همشهری آنلاین: نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران 6 دی ماه با پخش سرود ای ایران از ساخته‌های محمد رضا لطفی (آواز محمد رضا شجریان) و قطع روبان توسط استاد فرهاد فخر الدینی آغاز به کار کرد.

به گزارش همشهری آنلاین پیش از شروع به کار نمایشگاه، یک سرنا و دهل زن مازندرانی  در بخشی دیگر از سالن مرکز آفرینش‌های کانون و در جلوی گروهی از مسئولان و هنرمندان به زدن ساز مشغول شدند و گروه یاد شده نیز پشت سر نوازندگان به دم در نمایشگاه رسیدند.

در این مراسم که به روال مراسم سنتی آیینی برگزار شد، ‌ایمانی خوشخو (معاون وزیر ارشاد)،احمدی (مدیر دفتر موسیقی) عبدالحسین مختاباد (رئیس نمایشگاه) کامبیز روشن روان (دبیر جشنواره موسیقی فجر) و استاد فرهاد فخر الدینی و امیر رضا خادم (نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس) به همراه ناشران و تولیدگران شرکت کننده در نمایشگاه حضور داشتند.

همین گزارش حاکیست که پس از بازگشایی نمایشگاه بیش از دوساعت بازدید هنرمندان از غرفه‌ها به طول انجامید و پس از آن روشن روان، ایمانی خوشخو، ‌فخرالدینی و جمعی از اعضای ستاد نمایشگاه به گفت وگو با خبرنگاران پرداختند.

«محمد حسین ایمانی خوشخو» معاون هنری وزارت ارشاد هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه را ایجاد مکانی برای تجمع تمام فعالان عرصه موسیقی عنوان کرد: «تمام افرادی که به نحوی با عرصه موسیقی در ارتباط هستند، می توانند توانایی های خود را نشان دهند. اگرچه درآمدزایی هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه نبست، اما این نمایشگاه می تواند جنبه حمایتی برای اقتصاد هنر داشته باشد، زیرا با ایجاد محلی برای ارائه موسیقی، مکانیزم های عرضه و تقاضا  که مناسب ترین روش برای کمک به پیشرفت بازار موسیقی را اجرایی می کند.»

وی در پاسخ به این سوال که ارشاد چه اقدام قانونی در جهت کمک به اقتصاد موسیقی انجام داده است، گفت:« جلساتی در وزارت ارشاد برای اصلاح و باز خوانی قانون کپی رایت برای تمام رشته های فرهنگی وهنری و از جمله موسیقی برگزار شده است که بتوانیم این قانون را  اجرایی کنیم تا فعالان این حوزه نیز به حقوق مادی و معنوی خود دست پیدا کنند. ما امیدواریم که بتوانیم پیش از سال جدید این قانون را آماده کنیم تا بتوانیم به صورت  لایحه در دولت مطرح کنیم.»

ایمانی خوشخو همچنین یارانه محصولات فرهنگی را یکی ابزارهایی دانست که می تواند به اقتصاد صنعت موسیقی کمک کند و ادامه داد:« یارانه محصولات فرهنگی شامل تمام محصولات فرهنگی و از جمله موسیقی می شود و تنها منحصر به نشریه کتاب نیست. بنابراین می توان از آن به عنوان ابزار دولتی برای کمک به اقتصاد موسیقی نام برد.»

«محمد حسین احمدی»، رییس دفتر موسیقی ارشاد نیز آشنایی و گردهم آمدن اعضای خانواده موسیقی را از  اهداف اساسی این نمایشگاه دانست و گفت:«بازخوردهایی که از این نمایشگاه به دست می آید مسلما در بهبود وضعیت خانواده بزرگ موسیقی کمک فراوانی خواهد داشت. ضمن اینکه اجرایی شدن و فراگیری قانون کپی رایت می توانند به امر واردات  و صادرات موسیقی تاثیر قابل توجهی بگذارد.»

«فرهاد فخرالدینی»، رهبر ارکستر ملی که در این مراسم حضور داشت، با ابراز امیدواری که سال های آینده این نمایشگاه گسترده تر برگزار شود، عنوان کرد:« این نمایشگاه با گسترده شدن و حتی تبدیل به یک نمونه منطقه ای و بین المللی می تواند امکان خوبی برای معرفی فرهنگ ایران به سایر نقاط ایران نقش موثری ایفا کند. چرا که این قابلیت را دارد که با جمع کردن سازندگان ساز، ناشران و آموزشگاه های موسیقی از سراسر ایران در یک محل و در کنار نمونه های مختلف خارجی آنها را در معرض دید همگان قرار دهد.»

وی ادامه داد:« برای برگزاری این نمایشگاه که اولین نمونه داخلی آن نیز محسوب می شود، زحمت فراوانی کشیده شده است. زیرا که سازندگان ساز را از شهرستان های مختلف جمع آوری کرده و در کنار آن آثار صوتی  ونوشتاری تولید کنندگان مختلف عرضه می شود. در واقع جمع آوری تمام اینها در کنار یکدیگر و آن هم در صورتی که اطلاعات کامل و مدونی از این صنف در اختیار نیست، کار مشکلی است.»

«کامبیز روشن روان»، آهنگساز و دبیر جشنواره موسیقی بیست و سوم نیز در این زمینه گفت:«  جای خالی مجموعه بزرگ صوتی و تصویری که از دیدگاه هنری به آنها بپردازد، بسیار احساس می شد، چرا که برای چندین قشر لازم و مفید است. یکی از این دسته ها هنرجویان موسیقی هستند که به وسیله این نمایشگاه از وجود نرم افزار، کتاب، لوازم ساز و ابزاری که برای کار خود به آنها نیاز دارند، آگاه می شوند و دیگر مجبور نخواهند بود برای تامین این ابزار به خارج از کشور مراجعه کنند.»

وی با ابراز امیدواری که این نمایشگاه در دوره های بعد گسترده تر برگزار شود، اضافه کرد: علاوه بر این علاقه مندان عمومی موسیقی می توانند محصولات صوتی را که به آن نیاز دارند را در یک محل مشخص  و با قیمت پایین تر پیدا کنند. ضمن اینکه عرضه کنندگان نیز می توانند کلیت روشن تری از مخاطبان خود به دست آورند.

 در نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران که تا 14 دی ماه برگزار می شود علاوه بر کنسرت و اجراهای موسیقی، بیش از 20 نشست و سخنرانی تخصصی در مباحث مختلف موسیقی ارایه می‌شود.

این نمایشگاه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.  ضمن اینکه برنامه‌های سخنرانی و پژوهشی این نمایشگاه هر روز از ساعت 14 تا 18 برپا می‌شود.

کد خبر 40316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز