نگاه‌ها همه برمی‌گردد سمت خانه‌ی ما. از حیاط خانه‌مان دودی تیره به آسمان می‌رود. از لابه‌لای دود شعله‌های آتش بیرون می‌زند.

دوچرخه شماره ۹۲۰

ننه، من و اكبر را پرت مي‌كند سمت زن‌دايي و به همراه كبرا و حبيب و آقا و دايي مي‌دوند سمت خانه. هم‌سايه‌ها هم به دنبالشان مي‌دوند.

در حياط باز است. همه مي‌دوند توي حياط. لحظه‌اي بعد حبيب در حالي‌كه گاز پيك‌نيك خاموش توي دستش جلز و ولز مي‌كند به كوچه مي‌آيد و گاز را پرت مي‌كند وسط كوچه.

«محمدرضا مرزوقي»، نويسنده‌اي آباداني است كه روزهاي كودكي‌اش با سال‌هاي دفاع مقدس هم‌زمان شده بود. او در كتاب «دلهره‌هاي خيابان وحيد» زشتي‌هاي جنگ را از نگاه كودكان آباداني به تصوير كشيده است؛ البته هرجا لازم بوده، از طريق صحبت‌هاي بزرگ‌سالان مخاطب را با مسائل جدي‌تر هم آشنا كرده است.

اين كتاب روايت زندگي روزمره‌ي كودكان آباداني است، زندگي‌اي كه مثل خيلي از بچه‌هاي ديگر با نگه‌داشتن جوجه‌هاي رنگي و خريدن پاستيل و پفك مي‌گذرد، اما آتش جنگ از راه مي‌رسد و اين روزمرگي را به‌هم مي‌ريزد...

«دلهره‌هاي خيابان وحيد» را نشر هوپا (88964615) در 184صفحه با قيمت 14هزار تومان منتشر كرده است.

 

  • ميراث هزارساله

بله، خودم مي‌دانم؛ اين‌جا شما قصه‌ي مرگ دردناك من را مي‌خوانيد و با خودتان مي‌گوييد: «واي، چه باحال! مي‌شه ما هم به همين دردناكي بميريم؟»

نخير، نمي‌شود! نمي‌توانيد از پشت‌بام پايين بپريد، ناگهان وسط بزرگ‌راه بدويد، يا خودتان را آتش بزنيد. اين راهش نيست و با اين كارها به عاقبت من دچار نخواهيد شد. تازه، هيچ فكر نمي‌كنم دلتان بخواهد با موقعيتي كه من گرفتارش شدم روبه‌رو شويد، مگر اين‌كه عقلتان را از دست داده باشيد و بخواهيد ارواح جنگ‌جوياني را ببينيد كه يك‌ديگر را تكه‌تكه مي‌كنند...

«مگنس چيس» مادرش را از دست داده و از دو سال پيش كه در خيابان‌هاي بوستون تنها زندگي مي‌كند و در حال فرار از دست پليس است، سرنوشت متفاوتي پيدا كرده. حالا وظيفه‌ي سنگيني روي دوشش است: نجات جهان از خطري بزرگ.

مادرش به او هشدار داده بود كه از عمويش دوري كند، ولي بالأخره عمويش او را پيدا مي‌كند و با او از تاريخ اسكانديناوي و ميراث پدرش، شمشيري كه هزاران سال است گم شده، حرف مي‌زند. او بايد آن را پيدا كند و به دنياي اساطير پا بگذارد.

رمان 450صفحه‌اي «مگنس چيس و اساطير آسگارد» را «ريك ريودان» نوشته و «آرزو مقدس» ترجمه كرده است. انتشارات پرتقال (02163564) هم اين كتاب را با قيمت 19هزار تومان روانه‌ي بازار كتاب كرده است.

کد خبر 403316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha