جمعه ۷ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر ساسان سپنتا در سخنرانی‌خود در نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری گفت که ردیف نورعلی خان برومند از آن اسماعیل قهرمانی است و کتاب ردیف ژان دورینگ هم اشکالات فراوانی دارد.

به گزارش همشهری َآنلاین موضوع سخنرانی دکتر سپنتا تاریخ تحول ضبط صدا در ایران بود، اما در میانه‌های سخنانش وقتی وی در ردیف نورعلی‌خان برومند تشکیک کرد یکی از حاضران پرسید که چرا شما در اصالت ردیف برومند تردید دارید که وی گفت: ردیفی که آقای برومند نواخته‌اند را ابتدا اسماعیل خان قهرمانی که شاگرد میرزا عبدالله بود، چهل سال بعد از فوت میرزا عبدالله نواخت، اما مدتی بعد پیرمرد باز دنیا رفت و سپس آقای برومند با شنیدن این نواخته ها خود با تار آنها را نواخت و هر زمان هم از وی می پرسیدند که این ردیف ها را چگونه و با چه منبعی نواخته اید ایشان می گفت که منبع اش نزد من است و ...

دکتر سپنتا که در زمینه تازیخ ضبط موسیقی در ایران صاحب آراء‌ و آثار منحصر به فردی است، در ادامه درباره کتابی که ژان دورینگ از روی ردیف میرزا عبدالله پیاده و نت نویسی کرده است گفت که این کتاب پر از اشتباه است و آقای دورینگ در مقدمه کتاب به نکاتی اشاره کرده است که هیچ گونه استناد تاریخی ندارد.

برای نمونه وی گفته است که راک عبدلله را میرزا عبدالله به نام خود نام گذاری کرده است،‌ در حالی که راک عبدالله در تعزیه خوانده می شد و سابقه آن به دوره صفویه و قبل می رسد.

وی همچنین گفت که تمامی این ردیف را مرحوم علینقی وزیری که خود شاگرد بی واسطه درویش خان بوده است، نواخته و نت کرده و متاسفانه آقای دورینگ این امانت ها را نیز رعایت نکرده است.

در ادامه این نشست دکتر سپنتا گوشه هایی از نواخته‌های میرزا عبدالله را که روی صفحه مومی ضبط شده بود برای حاضران پخش کرد و نیز برخی از آثار صوتی همانند سخنان معیر الممالک ‌(وزیر ناصرالدین شاه) که سه سال بعد از مرگ ناصرالدین شاه (1316 قمری) ضبط شده بود و نیز ‌آواز  ادیب خوانساری (با همراهی ساز استاد کسایی و استاد تجویدی) را پخش کرد.

نخستین نمایشگاه موسیقی و‌آثار شنیداری تا 14 دی در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دایر است.

کد خبر 40314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز