کلاهبرداری به بهانه «برنده‌شدن در قرعه‌کشی» تمامی ندارد و تبهکاران که هر روز از ترفند تازه‌ای برای سرکیسه کردن طعمه‌هایشان استفاده می‌کنند، در روزهای گذشته توانستند میلیون‌ها تومان ازطعمه‌هایشان کلاهبرداری کنند.

بانک

شگرد آنها برای رسیدن به اهداف شومشان یکی بود؛ اینکه «شما برنده قرعه‌کشی شده‌اید.»

  • مسابقه‌ای در حضور وزیر

مسعود، مرد میانسالی است که چند روز قبل در دام یکی از همین کلاهبرداران گرفتار شد و 180میلیون تومان موجودی حسابش را در چشم بر‌هم‌زدنی از دست داد. اما این اتفاق چطور رقم خورد.

او می‌گوید: روز حادثه موبایلم زنگ خورد. وقتی گوشی را برداشتم، فردی که آن‌سوی خط بود خودش را مجری رادیو جوان معرفی کرد و گفت که مهمان برنامه‌شان وزیر ارتباطات است و در این برنامه به قید قرعه چند شماره موبایل که متعلق به مشتریان خوش‌حساب مخابرات است برنده جایزه شده‌اند و شماره موبایل من هم یکی از آنهاست.

او کاملا لفظ قلم حرف می‌زد و صداهایی که از محیط اطرافش به گوش می‌رسید نشان می‌داد که از یک اداره و سازمان زنگ می‌زند. تماس گیرنده به من گفت قبل از اینکه جایزه‌ام را بگیرم باید چند جمله‌ای در برنامه حرف بزنم و چون موضوع برنامه آنها تلگرام است، نظرم را درباره آن و استفاده جوانان از تلگرام بیان کنم. حتی به من تأکید کرد که چون وزیر هم در استودیو حضور دارد هرگز حرف سیاسی نزنم و همه اینها باعث شد که باور کنم در یک برنامه رادیویی شرکت کرده‌ام.

مرد میانسال ادامه می‌دهد: در چند جمله نظرم را راجع به تلگرام گفتم و بعد به اتاق فرمان وصل شدم. در آنجا فردی پرسید که چقدر تا نخستین دستگاه عابربانک فاصله دارم. من هم گفتم دو دقیقه. او خواست پای دستگاه بروم تا از واریز جایزه 5میلیون تومانی به حسابم مطمئن شوم.

در بین راه نیز مدام با من حرف می‌زد و همه اینها باعث شده بود که کاملا گیج و هیجان زده شوم. وقتی پای دستگاه رسیدم و کارتم را در دستگاه قرار دادم، او گفت به‌دلیل اینکه حسابشان دولتی است باید دکمه‌هایی را که می‌گوید بزنم و کدهایی را که می‌گفت وارد کنم.

او اصلا اجازه نداد که حتی لحظه‌ای فکر کنم و من هم از هیجان دریافت جایزه دکمه‌ها و کدها را وارد می‌کردم. غافل از اینکه با واردکردن کدها، رمز دوم حسابم را فعال کرده‌ام و مرد کلاهبردار با در اختیار داشتن مشخصات حسابم و رمز دومم در چشم بر هم زدنی 180میلیون تومان موجودی حسابم را خالی کرد.

من بازنشسته یکی از بانک‌ها هم هستم و چون بانک برای ما حساب ویژه‌ای با سود بیشتر مشخص کرده بود، همه بستگانم پول‌هایشان را به من داده بودند تا در این حساب پس‌انداز کنم و سودش را به آنها بدهم اما مرد کلاهبردار همه این پول را به سرقت برد و من ماندم و بستگانی که حالا پول‌هایشان را از من می‌خواهند.

  • سرقت پول خانه

حسین، یکی دیگر از شاکیان این پرونده است. او نیز به تصور اینکه برنده قرعه‌کشی همراه اول شده در دام کلاهبرداری گرفتار شد که خود را مجری رادیو جوان معرفی و 190میلیون تومان موجودی حسابش را خالی کرده بود. او می‌گوید: قرار بود امسال برای پسرم خانه بخریم. به همین دلیل هر‌چه پول داشتیم در حساب ویژه‌ای سرمایه‌گذاری کردیم تا بتوانیم وام بیشتری هنگام خرید خانه بگیریم. من قصد داشتم 5میلیون تومانی را که از قرعه‌کشی به‌دست می‌آورم هم به‌همین حساب واریز کنم اما فریب کلاهبرداران را خوردم و همه 190میلیون تومان را از دست دادم.

  • مسابقه‌ ماهواره‌ای

فرشاد، مرد جوانی است که ماجرایی که برایش رخ داد با 2 ماجرای قبلی تفاوت دارد. او می‌گوید: مدتی قبل در مسابقه‌ای که به‌صورت زیرنویس در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای برگزار شده و جایزه‌اش یک خودروی جک بود، شرکت کردم. جواب مسابقه راحت بود و آن را به شماره پیامکی که درج شده بود، فرستادم. چند روز بعد فردی با من تماس گرفت و گفت که برنده یک خودروی جک شده‌ام. از خوشحالی سر از پا نمی‌شناختم.

آن فرد گفت که خودرو در جزیره کیش است و هزینه ارسال آن 600هزار تومان است که باید خودم پرداخت کنم. من هم شماره حساب را گرفتم و همان موقع این مبلغ را واریز کردم و منتظر ماندم تا ماشین برسد اما هر چه منتظر ماندم خبری از ماشینی که برنده شده بودم، نشد. پس از آن خواستم با آن فرد تماس بگیرم اما شماره‌اش در شبکه موجود نبود و فهمیدم که فریب یک کلاهبردار را خورده‌ام.

  • در کمین فرهنگی‌ها

رضا، یکی دیگر از کسانی است که قربانی قرعه‌کشی‌های خیالی شده است. او معلم است و می‌گوید: مدتی قبل فردی با من تماس گرفت و گفت که از اداره کل آموزش و پرورش زنگ می‌زند. او مدعی شد که من برنده تلویزیون و سینما خانواده شده‌ام و از آنجا که اسمم را می‌دانست، تصور کردم که واقعا برنده شده‌ام. او در ازای ارسال جایزه‌ام درخواست 150هزار تومان کرد و من هم این مبلغ را به حسابی که گفته بود واریز کردم اما نه از جایزه خبری شد و نه از آن فرد. پس از پیگیری متوجه شدم فریب یک کلاهبردار را خورده‌ام.

  • ترفندی که همچنان قربانی می‌گیرد

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به اینکه تحقیقات پلیس فتا برای شناسایی و دستگیری این کلاهبرداران آغاز شده است، به همشهری می‌گوید: متأسفانه ترفند «برنده شدن در قرعه‌کشی» تا حالا باعث فریب هزاران نفر در سراسر کشور شده و همچنان کلاهبرداران با این ترفند در حال اجرای نقشه‌های شومشان هستند.

حال آنکه بسیاری از این کلاهبرداران زندانیانی با جرایم سنگین هستند که در زندان به‌سرمی‌برند و از طریق تلفن و به راحتی آب خوردن نقشه‌هایشان را عملی می‌کنند و حتی درصورت شناسایی‌شدن، ممکن است شاکیان نتوانند به پول خود برسند. او ادامه می‌دهد: بارها اعلام کرده‌ایم که برای دریافت جایزه نیازی نیست که فرد برنده پای دستگاه عابربانک برود و اگر کسی از شهروندی چنین درخواستی داشت، بی‌شک قصد کلاهبرداری دارد.

متأسفانه این دسته از کلاهبرداران با استفاده از شگردهای روانشناسانه و هیجان‌زده کردن طعمه‌هایشان حتی فرصت فکر کردن را از آنها می‌گیرند حال آنکه اگر افراد درصورت مواجه‌شدن با چنین شرایطی فقط چند ثانیه آرامش خود را حفظ کنند، می‌توانند پی به کلاهبردار بودن تماس‌گیرنده برده و از سرقت پول‌هایشان جلوگیری کنند.

کد خبر 403215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha