا گفت: در آمریکا نیز حدود 15 فارسی‌آموز در حال آموزش زبان فارسی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائي به نمایندگی‌های فعال بنیاد سعدی در 65 کشور جهان اشاره و تصریح کرد: در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان بسیاری از کشورهای جهان، فارسی به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود.

صحرایی تحصیل تاریخ، شرق شناسی، اهداف پزشکی، دین‌شناسی، اهداف نظامی، سیاسی و تجارت و گردشگری را از اهداف فارسی‌آموزان برای آموزش و یادگیری این زبان برشمرد.

همایش «بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در جهان» به مناسبت بزرگداشت روز سعدی با حضور فارسی‌آموزان کشورهایی همچون روسیه و کره جنوبی با همکاری بنیاد سعدی در سالن اجتماعات دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

کد خبر 403521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha