همشهری آنلاین: دادگاه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که لهستان با ورود به جنگل بیالوویزا آن هم در مقیاسی گسترده، قوانین محیط زیست این اتحادیه را نقض کرده است.

رای دادگاه اتحادیه اروپا علیه لهستان به خاطر نقض قوانین زیست‌ محیطی

به گزارش ایسنا، به گفته قاضی این دادگاه، ورود دولت لهستان به این جنگل‌ها، نسل بسیاری از گونه‌های پرندگان و حشرات را در معرض خطر قرار داده است.

جنگل بیالوویزا یک میراث بوم شناختی مهم جهانی محسوب می‌شود و زیستگاه برخی از گونه‌های جانوری کمیاب اروپایی است.

این جنگل واقع در شمال شرق لهستان، به آمازون اروپا نیز مشهور است و کهن‌ترین جنگل اروپا محسوب می‌شود که قدمت آن به آخرین عصر یخبندان برمی‌گردد. این جنگل اکنون در فهرست میراث جهانی سازمان ملل قرار دارد.

جنگل بیالوویزا برای قرن‌ها از کوههای اورال تا ایرلند و اسپانیا وسعت داشت اما در حال حاضر تنها ۱۵۰۰ کیلومتر مربع از آن باقی مانده که ۸۰۰ کیلومتر مربع آن در بلاروس و ۶۰۰ کیلومتر مربع آن در لهستان قرار دارد.

بخش بلاروسی آن بطور کامل تحت عنوان پارک ملی محافظت می‌شود اما تنها ۱۶ درصد از بخش لهستانی آن تحت حفاظت است و دولت محافظه‌کار لهستان تصمیم گرفته است که بهره‌برداری از این جنگل را گسترش دهد؛ با این توجیه که برای کاهش حملات آفات، ضروریست تا شمار درختان آن کم شود.

این اقدام دولت، اعتراضات بسیاری از طرفداران محیط زیست را به همراه داشت. از جمله شماری از اعضای صلح سبز از سراسر اروپا به این منطقه آمدند و مسیر حرکت ماشین‌های قطع درختان را بستند. دولت لهستان به خبرنگاران نیز اجازه ورود به این منطقه را نمی‌دهد.

به گزارش یورونیوز، بنابر گزارش کارشناسان محیط زیست، دولت لهستان هرساله بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب چوب از این جنگل استخراج می‌کند. به‌تازگی میزان استخراج از این هم فراتر رفته و حتی ذخایر طبیعیِ خارج از پارک ملی را نیز شامل شده است.

کد خبر 403067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha