یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس‌ جمهور فیلیپین ضمن اعلام این‌که یک چارچوب زمانی ۶۰ روزه را برای مذاکرات صلح با شورشیان کمونیست با هدف بهبود روابط با آنها تعیین کرده از رهبر در تبعید این شورشیان خواست تا برای انجام یک توافق به فیلیپین بازگردد.

درگیری‌ها میان دولت فیلیپین و "ارتش خلق نوین" ،شاخه مسلح حزب کمونیست، نیم قرن است که ادامه داشته و در جریان آن بیش از ۴۰ هزار تن کشته شده‌اند.

در فوریه سال جاری میلادی یکی از دیپلمات‌های نروژ با رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین دیدار و تلاش کرد تا او را درخصوص ازسرگیری مذاکرات متقاعد سازد؛ مذاکراتی که رودریگو دوترته آن را به خاطر آنچه که "دورویی و تزویر" کمونیست‌ها می‌دانست، ‌متوقف کرده بود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اوایل ماه جاری میلادی دوترته به کابینه خود دستور داد تا برای آتش‌بسی که امکان مذاکرات را مهیا می‌سازد تلاش کند اما شورشیان کمونیست هرگونه پیش شرطی را رد کرده‌اند.

خوزه ماریا سیسون، رهبر حزب کمونیست فیلیپین از زمان آزادی‌اش از زندان در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی در هلند در تبعید به سر مي‌برد.

دوترته شنبه اول ارديبهشت گفت: من در حال حاضر با سیسون صحبت می‌کنم. احتمالا ارتش و پلیس دچار سوءتفاهم‌هایی در این‌باره شده‌اند اما وظیفه اصلی من این است که مردمم شاهد باشند فیلیپین در صلح به سر می‌برد.

او افزود: من یک روزنه کوچک ۶۰ روزه را برای این مذاکرات ایجاد کرده‌ام و از سیسون می‌خواهم تا برای حضور در پای میز مذاکرات به فیلیپین بازگردند.

این در حالی ست که دوترته به زمان آغاز این دوره ۶۰ روزه هیچ اشاره‌ای نکرد.

رئیس‌جمهور فیلیپین گفت: من حتی حاضرم هزینه‌های سیسون از جمله هزینه سفرش را نیز تقبل کنم.

پایان دادن به این درگیری‌ها یکی از اولویت‌های دوترته بوده که از سال ۲۰۱۶ میلادی زمام امور فیلیپین را برعهده گرفته است اما او در ماه نوامبر تلاش‌های صلح را به خاطر حمله‌هاي مکرر شورشیان در جریان مذاکرات، کنار گذاشت.

مذاکرات برای پایان دادن به این آشوب و ناآرامی که دائما متوقف و از سر گرفته می‌شود از سال ۱۹۸۶ میلادی با میانجی‌گری نروژ آغاز شده است.

اوایل ماه جاری میلادی دوترته گفته بود که پیش از احیای مذاکرات شورشیان باید با یک آتش‌بس موافقت کرده، فعالیت‌های اخاذی را متوقف کنند و از پیشنهادشان برای تشکیل یک دولت ائتلافی بگذرند.

سیسون نیز به نوبه خود تاکید کرده امیدوار است این مذاکرات بتواند به این ناآرامی‌ها و شورش‌ها پایان دهد.

کد خبر 403363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha