پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

«برخیز که می‌رود زمستان بگشای در سرای بستان

...برخيز كه باد صبح نوروز

در باغچه مي‌كند گل افشان

خاموشي بلبلان مشتاق

در موسم گل ندارد امكان»

 

همان‌طور كه در اين شعر سعدي و ديگر آثار بزرگان ادب ما ديده مي‌شود؛ نام بهار و نوروز با سبزه و گل گره خورده است. اين مخصوص فرهنگ كشورهايي نيست كه با رسيدن بهار سال خود را آغاز مي‌كنند، بلكه در برخي ديگر از كشورها نيز، آمدن بهار و شكوفه‌دادن درخت‌ها جشن گرفته مي‌شود.

هفته‌نامه‌ي دوچرخه هم به همين مناسبت، در فروردين و فصل رويش گل و گياه، به گشت‌و‌گذاري ميان چند گل از زيباترين گل‌ها مي‌پردازد.

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

  گلي شگفت‌انگيز از اواخر بهار تا اواسط تابستان در آسيا، از سيبري تا جنوب ژاپن مي‌رويد. اين گل شبيه شكل نمادين قلب است و گويي از آن قطره‌هايي خون رنگ مي‌چكد. از همين رو نامش شده گل قلب خون‌ريز. گلي زينتي در سه رنگ سرخ و سپيد و صورتي.

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

  «سوسن چلچراغ» را عروس گيلان يا عروس دشت‌هاي ايران مي‌نامند؛ عروسي كه از خردادماه، شب‌ها را نورافشاني مي‌كند. اين گل نخستين گل ايراني است كه از سال 1355، نامش در شمار آثار ملي ايران ثبت شده است.

علاوه بر گيلان و به‌ ويژه داماش (از توابع رودبار) گويا اين گل در نور و برخي نقاط لرستان و خارج از ايران نيز در لنكران (جمهوري آذربايجان) مي‌رويد. / عكس: سايت رودبارنيوز

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

«لاله‌ي واژگون» يا «لاله‌ي نگونسار»، در فرهنگ ما، گلي اساطيري است. هم در نقش سرستون‌هاي ساساني‌ها ديده مي‌شود و هم در موزه‌ي طاق‌بستان در کنار نقش پادشاه ساساني حضور دارد.

در روايت‌هاي اساطيري اين گل شاهد بي‌گناه كشته‌شدن سياوش با تيغ تيز گرسيوز بوده و از اندوه اين رويداد، سر به زير انداخته است: «چو سرو سياوش نگون‌سار ديد/ سراپرده‌ي دشت خون‌سار ديد/ بيفكند سر را ز انده نگون/ بشد زان سپس لاله‌ي واژگون» / عكس: خبرگزاري ايسنا

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

  زيبايي شكوفه‌هاي گيلاس در فصل بهار چشم‌ها را خيره مي‌كند. ژاپني‌ها هرسال جشني براي تماشاي شكوفه‌هاي گيلاس برپا مي‌كنند. شكوفه‌هاي گيلاس و جشني كه برايشان برپا مي‌شود، از نمادهاي ژاپن به‌ شمار مي‌آيد و در ادبيات ژاپن حضوري پررنگ دارد. / عكس: خبر آنلاين

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

«بگونيا»ها انواع بسيار دارند و هركدام زيبايي و خوش‌رنگي خود را دارد. برخي از آن‌ها را مي‌توان در خانه نگه‌داري كرد و بعضي را بايد در گل‌خانه نگه داشت.

کد خبر 403382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha