جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

فهیمه سادات طباطبایی|روزنامه‌نگار:از یک طرف آموزش و پرورش تأکید دارد که هیچ مدرسه غیردولتی اجازه برگزاری آزمون پایه هفتم را ندارد و برگزاری آزمون از سوی این مدارس برای ثبت نام دانش‌آموزان ممنوع است و از طرف دیگر اغلب مدارس غیردولتی در زمان پیش ثبت نام اعلام می‌کنند که آزمون ورودی خواهند داشت.

مدارس

علاوه براین از سویی برخی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از برگزاری دوباره آزمون در مدارس سمپاد خبر می‌دهند و از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش تأکید دارد که چنین مصوبه‌ای وجود خارجی ندارد و این داستان پرکشمکش حالا 3‌ماه است که ادامه دارد و پایان آن همچنان باز و بی‌نتیجه باقی مانده است.

در‌ماه‌های گذشته «مجتبی زینی‌وند» معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی بارها در نشست‌های خبری و گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف تأکید کرده است که «چون کلیه آزمون‌های ورودی در پایه هفتم مدارس سمپاد و نمونه دولتی ممنوع شده، طبق همان تصمیم، آزمون ورودی در مدارس غیردولتی هم جایز نیست.»

معاون مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفته بود: « وجود آزمون‌های مختلف در مدارس غیردولتی موجب پدید آمدن مؤسسات مختلف و ایجاد کتاب‌های کمک‌ درسی شده که گردش مالی بالایی را در پی دارد.»

او فضاسازی‌های علیه ممنوعیت برگزاری آزمون در مدارس را سودجویانه خوانده و گفته بود:«یکی از بهترین تصمیم‌هایی که آموزش و پرورش در سال‌های اخیر گرفته است، همین کمرنگ کردن آزمون‌ها در مدارس دولتی و غیردولتی است و هیچ تفاوتی بین این مدارس وجود ندارد و تمامی قوانین مدارس دولتی در مدارس غیردولتی هم ساری وجاری است.»

همچنین پیش از این سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز غیردولتی در این‌باره گفته بود: برگزاری هرگونه آزمون و شبه‌آزمون در مدارس غیردولتی ممنوع است و پذیرش دانش‌آموز در این نوع مدارس درصورتی که متقاضی بیش از ظرفیت برخی مدارس باشد باید با توجه به اولویت‌هایی مانند تحصیل دانش‌آموز در پایه ششم در همان نوع مدرسه، سکونت در محدوده مدرسه، ثبت‌نام در موعد مقرر، گفت‌وگو با والدین و بررسی وضعیت تحصیلی دانش‌آموز در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم صورت گیرد.

اما با وجود تمام تأکیدهای مکرر وزیر آموزش و پرورش و معاون وزیر، مدیران مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با همشهری می‌گویند که هنوز بخشنامه دقیق و محکمی در این‌باره به ما ارائه نشده و همه‌‌چیز در حد حرف در رسانه‌ها و بخشنامه‌های بدون پشتوانه بوده؛ بنابراین تا زمانی که مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش یا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ نشود، برنامه ما برای برگزاری آزمون همچون گذشته پابرجاست.

برای بررسی آخرین وضعیت برگزاری آزمون‌ها سراغ مدارس غیردولتی شهر تهران رفتیم؛ مدارسی که پیش ثبت نام‌های خود را برای سال تحصیلی 98-97آغاز و حتی زمان مصاحبه اولیه و آزمون‌های خود را نیز تعیین کرده‌اند و تعدادی هم این موضوع را روی سایت مدارسشان قرار داده‌اند.

  • قبولی در آزمون؛ شرط اصلی

مدرسه اول در مجتمع آموزشی غیردولتی دخترانه‌ای در غرب تهران است که نزدیک به سه دهه فعالیت دارد. معاون آموزشی، مسئول ثبت‌نام‌های ورودی پایه هفتم هم هست و شرایط ورود به مدرسه مانند میزان شهریه، معدل دانش‌آموز و چگونگی وضعیت شغلی پدر و مادر را سر صبر و با حوصله توضیح می‌دهد و در آخر هم اضافه می‌کند که در کنار همه اینها شرط اصلی ورود به مدرسه، آزمون است؛

« آموزش و پرورش ما را از برگزاری آزمون منع کرده اما امتحان کوچکی از دانش‌آموزان متقاضی ورود به مدرسه‌مان در درس‌های ریاضی، علوم و قرآن داریم و بعد هم یک مصاحبه حضوری کوتاه خواهیم داشت و نتایج قبولی را اول خرداد اعلام می‌کنیم.» پیش ثبت نام و آزمون در این مدرسه هزینه 45هزار تومانی دارد و درصورت عدم‌قبولی هم پس داده نمی‌شود.

  • چاره‌ای جز آزمون نداریم

دومین مدرسه اما یکی از مدارس قدیمی و معروف پسرانه راهنمایی غیردولتی در خیابان جمهوری است که هر ساله به‌دلیل متقاضیان زیاد، آزمون ورودی برگزار می‌کرده. معاون مدرسه، پشت تلفن خیلی خلاصه و اجمالی شرایط مدرسه را که بیشتر انضباطی و درسی است می‌شمارد و بعد هم می‌گوید که قطعا آزمون ورودی خواهیم داشت چون تعداد متقاضیانمان بالاست و چاره‌ای جز آزمون ورودی نداریم.

  • رتبه بالاتر؛ دانش‌آموز مدرسه ما

مدرسه بعدی از سلسله مدارس زنجیره‌ای معروف در تهران است که از پیش دبستانی تا پایان متوسطه دوم در نقاط مختلف تهران شعبه دارد و شهریه آن از سایر مدارس غیردولتی دیگر بالاتر است، مدرسه‌ای که حالا برند مطرحی در پایتخت است و سایت کامل و جامعی دارد و نیازی به تماس تلفنی یا حضور فیزیکی در مدرسه نیست و بخش ثبت نام نیز در آن تعبیه شده است. در این بخش باید یک فرم کامل که حاوی اطلاعات فردی و درسی دانش‌آموز و والدین او و معدل و حتی نمره ریاضی است، پر شود و سپس باید منتظر پاسخ ماند. پاسخ واضح و روشن است، آزمونی در بیستم خرداد در ساعت 9صبح برگزار می‌شود و آنها که بالاترین رتبه را بیاورند امکان ثبت نام در نزدیک‌ترین شعبه به خانه‌شان را دارند.

  • آزمون به‌خاطر یکسان‌سازی سطح درسی

مدرسه پنجم، مدرسه‌ای دخترانه در شرق تهران است که می‌گوید ظرفیت پیش ثبت‌نام آن پر شده ولی برای یک نفر جا دارد و بعد از کلی تعریف و تمجید از ساختمان مدرسه، امکانات، کادر آموزشی و فضای ورزشی آن، تأکید دارد که قطعا آزمون ورودی نخواهند گرفت اما یک مصاحبه حضوری و یک آزمون تستی کوچک در درس ریاضی و علوم می‌گیرند که مطمئن شوند سطح هوشی و تحصیلی دانش‌آموزان یکی است و بعدا برای آنها در کلاس مشکلی به‌وجود نمی‌آید.

  • چرا نمی‌توان آزمون گرفت

فیروز جان نثاری، کارشناس مدیریت آموزشی و استاد سابق دانشگاه تربیت معلم درباره اینکه چرا قوانین در آموزش ایران بازدارنده نیستند و باز هم شاهد تصمیمات فردی و حتی جمعی از سوی مدیران مدارس هستیم، می‌گوید: «‌در‌مجموع قوانین وقتی کامل و دقیق اجرا می‌شوند که تمام جوانب آن از قبل درنظر گرفته شده باشد و بعد از یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع و ایجاد زیرساخت‌های محیطی به تصویب برسد اما حداقل در مورد تصمیم اخیر درباره عدم‌برگزاری آزمون‌ها در پایه هفتم هیچ کدام از این موارد لحاظ نشده است.

پس عجیب نیست که می‌بینیم بخشنامه‌ها در پایه هفتم کمترین کارایی را دارد.» به عقیده جان‌نثاری، سردرگمی دانش‌آموزان درباره اینکه آیا بالاخره آزمون برگزار می‌شود یا نه اصلا به نفع دانش‌آموزان و آموزش و پرورش نیست و باید هرچه سریع‌تر از طریق یک مصوبه قانونی و محکم آن را قطعی کنند.

اما مدیران مدارس غیردولتی درباره علت اینکه چرا بخشنامه معاونت مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی را نقض کرده و به‌دنبال برگزاری آزمون هستند، توضیحاتی دادند که نقطه اشتراک در آنها وجود متقاضیان فراوان ثبت نام در این مدارس بود.

  • ظرفیتمان کم است، چاره‌ای نداریم

مرجان کلهری، مدیر یکی از مدارس غیردولتی شرق تهران در این‌باره می‌گوید: وزارتخانه هیچ راه‌حل و پیشنهادی برای جایگزینی آزمون ورودی به ما ارائه نداده و فقط تأکید دارد که آزمون نگیریم؛ ما برای ورودی سال اول متوسطه حداقل 300متقاضی داریم درحالی‌که ظرفیتمان70نفر است؛ خب تکلیف ما چیست و چه باید بکنیم؟ آزمون نگیریم و جایگزین آن روش‌های گزینشی دیگری بگذاریم قطعا مورد اعتراض خانواده‌ها قرار می‌گیریم که سلیقه‌ای عمل کرده‌اید.

همچنین سلمان مطهرپور، مدیر مدرسه غیردولتی در جنوب تهران با بیان اینکه این مصوبه خوب است اما محدودیت‌های مدارس در آن لحاظ نشده، عقیده دارد:‌ جداسازی دانش‌آموزان یک روش غلط تربیتی است اما از سویی ما متولیان آموزشی باید بدانیم که با چه دانش‌آموزانی در چه سطح آموزشی طرف هستیم.

اینکه ما درهای ورودی را بدون هیچ ارزیابی باز بگذاریم مثل این می‌ماند که در تاریکی شروع به حرکت کنیم بدون اینکه بدانیم با چه مسیرها و موانعی روبه‌رو هستیم؛ بنابراین برگزاری آزمون همیشه هم بد نیست و می‌تواند در ابتدای راه تکلیف معلمان و معاونان آموزشی مدرسه را روشن کند.

این روزها، مدارس غیردولتی هم مشابه مدارس نمونه دولتی و سمپاد در بلاتکلیفی و سردرگمی شدیدی به‌سرمی‌برند و چشم انتظار آن هستند که بالاخره رئیس‌جمهور که هم رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و هم رئیس شورای‌عالی آموزش و پرورش است در این‌باره تصمیم بگیرد؛ تصمیمی که بیشتر از همه مرهم اضطراب دانش‌آموزانی است که قرار است از پایه ششم ابتدایی به هفتم متوسطه اول برای ادامه تحصیل کوچ کنند.

کد خبر 403212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha